Ytterväggen är byggd av murad 8 cm ( eller 10 cm, minns inte riktigt ),leca som är putsad. Har några sprickor i väggen som varierar i storlek efter vilket väder det är. Tror det är trästommen som rör sig. Hur lagar man så att det håller? Jag antar att sprickan är rakt igenom, jag vill alltså gå på djupet med fixet så att väggen blir hel , inte bara snygga till ytan.
Har läst om en del lim som ex pl400, kan man få in sånt så att man limmar ihop väggen. Kommer jag då få en ny spricka någon annanstans? Väggen det handlar om är 12 meter lång.
Är alternativet att göra en elastisk fog mitt på väggen?
Jag står ganska handfallen just nu och vet varken ut eller in.
Finns det månne proffs på BH som vill råda?
Har läst om en del lim som ex pl400, kan man få in sånt så att man limmar ihop väggen. Kommer jag då få en ny spricka någon annanstans? Väggen det handlar om är 12 meter lång.
Är alternativet att göra en elastisk fog mitt på väggen?
Jag står ganska handfallen just nu och vet varken ut eller in.
Finns det månne proffs på BH som vill råda?
Hmm, ingen som vet?
Nå, kanske kom jag på det själv nu. Vattenglas borde gå att spruta in i sprickorna, https://www.bauhaus.se/flamskyddsmedel-nitor-vattenglas-natron och limma på djupet.
Fixar till en kork med kapillärrör, borrar ett litet hål 70mm in längst upp sedan är det bara att fylla på.
Är jag för optimistisk?
Kanske, men det är värt att prova, eller?
Nå, kanske kom jag på det själv nu. Vattenglas borde gå att spruta in i sprickorna, https://www.bauhaus.se/flamskyddsmedel-nitor-vattenglas-natron och limma på djupet.
Fixar till en kork med kapillärrör, borrar ett litet hål 70mm in längst upp sedan är det bara att fylla på.
Är jag för optimistisk?
Kanske, men det är värt att prova, eller?
Tja, märklig, kanske, 9 cm är de, ska vara detsamma som en tegelsten, ca. Huset var menat för tegel men byggmästaren som fick uppdraget trollade i kontraktet så jag fick beklädnaden som tillval, novis och fattig som man var blev vi tvungna att välja det billigaste alternativet, men det håller, har gjort sedan 1983, målat 3 gånger.Stefan N skrev:
Har rengjort och det visade sig att putsen sitter men det yttersta har blivit till sand, därmed har färgskiktet släppt. Men det har bara hänt där det finns spricka, kanske har fukt trängt in och åstadkommit detta.
Var precis och köpte vattenglas och ett lecablock, så jag kommer att testa tesen.
Så klart kommer jag att redovisa resultatet, jag kan inte vara ensam om nämnda problem.
Nej inget nät.
Redigerat:
Får väl se om jag kan ta någon bild då, men det är inte mycket att se, färgen har släppt eftersom yttersta på putsen har tappat bindemedel vid defekter. Så ser jag det.
Södersidan är nu klar för målning efter uppbyggnad av strukturen, hittade släpp mot norr också, vågrätt och oförklarligt, möjligen har det legat snö mot väggen för många år sedan.
Beträffande mitt experiment är det pågående, konstaterar att det limmar men också att det tar en evighet samt då vattenglaset rinner igenom, måste jag tillsätta många gånger med lång tid emellan och det går åt mycket vg så jag lägger ner det projektet tills vidare.
Färgen jag målar med är från början Snowcem och numera Cempexo eftersom de slutade sälja Snowcem i Sverige och jag blev rekommenderad Cempexo som ersättare, men jag tror inte det handlar om färgen.
Södersidan är nu klar för målning efter uppbyggnad av strukturen, hittade släpp mot norr också, vågrätt och oförklarligt, möjligen har det legat snö mot väggen för många år sedan.
Beträffande mitt experiment är det pågående, konstaterar att det limmar men också att det tar en evighet samt då vattenglaset rinner igenom, måste jag tillsätta många gånger med lång tid emellan och det går åt mycket vg så jag lägger ner det projektet tills vidare.
Färgen jag målar med är från början Snowcem och numera Cempexo eftersom de slutade sälja Snowcem i Sverige och jag blev rekommenderad Cempexo som ersättare, men jag tror inte det handlar om färgen.
Man ser tydligt en " ås " , varmt,torrt väder har dragit ihop väggen, detta mot söder och väster. Lagar jag nu kommer troligen sprickan tillbaka när trästommen blir fuktigare.
Samt bild på pågående experiment.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto