Hej!
Flyttade in i ett souterränghus byggt 1962 för 1.5 år sedan. Sedan inflytt har färgen på garaget släppt tydligt och fläckvis sprickbildning har uppstått i putsen här och var.
Andra långsidan av garaget har inga synliga problem, men är också täckt till större delen av dräneringsgrus och fönster. Garaget ska vara omdränerat för ca 10 år sedan, man ser isoleringsskivan så det stämmer nog.
Har bilat bort en del av putsen där man tidigare ersatt gammal putsen. Bakom den gamla putsen finns en rad med halvlösa, lätta och ganska mjuka, stenar. Ovanpå dem och den bakomliggande hårda betongen som med all sannolikhet är den (förmodat) oisolerade plattan ligger en tjärpapp.
Hur lagar jag detta på bästa sätt?
Behöver jag bila bort längst hela markplattan? Knackar jag på putsen låter det nämligen väldigt ihåligt längs hela plattan, men inte på andra ställen än där jag redan bilat bort puts.
Ska köpa ny fuktmätare med ett större mätområde för betong.
Orsaker jag misstänker är dels att den inbyggda hängrännan spiller över på grundmuren när det regnar mycket, men huvudsakligen att plattan ju tar mycket fukt från marken och väl sprider det. Plattan har målats en gång i tiden men färgen har till stor del släppt så det är nog inget problem. Möjligen har någon målat med fel färg på utsidan och/eller insidan av garaget.
Alla tips och tankar mottages tacksamt
Flyttade in i ett souterränghus byggt 1962 för 1.5 år sedan. Sedan inflytt har färgen på garaget släppt tydligt och fläckvis sprickbildning har uppstått i putsen här och var.
Andra långsidan av garaget har inga synliga problem, men är också täckt till större delen av dräneringsgrus och fönster. Garaget ska vara omdränerat för ca 10 år sedan, man ser isoleringsskivan så det stämmer nog.
Har bilat bort en del av putsen där man tidigare ersatt gammal putsen. Bakom den gamla putsen finns en rad med halvlösa, lätta och ganska mjuka, stenar. Ovanpå dem och den bakomliggande hårda betongen som med all sannolikhet är den (förmodat) oisolerade plattan ligger en tjärpapp.
Hur lagar jag detta på bästa sätt?
Behöver jag bila bort längst hela markplattan? Knackar jag på putsen låter det nämligen väldigt ihåligt längs hela plattan, men inte på andra ställen än där jag redan bilat bort puts.
Ska köpa ny fuktmätare med ett större mätområde för betong.
Orsaker jag misstänker är dels att den inbyggda hängrännan spiller över på grundmuren när det regnar mycket, men huvudsakligen att plattan ju tar mycket fukt från marken och väl sprider det. Plattan har målats en gång i tiden men färgen har till stor del släppt så det är nog inget problem. Möjligen har någon målat med fel färg på utsidan och/eller insidan av garaget.
Alla tips och tankar mottages tacksamt
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Nya mätningar:
Klicka här för att svara















