35 169 läst ·
75 svar
35k läst
75 svar
Lågfrekvent buller i huset dygnet runt.
Nej det är inte så skumt. Äkta tinnitus sitter inte i hjärnan utan det är hörselhår i hörselsnäckan som lagt sig bed till följd av utsatthet för hög ljudintensitet av de frekvenserna. Man kan mycket väl bli utsatt för sidolika oljud. Tex om någon snarkar högt bredvid dig ..K Klicka skrev:
Det är delvis fel. Ljudvågor är förtätningar och förtunningar mellan molekylerna i luften. Dessa förändringar fortplantas och färdas framåt. Det kan man se som en imaginär vågfront (energi färdas men inte materia) ELLER som en (eller kombinationer av) sinusvåg, beskrivande alla dessa förtätningar och förtunningar på en gång. Vid ”studs”, resonans eller interpolation av två eller flera vågor, så kan man få stillastående vågor med lokala maxima och minima.Nyfniken skrev:
Detta kan illustreras tex via att man står två personer med ett hopprep.A börjar röra handen upp och ner helt rytmiskt i samma takt. Om B nu börjar göra samma sakta, men sakta ökandes, så kommer man snart hitta en frekvens då hopprepet magiskt står stilla i luften.
Medlem
· Norrbottens län
· 92 inlägg
Helt rätt. Du måste ta dit en akustiker som mäter mot riktvärden enligt FoHMFS 2014:13 och överskrids dessa av yttre bullerkällor som inte ni kan påverka så är det läge för elverket eller annan ansvarig att göra något. Men innan ni har bevis på att nivåerna överskrids är det svårt att säga något. Har de gjort en mätning och inte mätt lågfrekvent buller i tersband så får de göra om och göra rätt. Det stödet har ni definitivt i lagen. Har de mätt tersband men A-vägt är det ju helt fel men enkelt att räkna om. Då kan du se om nivåerna överskrids.T Telefu skrev:Det är Folkhälsomyndighetens allmänna råd om buller inomhus som gäller. Riktvärdet för lågfrekvent buller , specifikt 100 Hz är 38 dB. Riktvärde ekvivalent (ett slags medelvärde) är30 dBA, ljud med hörbara tonkomponenter 25 dBA.
Jag tolkar som att ni är säkra på att det är transformatorstationerna som är källan till ljudet. Vill inte bolaget åtgärda för höga ljudnivåer så bör ni klaga till kommunens miljöförvaltning. De kan ställa tvingande krav på åtgärder.
Finns många bra företag att prata med. Varav de flesta säkert läst på Chalmers med pm:a mig om du behöver uppslag!
Hej, stackars er.
Detta är ett stort och svårt område. Jag har varit med om liknande. Där jag bodde tidigare kändes ibland ett pirrande i ryggraden. Det var som att hela huset skakade, så lågfrekvent att det inte hördes, bara kändes.
Det var lätt att hitta orsaken, till skillnad från många andra fall. Jag kunde konstatera att ljudet kom när bilar stod på tomgång utanför i väntan på att köra in i ett garage.
Min teori var att den låga tonen försärktes av gatans bredd. Det intressanta var i alla fall att det den gången faktiskt gick att spåra. Om än inte att göra något åt det. Vi flyttade av andra skäl och slapp bo där.
Hoppas ni får hjälp och att ljudet blir mätbart.
Detta är ett stort och svårt område. Jag har varit med om liknande. Där jag bodde tidigare kändes ibland ett pirrande i ryggraden. Det var som att hela huset skakade, så lågfrekvent att det inte hördes, bara kändes.
Det var lätt att hitta orsaken, till skillnad från många andra fall. Jag kunde konstatera att ljudet kom när bilar stod på tomgång utanför i väntan på att köra in i ett garage.
Min teori var att den låga tonen försärktes av gatans bredd. Det intressanta var i alla fall att det den gången faktiskt gick att spåra. Om än inte att göra något åt det. Vi flyttade av andra skäl och slapp bo där.
Hoppas ni får hjälp och att ljudet blir mätbart.
Körde du skotaren, eller var den utanför ditt hus i två år?Krillew skrev:
Hej! Jag har haft problem sedan januari 2006 då tog dom ner skog i området och skotaren bullrar väldigt och med en låg frekvens under 20Hz i 2 år så var det förmodligen ca 80dB så i dagsläget har jag fruktansvärd tinnitus som följd av det starka bullret. Men det är inte många som hör så låga frekvenser och som du skriver så mätte dom fel i mitt fall till lägst 32Hz. Det är Knivsta kommun som ligger bakom buller och mätning. Vad jag menar är det kan vara nått annat än transformatorn. Man måste ha tillgång till en spektrumannalysator som går ner under 10Hz. Det du hör kan vara interferenser mellan andra frekvenser.
Gällande riktvärden för buller inomhus så gäller Folkhälsomyndighetens allmäna råd.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/foreskrifter-och-allmanna-rad/fohmfs-201413/
Finns krav för både dBA och per tersband för låga frekvenser.
Alla miljöförvaltingar tar detta som en absolut sanning och följer slaviskt.
Tror förklaringen att du hör ljudet inomhus är att det maskeras utomhus, det drunkar i allt annat ljud från samhället, prassel i löv osv.
Att du hör det inomhus är att det är tyst och ljud på andra frekvenser isoleras bort.
Mitt råd är att skriva en officell klagan till kommunen och se till att de gör en ordentlig mätning som redovisar resultat i både dBA och för tersband. Oftast en konsult som gör mätningen kommunen har inte den typen av instrument och mobil funkar inte.
Om det visar sig att det överskrider så finns åtgärder att göra.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/foreskrifter-och-allmanna-rad/fohmfs-201413/
Tror förklaringen att du hör ljudet inomhus är att det maskeras utomhus, det drunkar i allt annat ljud från samhället, prassel i löv osv.
Att du hör det inomhus är att det är tyst och ljud på andra frekvenser isoleras bort.
Mitt råd är att skriva en officell klagan till kommunen och se till att de gör en ordentlig mätning som redovisar resultat i både dBA och för tersband. Oftast en konsult som gör mätningen kommunen har inte den typen av instrument och mobil funkar inte.
V ViperTim skrev:Lågfrekventa ljud är väldigt speciella och kan fortplanta sig på underliga sätt.
Precis som tidigare sagt i tråden kan det effektera vissa rum annorlunda mot andra. Tänk t.ex en subwoofer i ett vardagsrum. I vissa delar av vardagsrummet hörs inte basen överhuvudtaget medans i andra delar av rummet kan det vara ordentligt förstärkt. Oftast i hörn.
Du kanske kan försöka ta dit en ljudexpert? Hör lite på diverse ljudforum, det kanske finns någon där som kan hjälpa dig lite med att försöka lusta reda på vartifrån oljudet kommer. Det kanske inte ens är den trafon som sitter 150m från ditt hus.
V ViperTim skrev:Lågfrekventa ljud är väldigt speciella och kan fortplanta sig på underliga sätt.
Precis som tidigare sagt i tråden kan det effektera vissa rum annorlunda mot andra. Tänk t.ex en subwoofer i ett vardagsrum. I vissa delar av vardagsrummet hörs inte basen överhuvudtaget medans i andra delar av rummet kan det vara ordentligt förstärkt. Oftast i hörn.
Du kanske kan försöka ta dit en ljudexpert? Hör lite på diverse ljudforum, det kanske finns någon där som kan hjälpa dig lite med att försöka lusta reda på vartifrån oljudet kommer. Det kanske inte ens är den trafon som sitter 150m från ditt hus.
T Telefu skrev:Det är Folkhälsomyndighetens allmänna råd om buller inomhus som gäller. Riktvärdet för lågfrekvent buller , specifikt 100 Hz är 38 dB. Riktvärde ekvivalent (ett slags medelvärde) är30 dBA, ljud med hörbara tonkomponenter 25 dBA.
Jag tolkar som att ni är säkra på att det är transformatorstationerna som är källan till ljudet. Vill inte bolaget åtgärda för höga ljudnivåer så bör ni klaga till kommunens miljöförvaltning. De kan ställa tvingande krav på åtgärder.
T Telefu skrev:Det är Folkhälsomyndighetens allmänna råd om buller inomhus som gäller. Riktvärdet för lågfrekvent buller , specifikt 100 Hz är 38 dB. Riktvärde ekvivalent (ett slags medelvärde) är30 dBA, ljud med hörbara tonkomponenter 25 dBA.
P Pons skrev:Gällande riktvärden för buller inomhus så gäller Folkhälsomyndighetens allmäna råd.
[länk]
En konsult har gjort ljudmätning i olika rum och får ungefär samma ljudvärden. Problemet var att han endast redovisade värden i dBA och fick låga "ohörbara"värden. Jag klagade hos miljökontor, men de avskrivningar ärendet med hänvisning till konsultens rapport.Jag la då till de dB, som A-filtret tar bort och då kom man väsentligt över gränsvärdena.
Problemet är att jag eller någon annan - varken Gbg Energi eller Miljökontor vet varifrån bullret kommer. Vi har två transformatorstationerna i närheten. Det var inte den närmaste - 35 m från huset. Även efter avstängning hördes bullret. Den andra ligger på 150 m avstånd och nu skall en vibrationsmätning göras för att söka fastställa om den är orsaken till bullret. En ton från en el-orgel visar ung. 100 Hz, den är inom det lågfrekventa området.
Be konsulten/komunen om att få se hur ljudnivåerna i din bostad uppfyller FoHMFS 2014:13 Tabell 2:Lågfrekvent bullerA AGn skrev:
Eller vänd dig till Länsstyrelsen och säg att enbart dBA inte är tillräckligt i denna situation