Kan man ha på sig de aktiva öronpropparna när man sover - ligger på sidan med örat mot kudden?

Jag har lagt in dBC i konsultens diagram och då förstod Miljökontoret och har tagit upp ärendet igen.

Problemet med det lågfrekventa bullret är att det är svårt att lokalisera varifrån det kommer. Eftersom det är "konstant" dygnet runt, så kan man ju utesluta nästa alla "vanliga" bullerkällor.
Jag var tidigare övertygad om att det kom från en näraliggande (35 m) transformator, men när den stängdes av och bullret fortfarande hördes, "så åkte man ner till ruta 1 igen".

A AGn skrev:
Kan man ha på sig de aktiva öronpropparna när man sover - ligger på sidan med örat mot kudden?

Jag har lagt in dBC i konsultens diagram och då förstod Miljökontoret och har tagit upp ärendet igen.

Problemet med det lågfrekventa bullret är att det är svårt att lokalisera varifrån det kommer. Eftersom det är "konstant" dygnet runt, så kan man ju utesluta nästa alla "vanliga" bullerkällor.
Jag var tidigare övertygad om att det kom från en näraliggande (35 m) transformator, men när den stängdes av och bullret fortfarande hördes, "så åkte man ner till ruta 1 igen".
Det är inte dBC du ska ha utan bara dB. Alltså helt utan vägningsfilter för lågfrekvent ljud i tersband.

• Gilla
rolflidvall
  • Laddar…
Jag tänker lite så.

Hur kopplade man bort transformatorn?
Bara kopplade om LSP sidan så att transformatorn fortfarande var ansluten mot HSP sidan och "olastad"? Eller bröt man helt enkelt på LSP och HSP och kopplade om LSP sidan till rundmatning?

Har ni några fabriker i närheten?
Ändras ljudet till det "bättre" eller sämre under vardag som sen kväll?
Har det gjorts några andra ombyggnationer i närområdet eller vet du med dig om någon fabrik har gjort någon ombyggnad?

Jag tänker långskott och funderar på om det är övertoner i nätet som spelar roll. Dock borde det märkas isf på om man slår av sin elcentral men magnetfälten runt kablar mm finns ju fortfarande kvar.
Det roliga är att just "humm" ljud som elektronik gör ifrån sig kan både kännas och höras ganska lång väg.

Hade ett litet relä till en trappbelysning som under natten hade Svetsat i ett Driftrum.
Jag hör ett visst oljud ute på parkeringen/gården men reflekterar inte över det.
Går ner i källaren på ett hus som är ca 120m långt.
Det första jag tänker är att någon idiot dammsuger kl 7 på morgonen.
Men ljudet ökas så extremt så att inte hörselkåpor trängde undan det det minsta.
Jag fortsätter gå framåt i korridoren och när jag kommit halvvägs så känner jag hur "laddad" luften är. När jag är utanför en tjock gammal plåtdörr till driftrummet så känner man hur det vibrerar i dörren.

Då jag visste att det fanns ett ställverk på andra sidan dörren och att det kanske mer eller mindre kunde varit en smärre brand, varmgång där inne så vågar jag inte öppna dörren. Utan ringer efter hjälp,
När kollegan anländer så bestämmer vi oss för att öppna och se om det är läge att ringa brandkår och energibolaget som ska stänga av strömmen.

Vi ser inget misstänkt utan bara ett jäkligt högt hummande oljud.
Vi hittar en mindre central där det sitter en relä som är i storlek som två tändsticksasker.
Detta relä har en funktion likt en strömbrytare som slår av eller på belysningen i ett trapphus.
Det har med årens gång blivit varmgång / dålig kontakt i detta som gjort att det inte vet om det ska vara av eller på utan det ligger och slår till och från med sälert flera hundra slag i minuten.
De två kontakterna i detta "lilla" relä är som halva änden på tändstickan.
Efter att ha bokstavligen slitit ur detta relä ur sitt fäste så tystnar oljudet och man får lite känsla av att tiden står still och allting bara blir tyst.

Det blev lite långt men det jag vill säga är att det kan finnas saker som gör oljudet som man kanske inte tänker på.
Vissa säger att de hör vindkraftenverken. Andra säger att de inte hör järnvägen som går förvi 20m utanför fönstret. Det är en "vana" eller helt enkelt att man hör vad man vill höra.
Vistas en hel del runt transformatorer och annat oljud som transformatorer och annat som har har detta "hummande" runt sig.

• Gilla
micke1980_2 och 2 till
  • Laddar…
F -=fullmoon=- skrev:
Jag tänker lite så.

Bara kopplade om LSP sidan så att transformatorn fortfarande var ansluten mot HSP sidan och "olastad"? Eller bröt man helt enkelt på LSP och HSP och kopplade om LSP sidan till rundmatning?

Har det gjorts några andra ombyggnationer i närområdet eller vet du med dig om någon fabrik har gjort någon ombyggnad?

Jag tänker långskott och funderar på om det är övertoner i nätet som spelar roll. Dock borde det märkas isf på om man slår av sin elcentral men magnetfälten runt kablar mm finns ju fortfarande kvar.
Det roliga är att just "humm" ljud som elektronik gör ifrån sig kan både kännas och höras ganska lång väg.

Hade ett litet relä till en trappbelysning som under natten hade Svetsat i ett Driftrum.
Jag hör ett visst oljud ute på parkeringen/gården men reflekterar inte över det.
Men ljudet ökas så extremt så att inte hörselkåpor trängde undan det det minsta.
Jag fortsätter gå framåt i korridoren och när jag kommit halvvägs så känner jag hur "laddad" luften är. När jag är utanför en tjock gammal plåtdörr till driftrummet så känner man hur det vibrerar i dörren.

Då jag visste att det fanns ett ställverk på andra sidan dörren och att det kanske mer eller mindre kunde varit en smärre brand, varmgång där inne så vågar jag inte öppna dörren. Utan ringer efter hjälp,
När kollegan anländer så bestämmer vi oss för att öppna och se om det är läge att ringa brandkår och energibolaget som ska stänga av strömmen.

Vi hittar en mindre central där det sitter en relä som är i storlek som två tändsticksasker.
Detta relä har en funktion likt en strömbrytare som slår av eller på belysningen i ett trapphus.
Det har med årens gång blivit varmgång / dålig kontakt i detta som gjort att det inte vet om det ska vara av eller på utan det ligger och slår till och från med sälert flera hundra slag i minuten.
Efter att ha bokstavligen slitit ur detta relä ur sitt fäste så tystnar oljudet och man får lite känsla av att tiden står still och allting bara blir tyst.

Det blev lite långt men det jag vill säga är att det kan finnas saker som gör oljudet som man kanske inte tänker på.
F -=fullmoon=- skrev:
Jag tänker lite så.

Vissa säger att de hör vindkraftenverken. Andra säger att de inte hör järnvägen som går förvi 20m utanför fönstret. Det är en "vana" eller helt enkelt att man hör vad man vill höra.
Vistas en hel del runt transformatorer och annat oljud som transformatorer och annat som har har detta "hummande" runt sig.

Hej och tack för synpunkterna. Troligen kopplade man bara bort LSP sidan.
Det finns inga fabriker i närheten - minst 6 - 8 km till märmaste. En granne har byggt ett garage med plåttak - avstånd ca 30 m.
Vibrationsmätning skall göras på en trasformatorstation ca 150 m från vårt hus. Jag skall även göra en vibrationsmätning - med egen mätare på balkarna som trasformatorn står på. Den har inga vibrationsdämpare, som den andra tansformatorn har (35 m från vårt hus). AGn.

Jag har tidigare provat öronproppar av plast - sammanhängande med ett litet snöre. De fungerade inte.
I natt testade jag med bomull i öronen och det fungerade bättre - kunde sova totalt ca 7 tim istället för 4 - 5 tim.

Något att hålla öronen öppna på. Själv har jag ett lågfrekvent brum i mitt ena öra. Trodde länge det var något i huset eller utanför tills jag insåg att det var en form av tinnitus. Det man då oftast hör är sitt eget blod susa förbi örat. Desto mer jag tänkte på det desto mer lät det.

https://www.theverge.com/2017/11/14/16648200/bose-earplugs-crowdfunding

A AGn skrev:
".
Dom här är inte ute på marknaden ännu men är avsedda just från sömn, jag har ett par av en annan modell med ANC från dom och dom är otroligt effektiva.

https://www.bose.com/en_us/better_with_bose/better_sleep.html

Det är inte en egentlig lösning på ditt problem men kan kanske göra vardagen mer dräglig.

• Gilla
AGn
  • Laddar…
Om du inte lyckas hitta källan kan man försöka dämpa ljudet. Man kan tex bygga helmholtz-resonatorer (avstämda ljuddämpare) som äter upp satt frekvens. De tar dock en del plats. Men inte lätt om det är stomljud. Ta hem nån spektrumanalysatorapp och gå runt och dunka i väggar och tak golv osv se om det resonerar pp samma frekvens. Ett lager gips till på ev resonerande väggar gör ett bra jobb.
Googla room acoustics calculator så kan du även kolla om rumsmåtten samanfaller med resonerande frekvens.

Hej och tack för informationen. Jag har fått i tag i en person, som har en utrustning, som kanske kan fastställa från vilket håll - väderstreck ljudet kommer ifrån. En sådan utrustning kostar ca 200 000 kr och fordrar dessutom utbildning för att man skall kunna mäta.
Vi har konstaterat, att det inte kommer från markvibrationer från en näraliggande (35m) transformator. Jag tror, att det kommer in via taket och den plåtskodda skorstenen och sedan ner i skorstenen, eftersom vi ha samma brummande ton i bottenvåningen - med den öppna spisen och i hela huset.

hsd
Hmm
Fjärrvärme kan fortplanta rejält med störljud samma med vattenledningar
Har även hört en värmepump som brummat på duktigt
Sätt en stor skruvmejseklinga mot något rör och luta örat mot skaftet så brukar man kunna höra vilket som kan låta

Hehe nåja en riktmick med kända lober och en spektrumanalysator räcker gott för att riktningsbestämma ljud. Inga 200k där. Men iom att du säger att det låter med samma nivå överallt i huset och med all el avstängd låter det ändå så kan man väl utesluta värmepumpar och ventilation ivf. Fjärrvärme? Kansle kommer via kallvattenledningen? Annars är det markvibrationer men de hade ni mätt utan resultat. Så luftburet eller kraftig elekromagnetism kvar isf om det ej kommer via nått rör till huset. Elektromagnetiskt brum är lätt att mäta upp. Iaf om det är såpass kraftiga nivåer att saker börjar skaka. Men det låter långsökt.

Hur har det gått @AGn?

Är det lågfrekvens så kan man inte mäta med vanlig riktmick. Man brukar säga i ett rum kan man inte bedöma riktningen på frekvenser under 250-300Hz, är det sen frekvenser under 30Hz så kan ofta inte vanlig utrustning ens detektera ljudet. Har man bra utrustning så kan man mäta dB Nivån och på det viset hitta källan. Vi människor har svårt att höra skillnad under 3dB och då kan det låta som om det är lika start överallt. Är det stark lågfrekvens så blir det dopplereffekter som gör att det blir blandning av direktljud och ljud som studsat, det gör att på vissa punkter blir det svagare och på vissa en ökning av ljudtrycket. Detta gör att det kan vara svårt att mäta på lågfrekvens inomhus.

Jag har Bose quiet comfort 20 aktiva hörsnäckor dom använder jag som öronproppar. Det blir nästan tyst när man flyger..

S skubben skrev:
Hur har det gått @AGn?
Vi har fortfarande buller i huset, trots att man (under kort tid) stängt av den näraliggande transformatorn och även en pumpstationen. Någon hjälp från Kommunens Miljökontor att ta reda på varifrån bullret - en ton på ca 50 Hz får man inte. Min fru mår inte bra och jag får hög puls, så det känns lite hopplöst.
Bullret kan vid vindstilla väder även höras svagt på min balkong och även ute på gatan utanför huset.
Vi har en s.k. Magragrund och möjligen förstärker den ljudet, eftersom det hörs i hela huset - 2 våningrar a 120 m2.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.