Byggahus.se
Håller på och ska måla om lite rum i huset och ser att flertalet ytterkanter är stötta. Hur lagar jag dessa på bästa sätt? Bara ta fint väggspackel och "bygga upp" kanterna på nytt? Eller är risken att det går sönder av minsta lilla beröring?

Jag antar att det redan ligger hörnskydd där i kanterna, så att smälla upp en ny sådan känns overkill. Är gipsskivor i övrigt i väggarna. Väggmöte med fotlist, skadad spackling, behov av reparation och målning, inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En närbild på en vitmålad väggkant med små skador och avflagningar vid ett hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser det ut så där så ligger det garanterat inga hörnskydd där. Inte sådana i metall iallafall
 
Så där blir det inte om man använder hörnskydd. Du har ju djupa hack där det borde vara en hård plåtkant.

Det går ju alltid att sminka en gris men vill du slippa göra om det så ska du ju slipa bort det mesta av spacklet och montera hörnskydd, gärna i plåt.

Om det ändå sitter skydd där så har ju någon försökt dränka dessa i spackel och då försvinner ju poängen med hörnskyddet….
 
sunnis
”bygga upp med spackel” blir oherhört ömtåligt och mycket tidsödande jobb.

Ta en rejäl kniv eller en vass yxa och knacka/karva ner allt löst bös från ytterhörnen och montera dit ett hörnskydd, finns i plast, plåt och papper, spelar inte så stor roll. Med ett sådant monterat finns det en kant att spackla mot vilket gör att du får ett snyggt och spetsigt hörn som även tål lite smällar.
 
S Stefan1972 skrev:
Ser det ut så där så ligger det garanterat inga hörnskydd där. Inte sådana i metall iallafall
MathiasS MathiasS skrev:
Så där blir det inte om man använder hörnskydd. Du har ju djupa hack där det borde vara en hård plåtkant.

Det går ju alltid att sminka en gris men vill du slippa göra om det så ska du ju slipa bort det mesta av spacklet och montera hörnskydd, gärna i plåt.

Om det ändå sitter skydd där så har ju någon försökt dränka dessa i spackel och då försvinner ju poängen med hörnskyddet….
Ajdå det var som fan. Får fixa till det då. Är det metallskydd som gäller eller funkar de i papp/plast?
 
Jag använder de i plåt, men jag vill inte säga att plastvarianterna inte fungerar för det tror jag de gör.

De i plåt har ju en "rund" hörna som sticker ut lite, så om du monterar dessa på en kant utan försänkning kan du behöva spackla en bit ut på väggen för att få en osynlig övergång.
 
Är det verkligen kanststött? Förutom lagningen de nedersta två decimetrarna har det nog sett ut så där sen det var nytt.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.