16 519 läst ·
58 svar
17k läst
58 svar
Lågenergilampor - en brandrisk?
Moderator
· Stockholm
· 57 895 inlägg
Om man har en dålig kontakt på inkommande PEN ledare så kan man få slumpartade spänningar på alla grupper. Då kan du få vad som helst mellan 0 och 400V på en glödlampa.
Finns folk som varit med om att få fly ut ur sitt hus med exploderande glödlampor som regnar glasskärvor över hela huset, och rökpelare ur TV och annan elektrisk utrustning.
Mer vanligt (ändå ganska ovanligt fel) är att det blir lite halvdålig kontakt på PEN ledaren, då kan du få lite mer måttlig överspänning på vissa uttag i huset.
Finns folk som varit med om att få fly ut ur sitt hus med exploderande glödlampor som regnar glasskärvor över hela huset, och rökpelare ur TV och annan elektrisk utrustning.
Mer vanligt (ändå ganska ovanligt fel) är att det blir lite halvdålig kontakt på PEN ledaren, då kan du få lite mer måttlig överspänning på vissa uttag i huset.
Redigerat:
Allvetare
· Östergötland
· 4 363 inlägg
Hempularen tog orden ur munnen på mig.
Tycker mig ha ett svagt minne att typ ett sånt fall varit med i SVT:s konsumentprogram Plus? Tror det hade bytts mätare och efteråt började det hända grejer i kåken...?hempularen skrev:Om man har en dålig kontakt på inkommande PEN ledare så kan man få slumpartade spänningar på alla grupper. Då kan du få vad som helst mellan 0 och 400V på en glödlampa.
Säkrare eller inte, personligen använder jag Philips SL-Electronic 20W/827 E27 230-240V 1CH som belysning i poolområdet. Rikligt med ljus då de ligger på 20 W, men samtidigt är de inte lika groteskt fula som många andra lågenergi. Visst kan ljuset upplevas lite vitt i vissa tillfällen, men det är inget jag stört mig på, och det ser även bra ut på håll när man passerar tomten och ser allt upplyst.Posia skrev:
Visst de kostar en del, men jag har inte haft minsta problem med dem...
För övrigt, vet någon av er ifall det säljs lågenergilampor med olika färg även här i Sverige? Vet att det bl.a. i Panama är väldigt populärt med lågenergi med ett lätt blåaktigt ljus, då dessa attraherar mygg o knott. Inte helt fel att slippa ha dem precis bredvid sig på sommarkvällarna... Det var tydligen inte UV-ljus som i insektsgrillar, men fungerar väl enligt samma princip.
Kanske http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=19417301 ?Bjurran skrev:För övrigt, vet någon av er ifall det säljs lågenergilampor med olika färg även här i Sverige? Vet att det bl.a. i Panama är väldigt populärt med lågenergi med ett lätt blåaktigt ljus, då dessa attraherar mygg o knott. Inte helt fel att slippa ha dem precis bredvid sig på sommarkvällarna... Det var tydligen inte UV-ljus som i insektsgrillar, men fungerar väl enligt samma princip.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Såg inslaget på SVT. Plasten i lampan brann riktigt bra, pölen med smält plast också.
Lite OT kke men inte riktigt så stor besparing i lågenergi som man kan tro för dels har jag aldrig haft en som uppfyllt specad brinntid eller ens komit nära.. Dels måste man gå upp två storlekar mot vad dom skriver på dom för att få samma subjektiva ljuskänsla. Dvs enl fp så ska 9W motsvara 60W glöd men irl säär det snarare 15W för att få samma funtion som 60W glöd. och behöver dessutom iaf 10min för att uppnå detta ljus i lite kyla
Har en kompis vars hus har brunnit ner, med stor sannolikhet på grund av detta. På gamla lågenergilampor som tänds när det är kallt ökar risken ännu mer för att elektroniken i dem blir för varm och de börjar brinna. De tror att det är det som startade branden i deras hus.
Efter att ha hört det kommer i alla fall jag inte att ha några lågenergilampor som får stå tända på konstiga ställen i mitt hus.
Efter att ha hört det kommer i alla fall jag inte att ha några lågenergilampor som får stå tända på konstiga ställen i mitt hus.