S sune73 skrev:
Tjockt massivt grangolv kommer bromsa värmen mycket eftersom trä är dåligt på att leda värme. Du kan även få problem med glipor / sprickor och liknande.

Jag har vattenburen golvvärme direkt under 8mm Pergo laminatgolv.
Tjockare golv ovan golvvärmen skulle inte jag rekommendera eftersom det kräver högre framledningstemperatur samt ger sämre möjlighet till bra reglering. Vilket ofta kan ge oönskad övertemp inne.
Ursäkts min dåliga franska, men detta är kvalificerat skitsnack. Har ett golv byggt efter VillaVarms princip och det funkar lysande ur reglersynpunkt och jag har en max framledning vid -25 på ca 35c.

• Gilla
eleson och 1 till
  • Laddar…
H
L lat skrev:
Ursäkts min dåliga franska, men detta är kvalificerat skitsnack. Har ett golv byggt efter VillaVarms princip och det funkar lysande ur reglersynpunkt och jag har en max framledning vid -25 på ca 35c.
dock golvet behövas läggas om beroende på hur det torkar. praktiskt exempel? kolla serien cowboyhuset

Nu har inte jag massiv gran utan 14mm parkett som nog får anses vara mer massivt. Tror vikten per m3 är bra mycket högre.
Torkproblemet är ju bla beroende på fukthalten vid läggning och för golv bör den väl inte vara högre än ung 8%. Personligen så har det efter 12år uppstått i stort sett inga springor alls.

F Finndjävel skrev:
Onödigt att nämna lågenergihus och golvvärme i samma mening. Vid en riktig lågenergilösning finns värmekällan innanför huskroppen och inte inuti den.
Förklaring på det??
Med en golvkonstruktion som VillaVarm (ja faktiskt med ett hus ifrån dem) så har jag ett effektbehov på ~40W/m2 och en energiförbrukning (utan värmepump) för värme & varmvatten på 51W/m2/år. Vilket jag själv anser vara hyffsat, med en bra bvpump borde det motsvara ~10-20W/m2

L lat skrev:
Förklaring på det??
Klart det går att bygga ett energisnålt hus med golvvärme, men det är inte optimalt.

F Finndjävel skrev:
Klart det går att bygga ett energisnålt hus med golvvärme, men det är inte optimalt.
Och varför inte? Vilken är den optimala energitillförseln och varför?

Det optimala är såklart att man tillför värmen direkt till det medium som man försöker värma upp, dvs. luften inne i huset. Att först värma en platta för att plattan sedan ska värma luften är en omväg som betyder energiförluster.
Man kan koka vatten effektivt på en induktions- eller gashäll men en vattenkokare är alltid bättre.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Så du anser att luftvärme dvs. el eller annat värmebatteri i luften är det effektivaste. Rent teoretiskt har du nog rätt, men sen kommer det där med hur ventilation och varm luft uppträder in & då blir det inte så bra. Eller du kanske tänker elradiatorer??

Radiatorer är ju också bra, men de är ju sällan optimalt utförda/placerade, utan de placeras ju mer för att förhindra kallras. För du vill väl inte påstå att det är optimalt att tillföra värmen bara där fönsterna är.

Det fanns/finns ett system som är väldigt sällan använt som är en typ av radiatorer utformade som golvsocklar, och då kanske vi börjar närma oss "optimalt" eftersom de tillför värmen runt hela volymen.

Men å andra sidan, har du siffror på hur mycket sämre ett golvvärmesystem typ Villavarm är än ett "optimalt" system?

F Finndjävel skrev:
Det optimala är såklart att man tillför värmen direkt till det medium som man försöker värma upp
Detta är faktiskt inte självklart, eftersom vi människor värms upp även på andra sätt än genom luften, t.ex. genom strålningsvärme. Begreppet operativ temperatur används i byggnormsammanhang när man skall kontrollera rumsklimatet. Operativ temperatur är ett medelvärde mellan lufttens och omgivande ytrnas temperaturer.

• Gilla
ftj
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Detta är faktiskt inte självklart, eftersom vi människor värms upp även på andra sätt än genom luften, t.ex. genom strålningsvärme. Begreppet operativ temperatur används i byggnormsammanhang när man skall kontrollera rumsklimatet. Operativ temperatur är ett medelvärde mellan lufttens och omgivande ytrnas temperaturer.
Jag påstår nog att det är självklart. Har man två identiska hus så när som på värmesystemet så kommer det att gå åt mindre energi för att värma upp huset som har ett inre uppvärmningssystem jämfört med huset som har golvvärme i plattan, (till samma rumstemperatur).
Värmestrålningen i plattan går i alla riktningar.

Sen kan man förstås påstå att värmestrålningen ifrån plattan upp i fötterna gör att man nöjer sig med lägre rumstemperatur, och att det på så vis skulle vara effektivare. Det tror jag dock inte på, snarare brukar folk med golvvärme ha det nästan äckligt varmt hemma. Men det är bara spekulation baserat på egna iakttagelser.

• Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Men å andra sidan, har du siffror på hur mycket sämre ett golvvärmesystem typ Villavarm är än ett "optimalt" system?
Antagligen inte så mycket.

Uppenbarligen har du inte kollat vad golvvärme typ VillaVarm är:sleep: eftersom du håller på och ”tjötar” om ”uppvärmd platta”.
19,5C är äckligt varmt, håller med dig.

• Gilla
ftj
  • Laddar…
Jag har inte tillgång till några fakta som säger att det ena eller det andra uppvärmningsättet är mest energiekonomiskt. Jag vänder mig bara mot det intellektuellt tvivelaktiga påståendet att det är luften vi skall värma upp.

• Gilla
eleson och 1 till
  • Laddar…
Luftvärme fungerar utmärkt. Uppvuxen i sådant hus. I kombination med tjock isolering förminskas dessutom nackdelarna. Men i lite sämre isolerade hus kan det bli kallt på golvets yta. Pratet om att värmen inte sprider sig tycker jag inte stämmer. Kallt golv beror snarare på undermålig isolering.

Tror att det funkar utmärkt, som de flesta andra lösningar.
OM man gör rätt! Och jag vänder mig starkt emot ”finndjä....” förenklingar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.