Jag har en källarlägenhet med wc, tvättmaskin, handfat och köksavlopp där jag behöver byta ut fekaliepumpen som står i en station direkt utanför källarväggen nedgrävd.

Kan ni rekommendera den billigaste men ändå godtagbara skärande pumpen eller en vortexpump?
Avloppsvattnet leds ner till kommunalt avlopp via 110mm-rör ca 1 meters pumphöjd.

Finns en mängd olika modeller på Amazon för 900-1500 kronor. Jag köpte en saniflo(?) för några år sedan till ett hus, den fungerar fortfarande.

I InsidersUnited skrev:
Finns en mängd olika modeller på Amazon för 900-1500 kronor. Jag köpte en saniflo(?) för några år sedan till ett hus, den fungerar fortfarande.
Kan du tipsa om vad jag ska söka på för att hitta en dränkbar pump med skärverk som ska sitta i botten av en pumpstation?

Aha, jag missuppfattade något, trodde du menade en med färdig låda etc. som den här, lös pump ingen aning tyvärr.
1784287417123.png

Nej, pumpen ska stå utomhus i pumpbrunn (använder en dagvattenbrunn/rör med botten) då det inte finns plats inne mellan wc och duschkabin.

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Det är väl egentligen LTA-pumpar för LTA-avloppbrunnar som är passande, men de är troligtvis inte speciellt billiga...

L lapower skrev:
Nej, pumpen ska stå utomhus i pumpbrunn (använder en dagvattenbrunn/rör med botten) då det inte finns plats inne mellan wc och duschkabin.
Är nog så att det pumpas ut till komunalt avloppssystem. Och då finns ingen genväg för pump, det ska vara en skärande med backventil. Bara bita i äpplet och ta kostnaden.

Fick tag i en begagnad Flygt DXG 25-11.
Det ska väl vara en bra pump för ändamålet?

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.