Hej!
Har en ekonomibyggnad med spån som undertak och lertegel på.
Taket har stora hål på sina ställen.
Jag står inte på rätt plats i livet nu för att byta hela taket. Skulle då vilja minska vattnet som kommer in. Framförallt för att skydda takstolar och stomme. Helst något jag kan göra inifrån. Skippar helst pressening ovanpå.
Jag tror säkert någon nyttig idiot har gjort liknande förut.
Shoot!
Ge mig era bästa idéer.
Har en ekonomibyggnad med spån som undertak och lertegel på.
Taket har stora hål på sina ställen.
Jag står inte på rätt plats i livet nu för att byta hela taket. Skulle då vilja minska vattnet som kommer in. Framförallt för att skydda takstolar och stomme. Helst något jag kan göra inifrån. Skippar helst pressening ovanpå.
Jag tror säkert någon nyttig idiot har gjort liknande förut.
Shoot!
Ge mig era bästa idéer.
Lite bilder hur det kan se ut.
Vill gärna göra någon åtgärd innan vintern.
En tanke jag hade var att använda formplyfa som sågas efter avståndet mellan takstolarna. Sedan limmar dit reglar på skivan tvärgående och sedan trycker upp skivan mot hålet och skruvar dit reglarna mot takstolarna.
Men jag har ingen lösning på vart vattnet ska försvinna. Utan det lär ju stanna mellan skiva och bärläkt.
Jag försöker febrilt komma på något så att jag slipper gå upp på taket.
Vill gärna göra någon åtgärd innan vintern.
En tanke jag hade var att använda formplyfa som sågas efter avståndet mellan takstolarna. Sedan limmar dit reglar på skivan tvärgående och sedan trycker upp skivan mot hålet och skruvar dit reglarna mot takstolarna.
Men jag har ingen lösning på vart vattnet ska försvinna. Utan det lär ju stanna mellan skiva och bärläkt.
Jag försöker febrilt komma på något så att jag slipper gå upp på taket.
Enda sättet är i så fall att hitta någon annan som kan gå upp på taket. Det där går inte att fixa inifrån, ens tillfälligt.T Tummen86 skrev:
Tråkigt att säga det, men krasst sett har man nog haft en 20 år på sig att fixa det där. Men det kanske är tidigare ägare som låtit det förfalla...?
Flyttade in nyss så ja exakt. Inte haft någon chans att åtgärda det innanC cpalm skrev:
Misstänkte det, sitter lite i samma båt... Skall man vara pragmatisk så överlever det en vinter till, även om förfallet tenderar att accelerera med tiden.T Tummen86 skrev:
Annars håller jag med @fribygg, det kanske till och med ligger någon gammal takplåt och skräpar i gömmorna som du kan skruva dit. Klart enklaste och bästa quick-fixen.
Iden med att laga från insidan är i bästa fall ett sätt att få det att droppa på andra ställen, i värsta fall ett utmärkt sätt att förvärra skadan snabbt.
Du behöver laga från utsidan. Om det sedan är med plåt, presenning eller om det går att sätta formplyfa på rätt ställen för att lösa det värsta är svårt att se på bilderna underifrån.
Med tanke på skicket på taket och dina frågor skulle jag nog avråda dig i all välmening från att kliva upp på det, det ser riskabelt ut om du kliver på fel ställe (och det verkar finnas många "fel ställen" där...)
Det går absolut att undvika att laga hela taket i år och temporärt lappa & fixa. Men du ska nog försöka få tag på antingen en bra hantverkare som kan hjälpa dig att lösa problemet till rätt budget.
(Dvs antingen genom att göra det absolut nödvändigaste så billigt som möjligt eller enbart för rådgivning om det är något ni tillsammans bedömer att du själv kan klara att fixa efter praktiska råd på plats)
Du behöver laga från utsidan. Om det sedan är med plåt, presenning eller om det går att sätta formplyfa på rätt ställen för att lösa det värsta är svårt att se på bilderna underifrån.
Med tanke på skicket på taket och dina frågor skulle jag nog avråda dig i all välmening från att kliva upp på det, det ser riskabelt ut om du kliver på fel ställe (och det verkar finnas många "fel ställen" där...)
Det går absolut att undvika att laga hela taket i år och temporärt lappa & fixa. Men du ska nog försöka få tag på antingen en bra hantverkare som kan hjälpa dig att lösa problemet till rätt budget.
(Dvs antingen genom att göra det absolut nödvändigaste så billigt som möjligt eller enbart för rådgivning om det är något ni tillsammans bedömer att du själv kan klara att fixa efter praktiska råd på plats)
Det är väl detta jag mest är inne på att sätta igång med när all snö försvunnit.F fribygg skrev:
Dock inte från nock till takfot. Utan det är framförallt vid takfot jag behöver tätt tak akut.
Hur skulle ni fästa takplåten och täta den uppifrån sett?
Att bara täcka takfoten gör ju ingen nytta, täck från nock till takfot.T Tummen86 skrev:
Jag förstår att det är absolut att rekommendera.F fribygg skrev:
Men idag har jag hål rakt in, så om det blir mindre tills jag kan byta hela taket så är allt bättre än idag.
Jag funderade på att lägga en plåtskiva och täta med denna upptill.
https://www.biltema.se/bygg/lim/stenlim/stenlim-2000029972
Diss?