hej alla, vi tänkte byta tegel på vårat gamla hus. taket ser ut som lockpanel och har ingen papp. allt är i furu .gamla fågelbon och annat har satt sina spår särskilt nedtill. på taktassar är det pärlspont. nu till min fundering.
vi tänkte byta typ den nedersta metern och all pärlspont. får tag på fura brädor i de mått jag behöver. kan jag använda otorkat till lock och bottnar 28 tjockt i botten och 25 tjockt på locken. inget ska målas och allt blir i princip utomhus under tegel.

Alltså…. Tegeltak släpper alltid igenom lite vatten så det är ju underlaget som är själva tätskiktet. Har det fungerat hittills så fungerar det nog fortsättningsvis också, men JAG hade nog ändå övervägt att sätta en diffusionstät duk ovanpå trätaket (papp blir nog svårt med ett så ojämnt underlag), om jag ändå skulle byta allt tegel.

K kanalvakten skrev:
hej alla, vi tänkte byta tegel på vårat gamla hus. taket ser ut som lockpanel och har ingen papp. allt är i furu .gamla fågelbon och annat har satt sina spår särskilt nedtill. på taktassar är det pärlspont. nu till min fundering.
vi tänkte byta typ den nedersta metern och all pärlspont. får tag på fura brädor i de mått jag behöver. kan jag använda otorkat till lock och bottnar 28 tjockt i botten och 25 tjockt på locken. inget ska målas och allt blir i princip utomhus under tegel.
Håller med b8q förutom att det bör vara bättre med difussionsöppen duk som kan hantera fukt och kondens från alla håll. Istället för tät.

K kanalvakten skrev:
tänkte kolla med er vad ni tror om att använda Ej torkat dvs nyligen (2 månader) sågat till detta. då det hamnar under regel och får luft.

Byggnadsvårdare Byggnadsvårdare skrev:
Håller med b8q förutom att det bör vara bättre med difussionsöppen duk som kan hantera fukt och kondens från alla håll. Istället för tät.

Halloj!

Hur gick det med detta tak? Blev det nån duk på eller körde ni enligt orginal? =)

Ser nu att min takkonstruktion ev är samma med tjock botten och lite lättare lockpanel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.