April april?

• Gilla
  • Haha
0rbitt och 1 till
  • Laddar…
Niklasloow Niklasloow skrev:
Tycker det är otroligt med dom som hatar gräsklippare så mycket som vissa här tycks faktiskt göra. Aldrig stört mig på ljudet från dom.
Kul för dig då. Men när man bor i ett villaområde med små tomter och alla drar igång gräsklipparna vid olika tider så att det ekar hela dagen från 7 på morgonen till 21 på kvällen blir man rätt trött på det. Det tar dem dessutom uppemot en timme, medan vi med vår elklippare är klara på halva tiden och det är tyst och lugnt hela tiden.

Nackdelen med att ha så små tomter att det blir löjligt dyrt att skaffa robot.

• Gilla
Joakim654
  • Laddar…
T
T toolman77 skrev:
Tvätta bilen får man väl ändå inte göra på garage uppfarten och det vore verkligen lämpligt med ett förbud mot bensinklippare i tätbebyggt område eller åtminstone skärpta bullerkrav. Det verkar som att alla grannar påminner varandra om hur kul det är med gräsklippning så att så fort en klippare startat dröjer det inte länge innan nästa går i gång.

Jag är för ett krav på elklippare!

Nu är det tyvärr första april så jag får nog lyssna på knattret en sommar till.
Nej det är inte förbjudet att tvätta hemma.
Och bensinklippare tillhör svenska sommaren lika mycket som jordgubbar på midsommar..
Finns inget som inger så mycket ro i själen som när klippare startar kl 20 på kvällen när solen ligger lagom i värmespridning, grillade maten börjat lägga sig till ro i magen efter man lagt sig raklång i en solstol och det rinner kondens från den kalla ölen i handen.. då är det sommar

• Gilla
P-o Assarsjö och 8 till
  • Laddar…
Hann också bygga upp ett visst ilskekapital innan jag insåg vilken dag det var.

Men ja, tvätta bil på uppfart får man väl inte göra i dagsläget. Eller det har väl inte med uppfarten i sig att göra, utan att tvättvattnet inte får rinna via hårdgjord yta ut i det kommunala dagvattensystemet? Att tvätta på gräs eller andra genomsläppliga ytor är väl fortfarande tillåtet vad jag förstår.

• Gilla
Takfönster och 1 till
  • Laddar…
Skulle kunna bli verklighet men inte ens mp skulle våga genomföra detta.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
Tvätta bilen får man väl ändå inte göra på garage uppfarten och det vore verkligen lämpligt med ett förbud mot bensinklippare i tätbebyggt område eller åtminstone skärpta bullerkrav. Det verkar som att alla grannar påminner varandra om hur kul det är med gräsklippning så att så fort en klippare startat dröjer det inte länge innan nästa går i gång.

Jag är för ett krav på elklippare!

Nu är det tyvärr första april så jag får nog lyssna på knattret en sommar till.
Här är grannarna ännu värre, de avlöser varandra med klippning, häcksax, trimmer, lövblås så att det inte är tyst någon gång. Och så ljushuvudet som gillar att flytta runt jordhögar på sin tomt med grävmaskin.

• Gilla
  • Wow
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Som ägare av både robotklippare och andra batteridrivna trädgårdsredskap har jag inget emot att de bensindrivna ditona fasas ut.

• Gilla
jonas.o och 3 till
  • Laddar…
A Agi skrev:
April april?
Japp, inte ens Miljöpartiet hade lagt fram något sådant här
.
Stolt ägare av bensindriven klippare samt två var av motorsågar och röjsågar. Skogsmaskinerna givetvis tvåtakt. Mina bilar är givetvis diesel och som komplement till bergvärmen kör jag braskamin.

I kväll blir det rött kött.

• Gilla
P-o Assarsjö och 4 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
.
Var inte så så säker, med dessa inhemska terrorister i regeringsställning och riksdag skulle det inte förvåna mig ett dugg.
Synd att inte MP i själv bara var ett aprilskämt när de kröp fram under mossan.

För övrigt var det ett ganska kul skämt...

• Gilla
videopac och 9 till
  • Laddar…
N
Anna_H Anna_H skrev:
Kul för dig då. Men när man bor i ett villaområde med små tomter och alla drar igång gräsklipparna vid olika tider så att det ekar hela dagen från 7 på morgonen till 21 på kvällen blir man rätt trött på det. Det tar dem dessutom uppemot en timme, medan vi med vår elklippare är klara på halva tiden och det är tyst och lugnt hela tiden.

Blir orimligt dyrt med robotklippare om man har en stor gräsmatta med mycket buskar o träd.

• Gilla
Flipbed
  • Laddar…
K
Anna_H Anna_H skrev:
Tvärtom behöver du ju bara en liten billig liten och enkel robot. Vi har Julas variant som jag hittade för 2700 kr. Funkar bra för vår 50 m2 gräsmatta.

• Gilla
videopac
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
.
Stolt ägare av bensindriven klippare samt två var av motorsågar och röjsågar. Skogsmaskinerna givetvis tvåtakt. Mina bilar är givetvis diesel och som komplement till bergvärmen kör jag braskamin.

I kväll blir det rött kött.
Redan 1995 motionerade Miljöpartiet i frågan och gjorde en hemställan om ett förbud mot bensindrivna gräsklippare och att införa en skrotningspremie för de sämsta motorgräsklipparna.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/motorgrasklippare_GI02Jo616

Så det är nog inte alldeles omöjligt att vi snart får ett förbud, signerat MP, att använda bensindrivna motorgräsklippare.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Är detta 1 april skämt eller??????????????????

Anna_H Anna_H skrev:

Då heter svaret att införa krav på ljuddämpning som man gjort med vägtrafikfordon. Inte att ropa på förbud. Om nu det här aprilskämtet skulle bli verklighet handlar det snarare om den klassiska konflikten mellan land och stad. Bor man som jag i stadens utkanter (vi fick kommunalt VA för ett par år sedan) har man en annan syn på sådant här.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Är detta 1 april skämt eller??????????????????
Ja.
Än så länge.
Men med nuvarande regering så är det inte så lätt att veta.

• Gilla
Staffaan och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.