Jag har en Myresjökök (numera Marbodal) där två vitrinskåpsluckor håller på att ge upp vid gångjärnen, se bilder nedan.
Jag har varit i kontakt med Marbodal men de har tyvärr inte några skåpsluckor/reservdelar med rätt mått (höjd ca 845mm) så det verkar som att jag måste försöka laga befintliga luckor.

Har någon tips på hur jag kan laga dessa eller var jag kan lämna in dem för lagning (i Stockholmstrakten)?

Luckorna har en ram av metall (aluminium?) och påfrestningen från gångjärnen är ganska stor när man öppnar och stänger luckorna så det måste vara en stabil lösning.

Skadat köksskåpsgångjärn med sprucket trä runt metallfästet i vitrinskåpslucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitet gångjärn i aluminium på en vitrinskåpslucka från Myresjökök som behöver lagas.
Skapa konto

Det såg riktigt tråkigt ut.
Jag skulle ordna fram en tjock metallbit som jag satte fast för att förstärka. Sedan hade jag skruvat gångjärnet i den nya metallbiten

Det som gör det lite klurigt är att gångjärnet sitter monterat in bakom metallen i luckans ram, dvs gångjärnets skruvar går först genom metallen på luckan och sen in i själva gångjärnsfästet. Jag måste alltså hitta en metallskiva som är ungefär lika tjock som befintlig metall. Och frågan kvarstår då hur jag fäster den nya metallbiten i luckan, lim?

Bästa svaret

Min tanke var att lägga den nya metallbiten utanpå ramen och skruva fast gångjärnet med nya längre skruvar rakt igenom. Visst det kommer att synas när man öppnar luckan.

Eftersom jag inte gillar oavslutade trådar så kommer här en sammanfattning av vad jag gjorde och hur resultatet blev

Jag köpte kantlister av aluminium (10x20mm, 1,5mm tjocka) och limmade med Epoxi för metall. Använde snabbtvingar.

Aluminiumlisterna limmades längs hela sidan på skåpsluckan och över ”flänsarna” på gångjärnen (utom där själva gångjärnen fälls in). Resultatet blev bra och nu har det gått några veckor. Inga problem än så länge.

Se bilder.

Tack för input!

• Skåpslucka med ny-monterade kantlister i aluminium och ett gångjärn, fastsatta med Epoxi och snabbtvingar.
    Skapa konto
  • Aluminiumkantlister monterade på en skåpslucka med synliga gångjärn och epoxilim, som visar DIY-renoveringen.
    Skapa konto
  • Gilla
smspedro och 3 till
  • Laddar…
Riktigt snyggt!

Var hittade du den kantlisten om man får fråga? Har exakt samma problem nu..Du löste det bra! Hoppas på samma lösning.

R Ramses06 skrev:
Var hittade du den kantlisten om man får fråga? Har exakt samma problem nu..Du löste det bra! Hoppas på samma lösning.
Jag köpte dem på Hornbach Sundbyberg, Det räckte med en 2m-list som jag sågade med bågfil. Håller fortfarande bra!

• Gilla
smspedro
  • Laddar…
Måste bara ge en eloge att du visar upp din lösning på problemet så andra får inspiration... (y)

• Gilla
hampouspous och 1 till
  • Laddar…
Har gjort samma lösning som du och det löste mitt problem med luckan. Thanks!

• Gilla
Pasjostrom
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.