Hejsan, tänkte bidra med hur jag gjorde och löste trilsk med det begagnade golvet.

Det började med att vi tog bort en avdelare så två rum blev ett. Rummet används av en tonåring som ville ha svarta väggar, grått tak och mörkt golv på den nya halvan. Hade tur och en vänlig själ på Blocket skänkte bort ca 20kvm grå ekparkett som var obetydligt slitet pga suttit i ett gästrum.

Till att börja med gäller ju precis samma saker som om man lägger nytt golv så jag tipsar mest vad som gjorde det begagnade speciellt, för oss noobs.

Det viktigaste är att man får tag i tillräckligt eftersom många kommer vara kapade redan, eller ha skador. Vi fick 20 kvm och hade god marginal till våra 12 kvm.

Den stora skillnaden mot att köpa är att not och fjäder ofta har skador och det gör det svårt att passa tight. Men det gör nog inte mycket för hållfastheten dock.

Jag slet som tusan innan jag kom på ett par saker. Det ena är att använda en styv borste av plast för att borsta ur spår och bort med sånt som är på väg att lossna. Hellre få bort det så det inte förstör passningen.

Dammsug noggrant allt eftersom både spåren och området där du lägger plankan.

De vanliga verktygen är extra viktiga här eftersom du kan behöva vålda lite extra om nån liten grej ligger i spåren. Se bild.

Jag gjorde en liten löpare av en liten stump som jag gled längs med så fjäder och not blev lagda tillrätta. Mycket enklare än att slita med 240 cm planka och upptäcka att det är nåt skit i spåret.

Väldigt nöjd med resultatet och tacksam för att få golvet till skänks! IMG20260905193414.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG20260905181641.jpg
Skapa konto

IMG20260905181601.jpg
Skapa konto

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.