31 964 läst ·
136 svar
32k läst
136 svar
Laga tätskikt i duschhörna?
Ringde byggkeramikrådet nu och de sa att det inte var enligt deras branschregler. Nu har jag sett Plus där en besiktningsman sa att lagning inte var godkänd pga fuktspärren Jag har läst här på forumet att det är stort riskmoment. Alla säger stå på dig, ge dig inte, kämpa!
Ok! men hur?
Jag har förstått att det inte är bra och jag har ett nytt hus och ingen jag känner hade godkänt det men ingen kan ge mig en förklaring till hur jag ska gå tillväga för att få något gjort. Så nu står jag med nåt jag egentligen inte begriper men som inte är bra enligt BKR:s regler och kan inte få det åtgärdat.
;(
Ok! men hur?
Jag har förstått att det inte är bra och jag har ett nytt hus och ingen jag känner hade godkänt det men ingen kan ge mig en förklaring till hur jag ska gå tillväga för att få något gjort. Så nu står jag med nåt jag egentligen inte begriper men som inte är bra enligt BKR:s regler och kan inte få det åtgärdat.
;(
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Vet inte riktigt hur man gör rent praktiskt, men du bör kunna få ett utlåtande av en besiktningsman att detta inte kan bli godkänt. Såvitt jag förstår så handlar det om åtgärder av anmärkningar efter en godkänd slutbesiktning. Det finns en möjlighet att få åtgärderna besiktigade (men som sagt exakt förfarande vet jag inget om). Det skulle iofs innebära att man får vänta med anmärkningen tills de redan gjort fel. men det kanske går att göra klart för plattsättaren att hans arbete kommer att besiktigas av firma x och att x redan uttalat att de inte komemr att godkänna en lagad fuktspärr.
Frågan jag inte vet svaret på är hur man får en sådan besiktning till stånd så att resultatet blir bindande för hantverkaren. Men det borde väl iofs räcka med att ha ett skriftligt utlåtande från BKR att detta är inte godkänt, och med det som grund fortsätta att hålla inne pengar. För ni håller väl inne pengar? Skall helst räcka till aytt göra om HELA badrummet.
Frågan jag inte vet svaret på är hur man får en sådan besiktning till stånd så att resultatet blir bindande för hantverkaren. Men det borde väl iofs räcka med att ha ett skriftligt utlåtande från BKR att detta är inte godkänt, och med det som grund fortsätta att hålla inne pengar. För ni håller väl inne pengar? Skall helst räcka till aytt göra om HELA badrummet.
Hej!
Ja vi har hållit inne med en del pengar som täcker att göra om hela badrummet. Och som du säger de har juh åtgärdat anmärkningen: eldragning för badkar fel enligt beställning. Nu har de juh åtgärdat de med vilket verkar vara en otillräcklig lagning enligt många inkl BKR.
Ja vi har hållit inne med en del pengar som täcker att göra om hela badrummet. Och som du säger de har juh åtgärdat anmärkningen: eldragning för badkar fel enligt beställning. Nu har de juh åtgärdat de med vilket verkar vara en otillräcklig lagning enligt många inkl BKR.
Kontaktade husleverantören nu och de skulle skriva ett intyg om att tätskiktet var intakt även efter denna lagning. Antar att jag får nöja mig med detta då jag är less på att lägga all min energi på att ringa och tjata.
Tack för hjälp och stöd!
Mvh
Bambi
Tack för hjälp och stöd!
Mvh
Bambi
Har nu sett att byggfelsförsäkring är 0,5 basbelopp, alltså inga småslantar.
Då vi inte kommit fram till en lösing med det lagade tätskiktet och den nya genomföringen av elen där röret troligtvis tätats med silikon mot kakelplattan och ev mot tätskikt, dvs ingen manschett, så ber jag er sätta er in i min situation och berätta hur ni hade gjort.
mvh
Bambi
Då vi inte kommit fram till en lösing med det lagade tätskiktet och den nya genomföringen av elen där röret troligtvis tätats med silikon mot kakelplattan och ev mot tätskikt, dvs ingen manschett, så ber jag er sätta er in i min situation och berätta hur ni hade gjort.
mvh
Bambi
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Första frågan: Håller ji inne med några pengar?
Om ni kan få svart på vitt att deras metod inte är fackmannamässig så borde det bara vara att hålla inne med de pengar som en totalrenovering av badrummet kostar. Om ni däremot inte har tillräckligt innehållet så är det troligen mer praktiskt att ge upp.
Om ni kan få svart på vitt att deras metod inte är fackmannamässig så borde det bara vara att hålla inne med de pengar som en totalrenovering av badrummet kostar. Om ni däremot inte har tillräckligt innehållet så är det troligen mer praktiskt att ge upp.
Du säger ju att husleverantören ska skriva ett intyg att tätskiktet är intakt även efter lagningen. Det är väl bara att kolla med försäkringsbolaget om de godkänner ett sådant intyg?Bambi skrev:Har nu sett att byggfelsförsäkring är 0,5 basbelopp, alltså inga småslantar.
Då vi inte kommit fram till en lösing med det lagade tätskiktet och den nya genomföringen av elen där röret troligtvis tätats med silikon mot kakelplattan och ev mot tätskikt, dvs ingen manschett, så ber jag er sätta er in i min situation och berätta hur ni hade gjort.
mvh
Bambi
Hej!
Mer info: Man hade knappt något skydd alls genom sin villaörsäkring i detta ärende, inte ens med intakt tätskikt. FB tar bara gipsskivor och reglar bakom kakel och tätskikt vid vattenskada=inte lönt att ta det på försäkringen.
Jag har heller inget skydd genom Garbo:s byggförsäkring vilket man kunde lista ut. Så det bästa jag kan göra är att samla på mig så mycket dokument och beskrivningar på arbetet som möjligt så jag har det vid en ev. vattenskada längre fram och ifall det blir tvist med husleverantören är det bra att ha dessa i ryggsäcken. Det som gäller är alltdså att man har 10 års garanti- reklamationsrätt, därefter inget skydd alls.
Det jag undrar är då. Kan jag kräva kvalitetsdokument på badrummen med tillägg på lagningen och nya genomföringen av elen eller kan de vägra att ge mig dessa?
Mvh
Bambi
Mer info: Man hade knappt något skydd alls genom sin villaörsäkring i detta ärende, inte ens med intakt tätskikt. FB tar bara gipsskivor och reglar bakom kakel och tätskikt vid vattenskada=inte lönt att ta det på försäkringen.
Jag har heller inget skydd genom Garbo:s byggförsäkring vilket man kunde lista ut. Så det bästa jag kan göra är att samla på mig så mycket dokument och beskrivningar på arbetet som möjligt så jag har det vid en ev. vattenskada längre fram och ifall det blir tvist med husleverantören är det bra att ha dessa i ryggsäcken. Det som gäller är alltdså att man har 10 års garanti- reklamationsrätt, därefter inget skydd alls.
Det jag undrar är då. Kan jag kräva kvalitetsdokument på badrummen med tillägg på lagningen och nya genomföringen av elen eller kan de vägra att ge mig dessa?
Mvh
Bambi
Hej, tror att jag kommer att få samma bekymmer som du...suck.
Elektrikern tänkte vara smart och förbereda med el till badkaret. Vi ska inte ha ett bubbelkar.
Satte en vanlig väggdosa som är dåligt tätad mot tätskiktet. Kul....
Nu ska det bråkas med Comfort Halmstad...
Elektrikern tänkte vara smart och förbereda med el till badkaret. Vi ska inte ha ett bubbelkar.
Satte en vanlig väggdosa som är dåligt tätad mot tätskiktet. Kul....
Nu ska det bråkas med Comfort Halmstad...
hej!
Idag när jag duschade gjorde jag en ny upptäckt, de hade tydligen kapat klinkerna runt golvbrunnen på plats med kapskiva. jag såg märken i den mötande plattan i hörnet av brunnen, alltså borde de kapat klinkerna för passning med kapskiva när tätskikt å så var på plats, funkar detta?
mvh
Bambi
Idag när jag duschade gjorde jag en ny upptäckt, de hade tydligen kapat klinkerna runt golvbrunnen på plats med kapskiva. jag såg märken i den mötande plattan i hörnet av brunnen, alltså borde de kapat klinkerna för passning med kapskiva när tätskikt å så var på plats, funkar detta?
mvh
Bambi
Tror du verkligen det, det låter jättekonstigt? Menar du att de skulle ha lagt plattorna, låtit fixet brinna och sedan gått in och kapat? Har de i så fall lyckats att inte komma åt tätskiktet så funkar det säkert, men det känns ju som att risken är ganska stor att man råkar skada tätskiktet om man gör så. Har du någon bild på hur det ser ut?

