Hej alla glada..
Köpt ett gammalt hus med kablar kablar kablar utanpå lister överallt...
har börjat renovera lite så försöker minska ner så mkt som möjligt på onödiga kabeldragningar..
Är en nybörjare men har inte råd att anlita en elektriker till allting,utan vill dra
kontakter lampknappar mm själv..
finns det nån sida eller nånstanns som man kan läsa om hur alla sladdar ska sitta, me nollor å faser å sånt:)
tack på förhand/anders

Bästa sidan: http://www.byggahus.se/forum  ;D ;D ;D Jag har lärt mig det mesta här..

Men om du inte kan tillräckligt om el är det nog ingen bra idé att pula med det där själv.. :-/ :(

Vilket du redan visste, så får man inte pilla med el själv, förutom byta kontakter och brytar = småpill. Men det blir du knappast klokare av.

Läs El-forumet så mycket du kan så kommer du riktigt långt. Gå gärna också vidare till länkar och liknande som finns i trådarna. Kan du grundläggande fysik och är normalhändig så löser det sig ganska snart. Oavsett hur du har tänkt att pilla själv, lägg lite extra tid på att läsa igenom alla trådar som verkar vettiga i forumet. Det lönar sig.

Slutligen, se till att ha en behörig som kontrollerar dig, mäter och "godkänner".

Det låter bra.. Är snickare i grund å botten så jag har ju sett el blivit inkopplad förr och nån gång måste ju bli den första.. tack för tipsen:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.