3 362 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Läge för friköp av tomträtt?
Har idag tomträtt och betalar 7400 :- per år för detta fram till 2012. Friköp kan göras på 65% av taxeringsvärdet vilket skulle bli 218 000 :-. Att få en avkastning på 3,4% fram till 2012 är väl inte så upphetsande (7400/218000). Men med tanke på att det blir nytt taxeringsvärde 2009 så stiger taxeringsvärdet med ung 40% och om samma beräkningsunderlag för tomträtt står sig så kommer avgälden att stiga till 17600:- år 2012. Vips så är avkastningen 8,1% då. Det ser bättre ut!
Sedan är frågan om man får ut mer för en friköpt tomt när man väl säljer? Nu tänker vi troligtvis bo kvar ganska länge och när det väl är dags att sälja borde det vara värt en del att årskostnaden är 17600:- lägre jfrt med motsvarande hus med tomträtt.
Hur skulle ni ha gjort?
Sedan är frågan om man får ut mer för en friköpt tomt när man väl säljer? Nu tänker vi troligtvis bo kvar ganska länge och när det väl är dags att sälja borde det vara värt en del att årskostnaden är 17600:- lägre jfrt med motsvarande hus med tomträtt.
Hur skulle ni ha gjort?
Det är alltid en osäkerhetsfaktor med tomträtter och arrenden, jämfört med att äga marken som huset står på. En hel del kommunpolitiker har genom åren kommit på att kommunens budget kan förstärkas väsentligt genom att höja arrendena och tomträttsavgälden. Andra kommuner har en annan filosofi liknande den din kommun uppvisar där man inser att det sannolikt inte är en särskitl god affär för kommunen på sikt att äga en massa mark som avkastar lite halvknackigt. Bättre då att sälja den till ett hyggligt pris och kunna placera pengarna bättre.
Därför är det ofta en mycket bra affär att köpa sina tomter. En köpare ser inga risker.
I exemplet som du visar ovan så hade i alla fall inte jag tvekat särskilt länge innan jag slagit till.
Därför är det ofta en mycket bra affär att köpa sina tomter. En köpare ser inga risker.
I exemplet som du visar ovan så hade i alla fall inte jag tvekat särskilt länge innan jag slagit till.
Fastigheten blir förmodligen en mer attraktiv produkt både på marknaden och kreditmarknaden med ägd mark i stället för ofri grund.
Med tomträtt finns också den förvisso ytterst osannolika möjigheten att kommunen säger upp tomträtten och man tvingas riva huset och återställa marken på egen bekostnad. Mig veterligen har det aldrig tillämpats mot bostäder, men lagrummet finns så vitt jag vet.
Med tomträtt finns också den förvisso ytterst osannolika möjigheten att kommunen säger upp tomträtten och man tvingas riva huset och återställa marken på egen bekostnad. Mig veterligen har det aldrig tillämpats mot bostäder, men lagrummet finns så vitt jag vet.
Ja, jag tänker gå vidare och köpa tomten. Det känns bättre att äga den även om jag inte tror risken är speciellt stor att kommunen inte förlänger tomrätten. Något de tydligen kan göra efter 60 år (2042). Det blir lite pappersexcersis att köpa den, men det får jag ta. Speciellt som priset troligtvis kan blir drygt 80 000:- högre efter årsskiftet och som alltid föremål för politiska beslut.
Klicka här för att svara