P
A Alexn72 skrev:
Vilka batteri hade skogsforum räknat med.
Bli300

A Anders_Nilsson skrev:
Får man fråga vilken märke/modell det är och vad batteriet 9Ah kostar? Du kan alltså stå i vedhögen 2-3 h och köra för fullt med att kapa ner stammar upp till 30cm utan uppehåll?
Nu ska vi inte överdriva, jag står med en massa stammar utspridda efter att jag haft en kille att gallra runt en gammal åker, i allt från drygt 5 till ~30cm dia och kapar upp dem i ~30cm bitar. Vad kan effektiv tid på 2-3h vara, 1-2h?

Ryobi original 9Ah, ~1.500:-

Maskintok skrev:
Bli300
Det är 9.4ah

P
L lat skrev:
Nu ska vi inte överdriva, jag står med en massa stammar utspridda efter att jag haft en kille att gallra runt en gammal åker, i allt från drygt 5 till ~30cm dia och kapar upp dem i ~30cm bitar. Vad kan effektiv tid på 2-3h vara, 1-2h?

Skulle inte stå mer än ett batteri i taget och kapa med batterisåg, de blir väldigt varma iallafall hva, jonsereds modeller.
Då bör jag ha 2 så jag kan byta..
Där är de lika värdelösa som en bensin motorsåg... De vill också bygga felaktig värme i välta..

P
A Alexn72 skrev:
Det är 9.4ah
Må så hända jag håller mig vad de heter

Maskintok skrev:
Ja jo.. Men för min del om jag ska haka på tåget... Så kostar en Hva 535ifr ca 7900 kr.
Sedan laddare, måste ha en rejäl för det går åt ca 6 batterier per 8 Tim i skogen.
Och 6-7 batterie
Nu vet jag inte riktigt vilket inlägg det här var svaret på, men det kom direkt efter mitt och där började jag med

Som vanligt så handlar det om don efter uppgift.

Och jag tror denna tråd handlar om trädgårdsmaskiner?

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
P
Du påminner mig om en annan niking jag debatterat med...

P
L lat skrev:
Nu vet jag inte riktigt vilket inlägg det här var svaret på, men det kom direkt efter mitt och där började jag med

Som vanligt så handlar det om don efter uppgift.

Och jag tror denna tråd handlar om trädgårdsmaskiner?
De är trädgårdsmaskiner

P
Vill du att jag jämför med ha 336 eller 335 så kan jag göra det.. De och Hva 545 är bland de vanligaste gräsröjarna folk köper även i tätorter

Maskintok skrev:
De är trädgårdsmaskine
Som man står i skogen i 8h med?
Då har man nog inte insett vad vi gemene man menar med "trädgårdsmaskiner". Jag gissat att de flesta, om du nu pratar kedjesågar, använder dem 1-12h/året och sällan mer än nån timmes körtid per tillfälle och då funkar en batteridriven oftast utmärkt.
Personligen uppskattar jag den för att
  • den är tyst
  • den är avstängd när jag inte använder den (mao ännu tystare)
  • den är lätthanterlig
  • acceptabelt pris
  • jag kan använda batteriet i mina andra maskiner (har 7-8 olika)
Sen är jag övertygad om att det finns bättre sågar, både bensin & el

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Du påminner mig om en annan niking jag debatterat med...
?

Maskintok skrev:
De och Hva 545 är bland de vanligaste gräsröjarna folk köper även i tätorter
Och då hade vi den lilla nyansskillnaden "gräsröjare" & "trimmer".
Ska jag ta mina vägslänter eller liknande med hyffsat långt gräs, då tar jag bensinaren, men ska jag bara trimma runt rabatter, stenar, staket, husgrunder osv så blir det den batteridrivna.
Don efter funktion.

P
Näpp gräsröjare, trimmer.
Inga batteri motorsågar.

De finns men är ytterst få som köper dessa av Hva för att kapa i trädgården med.
Min erfarenhet Som säljare visar mig att
Den vanligaste typen av maskin är en röjsåg till trädgården eller trimmer.
Hva 535ifr är en trimmer som sina bröder
520 och 525.

P
L lat skrev:
?

Och då hade vi den lilla nyansskillnaden "gräsröjare" & "trimmer".
Ska jag ta mina vägslänter eller liknande med hyffsat långt gräs, då tar jag bensinaren, men ska jag bara trimma runt rabatter, stenar, staket, husgrunder osv så blir det den batteridrivna.
Don efter funktion.
Jo det må så vara men alla köper inte 2, de köper maskin... Då måste man kunna ställa dem emot varandra..
Den ena batteri den andra bensin..

L lat skrev:

Ok, jag kollade just prisjakt. Ryobi 18V motorsåg kostar 2 tusen, 36V 2500. Sedan kostar batterierna 9Ah 2000 kr styck för 18V och 3000kr för 36V. 9Ah även på 36V vilket imponerar.

Men man behöver väl mer än ett batteri. Ok, man kan starta med ett men det är alltså 5500kr startsumma för Ryobi. Men ändå trevligt att se att utvecklingen går framåt. Fortsätter det så här kan nog batteri ta över om några år. Dock med brasklapp för hur batterierna klarar vintern.

Fast med min förbrukning ser jag inga miljöskäl, bättre då att jag kör min scooter Euro 3 till jobbet på sommaren eftersom den bara drar 0.35 medan bilen dra 0.6.

A Anders_Nilsson skrev:
t. Ryobi 18V motorsåg kostar 2 tusen, 36V 2500. Se
Jo, men jag köpte en hög med maskiner på en gång eftersom jag skulle renovera en stuga, plus ett 1,5 & 4,5Ah batteri. Sen blev det en trimmer & sen en kedjesåg. Allt använder samma batterier.
Väldigt behändigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.