Hej,
Jag funderar på att byta ut min gamla linoleummatta i köket (på ca 7 kvm). I brist på kunskap tänker jag mig att ersätta med en ny linoleummatta. Kostnad för mattan kan jag läsa mig till men jag skulle uppskatta om någon kunde bidra med info om vad en golvläggare kan kosta på ett ungefär (för att kunna bedöma om en offert är rimlig eller inte). Arbetet torde bestå i att riva ut den gamla och lägga in en ny, täta kring rör som kommer upp ur golvet under diskbänken. Tack.

Frerider
M Magnyz skrev:
Hej,
Jag funderar på att byta ut min gamla linoleummatta i köket (på ca 7 kvm). I brist på kunskap tänker jag mig att ersätta med en ny linoleummatta. Kostnad för mattan kan jag läsa mig till men jag skulle uppskatta om någon kunde bidra med info om vad en golvläggare kan kosta på ett ungefär (för att kunna bedöma om en offert är rimlig eller inte). Arbetet torde bestå i att riva ut den gamla och lägga in en ny, täta kring rör som kommer upp ur golvet under diskbänken. Tack.
Vad är det för typ av golv under linoleumet?

Spånplatta ska det vara.

Jag gissar på 2 fulla dagar a 500kr/h om du ska ha kvitto och rotavdrag tillkommer nog biltullar, parkering, bilkostnad, milkostnad och moms

Ok. Tack för hjälpen. Då har jag lite att gå på.

Frerider
M Magnyz skrev:
Spånplatta ska det vara.
Klarar sig under golvet rivningen så är det ca 7-10 timmars arbete, så säg 5600kr-8000kr för bara arbetet + bil ca 3-500kr..

BirgitS
Frerider Frerider skrev:
Klarar sig under golvet rivningen så är det ca 7-10 timmars arbete, så säg 5600kr-8000kr för bara arbetet + bil ca 3-500kr..
Vill en golvläggare täta kring rör?
Det är väl mer något som rörmokare brukar göra.

Karrock
BirgitS BirgitS skrev:
Inte som i att lägga mattan tätt mot röret som ett tätskikt.

BirgitS
M Magnyz skrev:
Arbetet torde bestå i att riva ut den gamla och lägga in en ny, täta kring rör som kommer upp ur golvet under diskbänken.
Kan du beskriva vad du menar med att täta kring rören?
Vanligen har man ett golvskydd i plast och stosar som tätar mellan rören och golvskyddet.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Frerider
BirgitS BirgitS skrev:
Ja det gör väl dom alltid i våtutrymmen.
Vore dumt att låta någon annan göra det eller?
BirgitS BirgitS skrev:
Jaså så om du har kallat badrum så tänker du att rörläggaren siliconar runt rören inte kakelsättaren?

Jag är van vid att mattläggare eller kakelsättaren tätar alla genomföringar som behövs och finns på plats vid arbetets gång.

BirgitS BirgitS skrev:
Det tror jag säkert, i TS fall är det nog lämpligast att golvläggaren både lägger mattan, tätar kring rören och monterar golvlisterna om projektet inte ska bli onödigt dyrt och komplicerat.

BirgitS
Bra, jag tänkte att de kanske inte var så vana att hantera sådana golvskydd som man brukar ha i kök. Det är ju skillnad på en linoleummatta i kök och en plastmatta i ett badrum. Golvskydd och tätning mot det är väl rätt vanligt att man ordnar själv.

Frerider
Fast det är ju samma yrkesgrupp som lägger båda mattorna så kunskapen finns, handlar mer om vad man avtalar med företaget då det inte är kravställt i kök med tätning på samma sätt som i våtutrymmen..

På linoleumgolvet jag har idag så ser det ut som att linoleummattan går upp en bit på rörret eller möjligen någon tätmassa i exakt samma färg som golvet. Ja, rören går tyvärr upp från golvet under diskbänken ... har förstått att man inte gör så idag. Om jag tar bort mattan så lär det inte bli tätt runt rören. Känns ju märkligt att behöva anlita en vvs-gubbe för att täta ett par rör.

Frerider
M Magnyz skrev:
På linoleumgolvet jag har idag så ser det ut som att linoleummattan går upp en bit på rörret eller möjligen någon tätmassa i exakt samma färg som golvet. Ja, rören går tyvärr upp från golvet under diskbänken ... har förstått att man inte gör så idag. Om jag tar bort mattan så lär det inte bli tätt runt rören. Känns ju märkligt att behöva anlita en vvs-gubbe för att täta ett par rör.
Ta upp det med den du anlitar bara så det inte blir överraskningar under arbetets gång..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.