P
T tompaah7503 skrev:
Gött att en gubbe på en stubbe i skogen vet bättre än vetenskapen, för att han sett det med egna ögon.
Nu börjar tråden komma på spåret igen!
Hmm.. Varför har Sverige bättre skogsbruk och mer skog än för 100 år sedan isåfall?

Redaktionen Redaktionen skrev:
Snart får du inte längre klippa gräset med en bensinklippare eller tvätta bilen på garageuppfarten.

Du kan läsa artikeln här: Lagförändring stoppar bränsledrivna trädgårdsmaskiner
Blev rädd ett tag där...

Skulle bli tokig om det var knäpptyst hela tiden.

Jag njuter i fulla drag när jag hör grannarna klipper gräset och donar i sina trädgårdar. Har jag riktigt tur så är alla 10 närmsta grannarna ute samma dag.

Något som är mer störande är att man knappt ser folk ute på somrarna. De sitter väl inne vid AC:n och varsin telefon.

• Haha
tompaah7503
  • Laddar…
Det är väl inte helt fel att man en dag om året kan lura människorna lite grand.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Jo visst..
Men jag är inte av miljöhysterins vänner..
Jag är skogsägare och entreprenör inom skogsvård.. Ser varje dag mer och mer skog..
Så nja..
Ibland ser man inte skogen för alla träd... vet inte varför jag kom att tänka på det...;)

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
P
A Alexn72 skrev:
Ibland ser man inte skogen för alla träd... vet inte varför jag kom att tänka på det...;)
Rolig du... ;) grymt Kvistigt detta med träd.. :crysmile:

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Efterfrågan ökar snabbare än utbudet. Läs rapporten jag länkat till. Det är bara klicka på den, färdigserverat med länk och allt.
Det är sant att vi inte kan ersätta oljan vi idag förbrukar med skogsråvara, finns som du säger inte tillräckligt med skog. Men samtidigt vill ideologiskt blinda miljötalibaner gärna stoppa tallolja och svartlutförgasning eftersom de hatar förbränningsmotorer av ideologiska skäl.

Normala människor som jag själv har ofta ett mer neutralt perspektiv. Jag skulle gärna lämna in mina fossilmaskiner och för en liten peng få ut nya batterimaskiner med batterilivslängd på 25 år så de kunde matcha min HVA242XPG i livslängd, men det är osannolikt att detta kommer att ske.

Met mitt bruk kommer de maskiner jag har att räcka så länge jag har ett hus bara jag köper några dunkar alkylat om året och det är för mig ett stort plus, jämfört med att behöva köpa dyra batterier som lagt av.

Men det skulle vara kul att se ett drivmedel för trädgårdsmaskiner gjort på tallolja. I övrigt anser jag att om talibanerna lyckas stoppa förbränningsmotorer i trädgården så kommer grillen med rött kött att vara nästa sak de ger sig på. Tänk bara på utsläppen från träkolsmilning eller utsläppen när man gör LPG.

A Anders_Nilsson skrev:
ideologiskt blinda miljötalibaner hatar förbränningsmotorer ideologiska skäl Normala människor neutralt perspektiv talibanerna
Med så många värdeladdade ord i ett och samma inlägg undrar jag vem som är taliban och neutral i frågan.

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
P
A Anders_Nilsson skrev:
Det är sant att vi inte kan ersätta oljan vi idag förbrukar med skogsråvara, finns som du säger inte tillräckligt med skog. Men samtidigt vill ideologiskt blinda miljötalibaner gärna stoppa tallolja och svartlutförgasning eftersom de hatar förbränningsmotorer av ideologiska skäl.

Normala människor som jag själv har ofta ett mer neutralt perspektiv. Jag skulle gärna lämna in mina fossilmaskiner och för en liten peng få ut nya batterimaskiner med batterilivslängd på 25 år så de kunde matcha min HVA242XPG i livslängd, men det är osannolikt att detta kommer att ske.

Met mitt bruk kommer de maskiner jag har att räcka så länge jag har ett hus bara jag köper några dunkar alkylat om året och det är för mig ett stort plus, jämfört med att behöva köpa dyra batterier som lagt av.

Men det skulle vara kul att se ett drivmedel för trädgårdsmaskiner gjort på tallolja. I övrigt anser jag att om talibanerna lyckas stoppa förbränningsmotorer i trädgården så kommer grillen med rött kött att vara nästa sak de ger sig på. Tänk bara på utsläppen från träkolsmilning eller utsläppen när man gör LPG.
Går ju att brumma på etanol ..:cool::cool:
Snacka om miljövän

T tompaah7503 skrev:
Med så många värdeladdade ord i ett och samma inlägg undrar jag vem som är taliban och neutral i frågan.
Tja, neutral är troligen den som kan se saker från olika perspektiv och uppskatta att det finns olika behov och lösningar beroende på situationen. Min sluttande tomt på 2000kvm i en del av Göteborg med rätt obefintlig kollektivtrafik (en buss i timmen och den gå inte in till stan) med ett hus från 1920 som trots bergvärme gärna har stöttning av ved när det är som kallast kanske behöver en annan lösning än den som har 500 kvm tomt granne med spårvagn eller tunnelbana med en superisolerat passivhus och en platt gräsmatta.

Lägg märke till att jag inte vill förbjuda något, jag vill bara tillåta något. Och om jag nu är fanatiker, varför har jag ingen SUV, varför har jag flera trampcyklar, varför har jag bergvärme, varför kör jag på alkylat?

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
M
Anna_H Anna_H skrev:
Det senare gäller ju redan, men förbud för bensinklippare vore gôtt...
Nej det är inte förbjudet att tvätta bilen hemma.

A ajn82 skrev:
I många (alla?) kommuner är det förbjudet att tvätta bilen så att vattnet rinner ut i dagvattennätet. Dvs, man får stå på sin gräsmatta/grusplan men inte på en uppfart med lutning ut mot gatan

[länk]
Tur att min uppfart mot huset har avrinning mot gräsmattan... :D

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M
A ajn82 skrev:
I många (alla?) kommuner är det förbjudet att tvätta bilen så att vattnet rinner ut i dagvattennätet. Dvs, man får stå på sin gräsmatta/grusplan men inte på en uppfart med lutning ut mot gatan

[länk]
Yes det finns en lag om att inte förorena dagvattnet. Så på gräsmattan, grusuppfarten osv. får man tvätta bilen. Sedan är ju frågan vart går gränsen för tvätt? Spola av bilen med slang? När det regnar på den? Bevisbördan blir ju lite svår, ungefär som att spola ned kokain på toaletten och bli dömd för narkotikainnehav;)

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
P
Dagens stads problem...
Att någon tvättar bilen... Sedan att någon klipper gräset... Efter det... Men va fan Johan grannen dricker ju vitt vin på bästa rosé tid...
Får man göra så... :rofl::rofl:

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Yes det finns en lag om att inte förorena dagvattnet. Så på gräsmattan, grusuppfarten osv. får man tvätta bilen. Sedan är ju frågan vart går gränsen för tvätt? Spola av bilen med slang? När det regnar på den? Bevisbördan blir ju lite svår, ungefär som att spola ned kokain på toaletten och bli dömd för narkotikainnehav;)
Det handlar väl om att skrämma Svensson till att åka till biltvätten och lägga 300 spänn...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.