Lågfrekventa ljud går väldigt långt, är svåra att bedöma riktningen på och kan mycket väl vara exakt lika i en hel byggnad.

De kan också "hoppa över" vissa strukturer, kanske står ena huset på torpargrund, och det andra på betong? Kanske är det något som reflekterar?

Var på en stor sammankomst en gång och vi hade med en gigantisk bashögtalare. Gick runt och kollade att det inte hördes för mycket i rummen omkring när vi drog igång, eftersom den stod direkt på golvet. Det var lugnt tyckte vi. Tills natten kom och det visade sig att när allt annat blev tyst, så vibrerade vår bas på plan 2 och 6, vi var på plan 4. Plan 1, 3 och 5 var det tyst på. Det genererades någon sorts stående våg, där hela rummen två våningar upp resp ner blev extra bashögtalare.

Vi ställde den på en sovsäck så gick det bra sedan. Misstänker att lösningen inte är ås enkel i ert fall.

• Gilla
AGn
  • Laddar…
Vi har en "Magragrund" i bottenvåningen, dvs ca 2.4 x 4 m byggelement, som är sammanfogade till hela inner och ytterväggar. Vi har gjort en bullermätning - med och utan avstängd transformatorstation och det var ingen skillnad på "brummet". Ljudet är därför troligen luftburen och kommer troligen in via taket. Det hörs i hela huset och öronproppar hjälper inte.

• Gilla
DamirM
  • Laddar…
Jag utgår ifrån att strömmen var avslagen i det egna huset också?

Hur blir det vid strömavbrott?

• Gilla
cyb och 1 till
  • Laddar…
Strömmen var avslagen i hela närområdet, ändå hörde vi "brummandet". Vi har en transformator till ca 150 m från huset och en vibrationsmätning på den skall göras.

Lågfrekventa ljud är väldigt speciella och kan fortplanta sig på underliga sätt.
Precis som tidigare sagt i tråden kan det effektera vissa rum annorlunda mot andra. Tänk t.ex en subwoofer i ett vardagsrum. I vissa delar av vardagsrummet hörs inte basen överhuvudtaget medans i andra delar av rummet kan det vara ordentligt förstärkt. Oftast i hörn.
Du kanske kan försöka ta dit en ljudexpert? Hör lite på diverse ljudforum, det kanske finns någon där som kan hjälpa dig lite med att försöka lusta reda på vartifrån oljudet kommer. Det kanske inte ens är den trafon som sitter 150m från ditt hus.

Finns ingen fabrik i närheten med stor elförbrukning? Järnverk tex har vissa maskiner som under ogynnsamma förhållanden alstrar lågfrekventa ljud runt 20 Hz som går flera kilometer, vissa reagerar inte alls på det, andra mår jättedåligt

• Gilla
DamirM och 1 till
  • Laddar…
D
Intressant med thehum.info. Undrar hur många av de röda prickarna som är grannars utedelar till luftvärmepumpar...

Vår granne har två utedelar som för mig låter precis som ett flygplan på avstånd. Ni vet när man hör ett trafikflygplan på flera kilometers håll, med skillnaden att ljudet från utedelarna låter som ett flygplan som står stilla i luften. Jag hör dem i princip bara i sovrummet och störs egentligen inte så mycket, men när de stänger av känner jag tydligt hur vilsamt det är. Nu har vi så enorm tur att de som köpte huset i sommar ska konvertera till vattenburet värmesystem med bergvärme, så luftpumparna ska troligtvis avvecklas snart. Om någon ska behållas kommer den flyttas till en annan vägg har de sagt.

Detta var lite OT, men jag förstår verkligen TS predikament...man kan bli smått galen av konstanta ljud och jag är övertygad om att dessa kan vara en stor källa till många människors inre stress utan att de vet om det. Det är inte förrän det är HELT tyst som man inser hur rofyllt det är.

Håller tummarna för att ni hittar källan till ljudet och att det går att få bort. (y)

• Gilla
Metafor och 1 till
  • Laddar…
Hade ett ljud i mitt förra hus, väldigt svagt och inget som störde, då ljudet bara fanns på morgonen och på vardagar, man hörde det tydligast om man la örat mot nått hårt, tex sängstomen.
Det var en stenkross i sandtaget på andra sidan sjön, ljudet fortplantade sig i berget som mitt hus stod på. Avståndet var ca 1,5 km varav 600 meter vatten med ett djup på ca 25 meter.

• Gilla
  • Wow
MariaiÖstergötland och 4 till
  • Laddar…
En tanke, Göteborg = Chalmers. Googla lämplig avdelning och slå en signal.

Hitta dom som håller i den här kursen:

BOM365 - Byggnadsfysik och byggnadsakustik, civilingenjör

Det är Folkhälsomyndighetens allmänna råd om buller inomhus som gäller. Riktvärdet för lågfrekvent buller , specifikt 100 Hz är 38 dB. Riktvärde ekvivalent (ett slags medelvärde) är30 dBA, ljud med hörbara tonkomponenter 25 dBA.

Jag tolkar som att ni är säkra på att det är transformatorstationerna som är källan till ljudet. Vill inte bolaget åtgärda för höga ljudnivåer så bör ni klaga till kommunens miljöförvaltning. De kan ställa tvingande krav på åtgärder.

• Gilla
Metafor
  • Laddar…
Hej! Jag har haft problem sedan januari 2006 då tog dom ner skog i området och skotaren bullrar väldigt och med en låg frekvens under 20Hz i 2 år så var det förmodligen ca 80dB så i dagsläget har jag fruktansvärd tinnitus som följd av det starka bullret. Men det är inte många som hör så låga frekvenser och som du skriver så mätte dom fel i mitt fall till lägst 32Hz. Det är Knivsta kommun som ligger bakom buller och mätning. Vad jag menar är det kan vara nått annat än transformatorn. Man måste ha tillgång till en spektrumannalysator som går ner under 10Hz. Det du hör kan vara interferenser mellan andra frekvenser.

• Gilla
cyb
  • Laddar…
Hej AGn, kan inte ge någon hjälp men hoppas du följer upp här när det löst sig. Mycket intressant!

Är det fler än du som hör det?

Hörs det någon annanstans än hemma?

Hörs det ute?

Prova aktiva bullerreducerande hörlurar och se om ljudet försvinner. Så man vet om det är ljud eller tinnitus.

Mitt ena öra brukar bli väldigt känsligt för buller ifall jag inte har ätit på ett tag. Skumt att det bara är ena örat :-)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.