Efter att min trädgård renoverats måste jag installera min Husqvarna 415x på nytt och tänkte göra det själv. Men laddstationen måste stå vid en "ö", nämligen mitt växthus. Då står i installationsguiden att guidekablen måste anslutas till ön (se bild). Jag begriper inte meningen med att låta guidekablen gå ett halvt varv från laddstationen till ön, för då leder den väl inte roboten tillbaka från någon avlägsen del av trädgården som jag trodde var syftet.
Husqvarna fick denna fråga för ca tre veckor sedan och har inte återkommit. Om någon kunnig i forumet kan kasta ljus på frågan vore jag mycket tacksam för jag har inte kunnat använda roboten och måste klippa manuellt ca varannan dag just nu.
Jag bifogar en skiss på min tomt. Frågorna jag har är alltså:
Husqvarna fick denna fråga för ca tre veckor sedan och har inte återkommit. Om någon kunnig i forumet kan kasta ljus på frågan vore jag mycket tacksam för jag har inte kunnat använda roboten och måste klippa manuellt ca varannan dag just nu.
Jag bifogar en skiss på min tomt. Frågorna jag har är alltså:
- Jag antar att med att ansluta guidekabeln till ön menas att guidekabeln ska anslutas till begränsningskabeln som går runt ön. Rätt eller fel?
- Ska guidekabeln då inte längre anslutas till begränsningskabeln vid något avlägset ställe i trädgården? Detta verkar ju innebära att guidekabeln inte längre kommer att kunna leda klipparen tillbaka från dessa. Vilket jag trodde var huvudsyftet med den.
- Jag skulle mycket uppskatta om någon kan förklara hur guidekabeln ska läggas i skissen över min trädgård nedan. Till G1 eller G2 hade jag tänkt mig, men var kommer anslutningen till ön då in?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Jag skulle dra det något sånt här.
Ser inget skäl till att ansluta guiden till ön och jag har själv en installation som har laddaren på en ö, vilket inte är något som helst problem. En sluten krets får man ju oavsett.
Att ansluta till G1 istället går rimligen lika bra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser inget skäl till att ansluta guiden till ön och jag har själv en installation som har laddaren på en ö, vilket inte är något som helst problem. En sluten krets får man ju oavsett.
Att ansluta till G1 istället går rimligen lika bra.
Tack för ditt svar! Jag tycker också att detta verkar mest logiskt, men i manualen är ju faktiskt det alternativet (dvs att ansluta till begränsningskabeln på annat ställe än "ön") överkryssat.
Men om inget vägande skäl för att inte göra som du föreslår kommer fram så kommer jag att göra precis så! Tack igen!
Men om inget vägande skäl för att inte göra som du föreslår kommer fram så kommer jag att göra precis så! Tack igen!
Skogsägare
· 23 217 inlägg
Det man bör tänka på är slinglängden. Minns jag rätt går guiden mot höger anslutning på laddstationen. Skulle du bara dra guiden rakt vänsterut får du alltså nästan hela begränsningskabeln också, medan om du ansluter uppe till höger får en kort returslinga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta är bilden i manualen. Det överkryssade alternativet är det som verkar mest logiskt för mig. Och hur kan det andra alternativet öht fungera? Hur vet roboten vilken del av slingan som leder till laddstationen och vilken som leder till ön?
Skogsägare
· 23 217 inlägg
Det är bara dumheter de håller på med. Roboten varken vet eller märker om guiden är ansluten till ön eller något annat.
Medlem
· Västernorrland
· 2 103 inlägg
Jag håller med om att det inte borde spela någon roll egentligen, men det kan vara värt att spåna på varför de skrivit så i manualen.
Min fundering är om de anser att den dubbeldragning som man gör av begränsningsslingan ut till ön (som ju gör den delen av begränsningen osynlig då signalerna tar ut varandra) riskerar att störa ut guiden?
Min fundering är om de anser att den dubbeldragning som man gör av begränsningsslingan ut till ön (som ju gör den delen av begränsningen osynlig då signalerna tar ut varandra) riskerar att störa ut guiden?
Man får ju inte dra guidekablen över dubbeldragningen av begränsningsslingan, men det gör man ju inte heller i (den överkryssade) slingan i bilden.
Men frågan är hur guidekabeln till höger i bild, dvs det "rätta" alternativet kan fungera? Den når ju inte till någon avlägsen del av trädgården. Eller ska slingan göras så lång att den når dit?
Men frågan är hur guidekabeln till höger i bild, dvs det "rätta" alternativet kan fungera? Den når ju inte till någon avlägsen del av trädgården. Eller ska slingan göras så lång att den når dit?
Skogsägare
· 23 217 inlägg
Klicka här för att svara