23 297 läst ·
152 svar
23k läst
152 svar
Lagförändring stoppar bränsledrivna trädgårdsmaskiner
Medlem
· Västra Götaland
· 2 570 inlägg
Vad ska man göra om man har 3000m² kuperad tomt med gräsmatta?A ajn82 skrev:
Och om man som jag har köpt ett hus med bara vedpanna? Enda komplement till den är en vedspis...
Nu är ju detta ett Aprilskämt men vilka sommarminnen väcker inte doften av nyklippt gräs och ljudet av en B&S som puttrar i kvarteret/byn.
Redigerat:
3000 kvm funkar fint med robot kan jag själv intyga, bedräffande vedeldning är det väl enda delen jag ställer mig skeptiskt till i skämtet.Huddingebo skrev:
Utanför tätbebyggt område kan man väl låta folk använda vad de vill, men annars tycker jag krav på el/batteridrift är klart rimligt för trädgårdsredskap
Många tomter medger inte självgående klippare, de tar sig inte alls upp för branta partier.A ajn82 skrev:
Jag håller inte med. Ett bra aprilskämt är ett som man kan gå på men som man inser direkt att det är ett skämt när man inser datumet och känner sig bortgjord. Inte ett som man får sitta och fundera på om det är ett skämt eller inte trots vetskapen om datumet.Keiller skrev:
Hör att du inte hade min granne som tonåring. Han klippte alltid gräset med extra högljudda klippare på tidig förmiddag (även mina föräldrar ansåg att klipparna var högljudda).Niklasloow skrev:
Aldrig, kommer ta fram den, klippa hela gräsmattan springandes, medans jag lyssnar "Fuck the police" och snabbt in med klipparen i vårt (då) nybyggda gömställe för vår olagliga gräsklippare.
Tycker det är otroligt med dom som hatar gräsklippare så mycket som vissa här tycks faktiskt göra. Aldrig stört mig på ljudet från dom.
Finns nog inget förbud mot att tvätta bilen hemma i sig men du får inte bidra till miljöförstöring.Klaugust skrev:
Hann också bygga upp ett visst ilskekapital innan jag insåg vilken dag det var.
Men ja, tvätta bil på uppfart får man väl inte göra i dagsläget. Eller det har väl inte med uppfarten i sig att göra, utan att tvättvattnet inte får rinna via hårdgjord yta ut i det kommunala dagvattensystemet? Att tvätta på gräs eller andra genomsläppliga ytor är väl fortfarande tillåtet vad jag förstår.
Så det är väl en tolkningsfråga antar jag.
Sen tycker jag att man borde lägga mer ansvar på kommunerna att se till så att dagvatten inte går rätt ut i sjön utan rening. I min stad har dom på ett ställe en grävd damm som dom leder dagvatten till. Dammen är sen fördelad i tre olika sektioner med en jordvall som vattnet leds igenom. På varje vall har dom planterat vattenväxter som renar vattnet och efter det leds det vidare till sjön via en lång bäck. Smart, snyggt och enkelt. Går att kombinera med träd, växter och bänkar runt om och vips har man en park som alla kan uppskatta dessutom.