Skjut upp en plåt till nock, säkra den

• Gilla
Kurt-olsson
  • Laddar…
T Tummen86 skrev:
Jag förstår att det är absolut att rekommendera.
Men idag har jag hål rakt in, så om det blir mindre tills jag kan byta hela taket så är allt bättre än idag.
Jag funderade på att lägga en plåtskiva och täta med denna upptill.

[länk]

Diss?
F fribygg skrev:
Skjut upp en plåt till nock, säkra den
Absolut bäst, men vi pratar 4-5 meter.
Betydligt mer material och arbete.

Alternativet är ju såklart att lägga en skiva över hålet ex formplyfa, montera bärläkt och sen hitta passande lerpannor.

Ibland när det är tillfälligt vill man ju gärna hitta en genväg.

Exakt sådär såg min lada ut och jag gjorde en fix bara för en månad sedan för att täcka hålet innan jag skall renovera taket.
Boarden tog jag för att det fanns på plats och den är mycket lätt och enkel att arbeta med. Plåttak eller plast går ju lika bra det.

Jag drog dit och skruvade upp en board som täcker hålet. Det var min quickfix.

Så i rangordning blir min lösning följande.

1: Täck med Board
2: Ställning och riva + regla nytt + board
3: ta bort board och dra dit plankor enligt nuvarande tak. På med samma tegelpannor.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Fulfix ala Kurt-Olsson. Är det perfekt? Nej. Är det bättre än ett öppet hål? Ja. :)

• Byggnad med snedtak där brädor är monterade i vinkel över ett mörkt trävägg med en vertikal metallstång till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En improviserad reparation av ett tak med träplankor och en kartong i en snötäckt utomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Tummen86 skrev:
Absolut bäst, men vi pratar 4-5 meter.
Betydligt mer material och arbete.
En 5m takplåt är nog det materialsnålaste du kan täcka med, se till att skaffa plåt nu så kan du kika på vem som vinner Vasaloppet sen och täcka hålet i em.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
C
Och får du inte tag på 5m-plåt så lägg kortare plåt med överlapp. Om man vill snåla, köp begagnad plåt på blocket eller marketplace. I bästa fall gratis. Finns inget enklare, och troligen inte heller billigare sätt att fixa det där på. Och ju längre du väntar desto värre blir skadorna.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Och får du inte tag på 5m-plåt så lägg kortare plåt med överlapp. Om man vill snåla, köp begagnad plåt på blocket eller marketplace. I bästa fall gratis. Finns inget enklare, och troligen inte heller billigare sätt att fixa det där på. Och ju längre du väntar desto värre blir skadorna.
Nog får vi tro att TS fick tag i åtminstånde 2st nya 3m plåtar på Byggmax i dag, har han inte fått upp och fast dem på taket i dag innan mörkret faller definitivt för den här veckan hyr han lämpligen en skylift och fixar det akuta nästa vecka om det är svårt att jobba från stege.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.