Hej!

Jag vill laga några hål som vi har på vår fasad. Hålen är rätt små, 2-4 cm i diameter (se bilder).

Längst ut på fasaden har vi har ett väldigt tunt lager med puts. Jag har två funderingar kring denna puts:
* Hur tar jag reda på vilken typ av puts vi ska använda för lagningen? Duger husfix eller bör man använda någon annan typ av lagningsbruk/puts?
* Hur får man till (ungefär) samma struktur som nuvarande puts?

Tacksam för all hjälp!

• Hål i putsad fasad med nätunderlag synligt, cirka 2-4 cm i diameter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Finger pekar på ett hål i en putsad fasadvägg, cirka 2-4 cm i diameter.
    Skapa konto
Bump! ☺️

AXS
Husfix duger bra då det är så litet.

Testa med blöt svamp och se om texturen går att få liknande, du trycker till lagom och drar rakt ut.

Gör några klickar på en bräda först och testa!

• Gilla
BiniVille
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Husfix duger bra då det är så litet.

Testa med blöt svamp och se om texturen går att få liknande, du trycker till lagom och drar rakt ut.

Gör några klickar på en bräda först och testa!
Tack för tipset! Ska testa att använda mig av en blöt svamp 👍

AXS
  • Gilla
BiniVille
  • Laddar…
N
Tror man behöver ha i jättelite nitor 318 svart pigment, kan bli lite vitt annars.

N neo11 skrev:
Tror man behöver ha i jättelite nitor 318 svart pigment, kan bli lite vitt annars.
Vi ska måla fasaden inom de närmaste veckorna, så det är okej om lagningen inte blir i samma färg. Det viktiga är att försöka få till ungefär samma struktur som den nuvarande putsen

N
Hoppas ni högtryckstvättar fasaden innan. Vilken färg ska ni använda?
Är svårt att uppnå den stenstrukturen med husfix.

N neo11 skrev:
Hoppas ni högtryckstvättar fasaden innan. Vilken färg ska ni använda?
Är svårt att uppnå den stenstrukturen med husfix.
Vi tänkte att vi ska applicera målartvätt, skura med borste och sen skölja med trädgårdsslangen. Funkar detta eller borde man köra på med högtryckstvätt istället?
Mineral fasadfärg från beckers blir det: https://beckers.se/produkter/mineral-putsfarg

Har du tips på annan lagningsbruk som skulle hjälpa en att få till en bättre struktur?

N
Har ingen aning om storleken på fasaden, är den ojämn kan det vara lite bökigt att skrubba. Men fungerar säkert bra.
Högtryckstvätta tror jag dock är enklare.
Beckers färg är nog ett helt ok val.

Det bruk ni har på fasaden tror jag är gjort med tryckluft, och jag vet inte riktigt vad det är. Svårt att återskapa.

Blev helt ok med husfix. Definitivt inte samma struktur, men det funkade 👍

• Vägg med oregelbunden, texturerad yta efter renovering, sträv och jämn men annorlunda mot ursprunglig struktur.
    Skapa konto
  • Texturerad vägg med ojämn yta efter husfix; strukturen skiljer sig från originalet men fungerar enligt användaren.
    Skapa konto
Jag har jag hittat ett större hål som jag behöver fixa. Nu saknas dessutom en del av frigoliten (isoleringen?).
Hur lagar man detta på bästa sätt? Jag antar att man behöver fästa ny frigolit där det saknas. Hur gör jag det på bästa sätt? Är det husfix man använder ovanpå frigoliten sen?

• Ett stort hål i husfasaden med skadad frigolitisolering och en del av väggen saknas. En bit kartong syns i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Hål i en vägg med synlig vit frigolit som saknas på en del av ytan, träpaneler syns runt hålet.
    Skapa konto
AXS
Ser ju helt okej ut, med svamp skulle det blivit ännu bättre.

Skulle säga fogskum som du skär bort överflöd på. Sen husfix eller annan puts över.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.