Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nu har du ju försuttit chansen att överklaga beslutet om startbesked eftersom för mycket tid har passerat
Ja, så är det förmodligen. Jag trodde inte att det skulle behövas något formellt överklagande eftersom det var så uppenbarligen ett slarvfel eller något sådant. Jag försökte nå handläggaren via telefon, lämnade meddelande på telefonsvararen, bad om att han skulle återkomma men när jag följde upp kom meddelandet att han är på semester. Så ringde jag till växeln men de har begränsade telefontider. Nästa dag gick det och jag fick mejladressen till någon som koordinerar ärenden under semestertiden. Hon bad alltså en annan handläggare att svara och det var svaret jag beskrev ovan. Min gissning är att hon inte ens tittade på handlingarna utan gav något standardsvar som varken passar med det som stod i startbeskedet eller svarade på båda mina frågor.

Om överklagandetiden gissningsvis är tre veckor såg hon nog att den hade passerat och såg ingen nödvändighet att sätta sig in i saken.

Jag har inte grävt efter vad som gäller angående överklagande när kommunen inte meddelat någon överklagandetid eftersom ett överklagande, om jag förstår juridiken rätt, skulle gälla hela startbesked, vilket skulle innebära att vi inte får börja montera växthuset och det går helt enkelt inte ihop med livspusslet.

Så, som du säger får vi nog gilla läget och betala 5500 kr (såg att det tillkommer moms) för en helt meningslöst åtgärd. Ironiskt nog vinner alltså kommunen på sin långa handläggningstid (ansökningen lämnades in den 6 mars), för om startbeskedet hade kommit i tid hade vi haft tid att överklaga.

Fakturan på själva startbesked kommer dock att överklagas. Fattar inte varför de ens skickar en faktura när de började handlägga ärendet först 8 veckor efter inlämningen.

Sådär, nu har vi fått slutbesked - utan lägeskontroll. Jag ringde handläggaren efter sommarledigheten och han verkade inte ha något emot min argumentation men menade att det är något som han behöver stämma av med chefen eftersom de ska standardmässigt kräva lägeskontroll. Han lämnade ärendet över till chefen och efter ett tag fick jag besked att ingen lägeskontroll behövs och att jag kunde ansöka om slutbesked. Eftersom växthuset byggdes precis som angivits i ansökan behövdes inte heller några relationsritningar utan jag kunde hänvisa till ritningarna i ansökan/ startbesked.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Förnuftet vann över templattext i startbesked!

• Gilla
tophee
  • Laddar…
P
T tophee skrev:
Om kommunen huvudsakligen vill "säkerställa att tillbyggnaden följer det beviljade beslutet" så borde det finnas andra sätt att göra det än att skicka en mättekniker som kostar 4500 kr.
Korrespondensen mellan dig och kommunen torde redan ha kostat mer än 4500 kr i arbetstidskostnad.
Skäms du inte för att ha kostat skattebetalarna så mycket pengar i onödan? 🙃

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.