23 297 läst ·
152 svar
23k läst
152 svar
Lagförändring stoppar bränsledrivna trädgårdsmaskiner
Nu ska vi inte överdriva, jag står med en massa stammar utspridda efter att jag haft en kille att gallra runt en gammal åker, i allt från drygt 5 till ~30cm dia och kapar upp dem i ~30cm bitar. Vad kan effektiv tid på 2-3h vara, 1-2h?A Anders_Nilsson skrev:
Ryobi original 9Ah, ~1.500:-
Skulle inte stå mer än ett batteri i taget och kapa med batterisåg, de blir väldigt varma iallafall hva, jonsereds modeller.L lat skrev:
Då bör jag ha 2 så jag kan byta..
Där är de lika värdelösa som en bensin motorsåg... De vill också bygga felaktig värme i välta..
Nu vet jag inte riktigt vilket inlägg det här var svaret på, men det kom direkt efter mitt och där började jag medMaskintok skrev:
Som vanligt så handlar det om don efter uppgift.
Och jag tror denna tråd handlar om trädgårdsmaskiner?
Som man står i skogen i 8h med?Maskintok skrev:
Då har man nog inte insett vad vi gemene man menar med "trädgårdsmaskiner". Jag gissat att de flesta, om du nu pratar kedjesågar, använder dem 1-12h/året och sällan mer än nån timmes körtid per tillfälle och då funkar en batteridriven oftast utmärkt.
Personligen uppskattar jag den för att
- den är tyst
- den är avstängd när jag inte använder den (mao ännu tystare)
- den är lätthanterlig
- acceptabelt pris
- jag kan använda batteriet i mina andra maskiner (har 7-8 olika)
?Maskintok skrev:
Och då hade vi den lilla nyansskillnaden "gräsröjare" & "trimmer".Maskintok skrev:
Ska jag ta mina vägslänter eller liknande med hyffsat långt gräs, då tar jag bensinaren, men ska jag bara trimma runt rabatter, stenar, staket, husgrunder osv så blir det den batteridrivna.
Don efter funktion.
Näpp gräsröjare, trimmer.
Inga batteri motorsågar.
De finns men är ytterst få som köper dessa av Hva för att kapa i trädgården med.
Min erfarenhet Som säljare visar mig att
Den vanligaste typen av maskin är en röjsåg till trädgården eller trimmer.
Hva 535ifr är en trimmer som sina bröder
520 och 525.
Inga batteri motorsågar.
De finns men är ytterst få som köper dessa av Hva för att kapa i trädgården med.
Min erfarenhet Som säljare visar mig att
Den vanligaste typen av maskin är en röjsåg till trädgården eller trimmer.
Hva 535ifr är en trimmer som sina bröder
520 och 525.
Jo det må så vara men alla köper inte 2, de köper maskin... Då måste man kunna ställa dem emot varandra..L lat skrev:
Den ena batteri den andra bensin..
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Ok, jag kollade just prisjakt. Ryobi 18V motorsåg kostar 2 tusen, 36V 2500. Sedan kostar batterierna 9Ah 2000 kr styck för 18V och 3000kr för 36V. 9Ah även på 36V vilket imponerar.L lat skrev:
Men man behöver väl mer än ett batteri. Ok, man kan starta med ett men det är alltså 5500kr startsumma för Ryobi. Men ändå trevligt att se att utvecklingen går framåt. Fortsätter det så här kan nog batteri ta över om några år. Dock med brasklapp för hur batterierna klarar vintern.
Fast med min förbrukning ser jag inga miljöskäl, bättre då att jag kör min scooter Euro 3 till jobbet på sommaren eftersom den bara drar 0.35 medan bilen dra 0.6.