23 297 läst ·
152 svar
23k läst
152 svar
Lagförändring stoppar bränsledrivna trädgårdsmaskiner
Kul för dig då. Men när man bor i ett villaområde med små tomter och alla drar igång gräsklipparna vid olika tider så att det ekar hela dagen från 7 på morgonen till 21 på kvällen blir man rätt trött på det. Det tar dem dessutom uppemot en timme, medan vi med vår elklippare är klara på halva tiden och det är tyst och lugnt hela tiden.Niklasloow skrev:
Nackdelen med att ha så små tomter att det blir löjligt dyrt att skaffa robot.
Nej det är inte förbjudet att tvätta hemma.T toolman77 skrev:Tvätta bilen får man väl ändå inte göra på garage uppfarten och det vore verkligen lämpligt med ett förbud mot bensinklippare i tätbebyggt område eller åtminstone skärpta bullerkrav. Det verkar som att alla grannar påminner varandra om hur kul det är med gräsklippning så att så fort en klippare startat dröjer det inte länge innan nästa går i gång.
Jag är för ett krav på elklippare!
Nu är det tyvärr första april så jag får nog lyssna på knattret en sommar till.
Och bensinklippare tillhör svenska sommaren lika mycket som jordgubbar på midsommar..
Finns inget som inger så mycket ro i själen som när klippare startar kl 20 på kvällen när solen ligger lagom i värmespridning, grillade maten börjat lägga sig till ro i magen efter man lagt sig raklång i en solstol och det rinner kondens från den kalla ölen i handen.. då är det sommar
Hann också bygga upp ett visst ilskekapital innan jag insåg vilken dag det var.
Men ja, tvätta bil på uppfart får man väl inte göra i dagsläget. Eller det har väl inte med uppfarten i sig att göra, utan att tvättvattnet inte får rinna via hårdgjord yta ut i det kommunala dagvattensystemet? Att tvätta på gräs eller andra genomsläppliga ytor är väl fortfarande tillåtet vad jag förstår.
Men ja, tvätta bil på uppfart får man väl inte göra i dagsläget. Eller det har väl inte med uppfarten i sig att göra, utan att tvättvattnet inte får rinna via hårdgjord yta ut i det kommunala dagvattensystemet? Att tvätta på gräs eller andra genomsläppliga ytor är väl fortfarande tillåtet vad jag förstår.
Medlem
· Blekinge
· 12 252 inlägg
Här är grannarna ännu värre, de avlöser varandra med klippning, häcksax, trimmer, lövblås så att det inte är tyst någon gång. Och så ljushuvudet som gillar att flytta runt jordhögar på sin tomt med grävmaskin.T toolman77 skrev:Tvätta bilen får man väl ändå inte göra på garage uppfarten och det vore verkligen lämpligt med ett förbud mot bensinklippare i tätbebyggt område eller åtminstone skärpta bullerkrav. Det verkar som att alla grannar påminner varandra om hur kul det är med gräsklippning så att så fort en klippare startat dröjer det inte länge innan nästa går i gång.
Jag är för ett krav på elklippare!
Nu är det tyvärr första april så jag får nog lyssna på knattret en sommar till.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 701 inlägg
Som ägare av både robotklippare och andra batteridrivna trädgårdsredskap har jag inget emot att de bensindrivna ditona fasas ut.
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Japp, inte ens Miljöpartiet hade lagt fram något sådant härA Agi skrev:
.
Stolt ägare av bensindriven klippare samt två var av motorsågar och röjsågar. Skogsmaskinerna givetvis tvåtakt. Mina bilar är givetvis diesel och som komplement till bergvärmen kör jag braskamin.
I kväll blir det rött kött.
Var inte så så säker, med dessa inhemska terrorister i regeringsställning och riksdag skulle det inte förvåna mig ett dugg.A Anders_Nilsson skrev:
Synd att inte MP i själv bara var ett aprilskämt när de kröp fram under mossan.
För övrigt var det ett ganska kul skämt...
Anna_H skrev:
Kul för dig då. Men när man bor i ett villaområde med små tomter och alla drar igång gräsklipparna vid olika tider så att det ekar hela dagen från 7 på morgonen till 21 på kvällen blir man rätt trött på det. Det tar dem dessutom uppemot en timme, medan vi med vår elklippare är klara på halva tiden och det är tyst och lugnt hela tiden.
Blir orimligt dyrt med robotklippare om man har en stor gräsmatta med mycket buskar o träd.
Redan 1995 motionerade Miljöpartiet i frågan och gjorde en hemställan om ett förbud mot bensindrivna gräsklippare och att införa en skrotningspremie för de sämsta motorgräsklipparna.A Anders_Nilsson skrev:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/motorgrasklippare_GI02Jo616
Så det är nog inte alldeles omöjligt att vi snart får ett förbud, signerat MP, att använda bensindrivna motorgräsklippare.
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Då heter svaret att införa krav på ljuddämpning som man gjort med vägtrafikfordon. Inte att ropa på förbud. Om nu det här aprilskämtet skulle bli verklighet handlar det snarare om den klassiska konflikten mellan land och stad. Bor man som jag i stadens utkanter (vi fick kommunalt VA för ett par år sedan) har man en annan syn på sådant här.Anna_H skrev:
Kul för dig då. Men när man bor i ett villaområde med små tomter och alla drar igång gräsklipparna vid olika tider så att det ekar hela dagen från 7 på morgonen till 21 på kvällen blir man rätt trött på det. Det tar dem dessutom uppemot en timme, medan vi med vår elklippare är klara på halva tiden och det är tyst och lugnt hela tiden.