23 297 läst ·
152 svar
23k läst
152 svar
Lagförändring stoppar bränsledrivna trädgårdsmaskiner
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Vad är din definition på "vanlig villaägare"? 450kvm tomt och grupphus eller? Grannen tog just ner några träd med hjälp av arborist och denne använde eldriven kedjesåg när han klättrade upp i toppen men för avverkning eller vedsågning är det bensin som gäller. Elsåg går kanske bra för ved om man har tillgång till el. Om nu inte sågen överhettar. Likadant med sly, har du stor tomt är det bensin som gäller. Plus att en bensindunk räcker hela dagen.T tompaah7503 skrev:Det var bättre förr och ju förr desto bättre..?
Nä, för trädgårdsbruk ser jag ingen som helst mening med förbränningsmotorer mer. Har nästan bara elverktyg hemma till uteskötseln, med batteri eller sladd. Köper man kvalitetsgrejer och inte billigt skit från Rusta, Fista, Cheapy eller Nasty så blir man jävligt nöjd med elverktyg.
Till och med proffsen går över till el, alla arborister jag känner föredrar elmotorsågar då man slipper buller och stank.
Till lantbruket har vi än så länge inte batteridrivna bra redskap. Saknas röjsåg med tillräckligt kapacitet för stängselröjning och sånt. Men detta berör ju över huvud taget inte vanliga villaägare.
Jag ser aldrig att parkförvaltningen i Göteborg använder batteri om man säger så. Batterier väger mer och kostar mer. Det är inget fel på batteri men man måste veta hur mycket man skall arbeta.
Genomsnittet för tomtstorlek i hela Sverige är ca 800 kvm. Vi har väl knappa hektaren som man kan kalla för tomt, det som är närmast gården. Behöver inga bensindrivna redskap för detta. Kan omöjligtvis tänka mig att man behöver några förbränningsmotorer för mindre tomter än så.A Anders_Nilsson skrev:Vad är din definition på "vanlig villaägare"? 450kvm tomt och grupphus eller? Grannen tog just ner några träd med hjälp av arborist och denne använde eldriven kedjesåg när han klättrade upp i toppen men för avverkning eller vedsågning är det bensin som gäller. Elsåg går kanske bra för ved om man har tillgång till el. Om nu inte sågen överhettar. Likadant med sly, har du stor tomt är det bensin som gäller. Plus att en bensindunk räcker hela dagen.
Jag ser aldrig att parkförvaltningen i Göteborg använder batteri om man säger så. Batterier väger mer och kostar mer. Det är inget fel på batteri men man måste veta hur mycket man skall arbeta.
Veden kapar vi inom (35 meter) från ett eluttag så där är elkedjesågen mycket bättre än en stinkande och bullrande bensin-dito.
Du vet om att en ottomotor vaskar minst 70 % av insatt bränsle? Små motorer som finns i gräsklippare är ännu slösigare. Hur kan du ens föreställa dig att en maskin med så enormt spill är mer effektiv än en elmotor där normalt mer än 90 % av insatt energi går till faktiskt arbete?Maskintok skrev:
Jag jobbar med dessa maskiner varje dag.
Gjort det i över 20 år, har du?
Jag har skruvat dessa maskiner som återförsäljare i 16 år så jag vet mycket väl vad jag skriver om..
Nä batterisågar är dyra i inköp och för klena i dagens läge.
Plast och skört i övrigt..
Kall grader är en stor minuspost...
Även säkerheten är lite si och så...
Gjort det i över 20 år, har du?
Jag har skruvat dessa maskiner som återförsäljare i 16 år så jag vet mycket väl vad jag skriver om..
Nä batterisågar är dyra i inköp och för klena i dagens läge.
Plast och skört i övrigt..
Kall grader är en stor minuspost...
Även säkerheten är lite si och så...
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Har du funderat på hur elektriciteten genreras? Är det brunkolsel är effektiviteten cirka 30%. Sedan tillkommer förluster på vägen. En solig sommardag är det kanske svensk vattenkraft.T tompaah7503 skrev:Genomsnittet för tomtstorlek i hela Sverige är ca 800 kvm. Vi har väl knappa hektaren som man kan kalla för tomt, det som är närmast gården. Behöver inga bensindrivna redskap för detta. Kan omöjligtvis tänka mig att man behöver några förbränningsmotorer för mindre tomter än så.
Veden kapar vi inom (35 meter) från ett eluttag så där är elkedjesågen mycket bättre än en stinkande och bullrande bensin-dito.
Du vet om att en ottomotor vaskar minst 70 % av insatt bränsle? Små motorer som finns i gräsklippare är ännu slösigare. Hur kan du ens föreställa dig att en maskin med så enormt spill är mer effektiv än en elmotor där normalt mer än 90 % av insatt energi går till faktiskt arbete?
Små elmotorer har inte 90% verkningsgrad.
Jag vill gärna se kalkylen för en självgående klippare som skall avverka 1000kvm gräsmatta. Hur många batterier krävs osv. Säger inte att det inte går, bara att inte alla kan köpa en Gardena med 5 extra batterier. Sedan är det ett faktum att maskiner med tvåtaktsmotor blir lättare.
Som sagt, batteri eller förbränningsmotor beror på de förhållanden man har. Jag har inte en skruvdragare med tvåtaktsmotor heller men däremot motorsåg.
En modern friskluftsmotor släpper ut ca 25% oförbränt bränsle.. Optimerar man förbränningen så minskar man det till ca 18%
Kör du på etanol så minskar du din påverkan ytterligare.
Det är dessutom förnybart..
Är kobolt förnybart?
Fungerar batterier optimalt i minus 15-20 grader, nä de gör de inte..
En vanlig topphandsåg kostar ca 6500 kr exkl laddare och batterier.. Det krävs ca 3 batterier för ett normalt dags pass..
Sedan en fällsåg..
Ska du ha laddare i bilen så tillkommer även detta...
Med vanlig 2 taktsmotor så räcker det med ca 7500 kr då ingår bensinen i priset vid inköp...
Kör du på etanol så minskar du din påverkan ytterligare.
Det är dessutom förnybart..
Är kobolt förnybart?
Fungerar batterier optimalt i minus 15-20 grader, nä de gör de inte..
En vanlig topphandsåg kostar ca 6500 kr exkl laddare och batterier.. Det krävs ca 3 batterier för ett normalt dags pass..
Sedan en fällsåg..
Ska du ha laddare i bilen så tillkommer även detta...
Med vanlig 2 taktsmotor så räcker det med ca 7500 kr då ingår bensinen i priset vid inköp...
Det här är så fantastisk argumentation, att man drämmer till med det värsta man kan för att bevisa sin poäng. Inte något rimligt och typiskt, utan det absolut tyngsta man kan komma på.A Anders_Nilsson skrev:
Då får jag väl också göra likadant.
Har du funderat på hur bensinen tillverkas? Det är inte på bensinmacken den tillverkas i alla fall.
Först fick en helvetiskt massa djur och växter dö, sedan fick geologin jobba i miljarder år för att därefter ska vi ägna enorma resurser på att borra upp smetet igen. Förutom energin som går åt vid borrning, pumpning, raffinering och transporter i alla led så sker en otroligt massa utsläpp av gaser vid produktion, det sker en massa oljespill som fördärvar ekosystem precis överallt på planeten.
Allt för att du ska ha en trevlig hobby med att frisera din häck och störa grannarna på lördag morgon kl 8.
Så nästa gång du drar i startsnöret så tänk på att detta existerar på grund av din efterfrågan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
T tompaah7503 skrev:Det här är så fantastisk argumentation, att man drämmer till med det värsta man kan för att bevisa sin poäng. Inte något rimligt och typiskt, utan det absolut tyngsta man kan komma på.
Har du funderat på hur bensinen tillverkas? Det är inte på bensinmacken den tillverkas i alla fall.
Först fick en helvetiskt massa djur och växter dö, sedan fick geologin jobba i miljarder år för att därefter ska vi ägna enorma resurser på att borra upp smetet igen. Förutom energin som går åt vid borrning, pumpning, raffinering och transporter i alla led så sker en otroligt massa utsläpp av gaser vid produktion, det sker en massa oljespill som fördärvar ekosystem precis överallt på planeten.
Allt för att du ska ha en trevlig hobby med att frisera din häck och störa grannarna på lördag morgon kl 8.
Så nästa gång du drar i startsnöret så tänk på att detta existerar på grund av din efterfrågan:
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Hahahahahahahaaaaaaaaaaaaaaaaaaa....Moahahahahahaaaaa....T tompaah7503 skrev:Det här är så fantastisk argumentation, att man drämmer till med det värsta man kan för att bevisa sin poäng. Inte något rimligt och typiskt, utan det absolut tyngsta man kan komma på.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Snacka om att överdriva..."Först fick en helvetiskt massa djur och växter dö". Du menar att dinosaurierna hade levat om det inte vore för att jag skall ha bensin? Gick jag runt med röjsågen för 100 miljoner år sedan och slaktade dino-Bambi så att jag skulle få bensin?
Sedan gav jag faktiskt exempel på svensk vattenkraft en sommardag så jag håller inte med om att jag bara tar i med det värsta jag kan hitta.
Men min poäng kvarstår, man väljer utifrån sina behov. För vissa, som till exempel arboristen som min granne anlitade, är en batterimaskin smidigast. Likaså när jag skall dra i några skruv. I annat fall, som när jag skall trimma min 1000kvm+ gräsmatta, är det smidigare med en tvåtaktare.
Eller tror du folk som jag tycker det är roligt att betala mer för bensin än för el? Bara för att få smutsa ner? Läs kommentarerna från oss som kör fossilt så ser du att det är grundat på praktiska skäl, inte på ideologi.
Priset på en batteridriven klippare avskräcker. Klippare med två batterier kostar ungefär 10 tusen, en hyfsad summa för många människor. Kom summan ner till 5 tusen skulle jag starkt fundera på att köp men i nuläget är dethelt enkelt för dyrt.
Produkter som diskuteras: "avskräcker"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Så, var på behovstrappan skulle du placera ditt behov av bensin?A Anders_Nilsson skrev:

Om du bor i Sverige så kan man utan att skämmas säg att det inte finns någon brunkolsel i nätet.A Anders_Nilsson skrev:Har du funderat på hur elektriciteten genreras? Är det brunkolsel är effektiviteten cirka 30%. Sedan tillkommer förluster på vägen. En solig sommardag är det kanske svensk vattenkraft.
Små elmotorer har inte 90% verkningsgrad.
Jag vill gärna se kalkylen för en självgående klippare som skall avverka 1000kvm gräsmatta. Hur många batterier krävs osv. Säger inte att det inte går, bara att inte alla kan köpa en Gardena med 5 extra batterier. Sedan är det ett faktum att maskiner med tvåtaktsmotor blir lättare.
Som sagt, batteri eller förbränningsmotor beror på de förhållanden man har. Jag har inte en skruvdragare med tvåtaktsmotor heller men däremot motorsåg.
Innan man går vidare så bör man fundera hur det går till att få fram det fossila bränslet...