Utebelysningsgallren i takfoten har rostat.
Hus ska man behandla flr att rädda dem?
Tack

• 20260809_101516.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20260809_101509.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Köp nya i koppar

Har de ett namn? Alltså gallret, inte takarmaturen

Man skulle kunna ta bort det nuvarande och klippa ut fyrkanter i putsnät och skruva dit.

Om du vill rädda de du har, slipa bort så gott det går, pensla roststopp, sedan måla. Kommer inte hålla i evighet men några år.

• Gilla
Fede85
  • Laddar…
Slipa, borsta bort då mycket rost som möjligt. Sedan roststopp, metallgrund med rostskydd och sist hammarlack eller motsvarande. Den färgtypen har en egen grundfärg så kör på den.

• Gilla
Fede85
  • Laddar…
Unikt namn
Jag körde såpabad för att lösa upp gamla färgen. Det krävdes några omgångar och gallret fick ligga i ett par dagar i stöpet. Sen lättare slipning för att få bort sista.

Sen hammarlack på det utan primer, men det kanske var dumt att inte grunda. 🤔
Mitt galler sitter i källarn, så det är inte lika utsatt dock.

• Gilla
Fede85
  • Laddar…
Hammarlack funkar direkt (lite rost eller bar metall) men det är så tråkig färg att jobba med att jag hellre tar fler steg för att kanske tjäna några år mellan gångerna.

Tittar man lite noggrannare det verkar som själva gallret inte har någon rost, inte ens där färgen har flagnat. Jag misstänker de är i aluminium, medan ramen i stål har rostat rejält

Fede85 Fede85 skrev:
Tittar man lite noggrannare det verkar som själva gallret inte har någon rost, inte ens där färgen har flagnat. Jag misstänker de är i aluminium, medan ramen i stål har rostat rejält
Och ramen, det är ju själva armaturen.

K Kurtivan skrev:
Och ramen, det är ju själva armaturen.
Ja, lite jobbigt

Fede85 Fede85 skrev:
Jepp så är det. Har monterat ett antal av den typen och kanske har en kvar. För att fixa det så bör den ner eller bytas. Var i landet är du.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.