Har sett lite olika varianter på detta tema här men satsar på en ny fråga iaf.

Anhållet hade glidit rätt ordentligt när jag skulle såga en bit på den nya bänkskivan. Upptäckte det försent men hann ändå köra en bit m cirkelsågen. Jag har alltså nu en bit sågspår som jag behöver åtgärda.

Min plan är att fylla (nästan) hela spåret med kemiskt trä för att sedan åtgärda själva ytan med ColorFill som går att få i en så gott som exakt färgmatchning. Ev klarlacka spånet innan för att fuktförsegla. Det handlar bara m några få cm.

ColorFill ska visst vara idealiskt för just laminatfix men i https://www.byggahus.se/forum/threads/laga-ikea-koeksbaenk-i-laminat.274969/#post-2563628 hade @Rolle314 problem med att det ändå krympte något, trots att det inte ska göra det enligt tillverkaren

Låter mitt upplägg rimligt eller har någon någon annan ljus idé? Vill helst inte behöva beställa ny skiva för endast detta...

Jag kör vidare med att skydda lagningen med "bokplast" i dubbla lager.
Får byta plast med 1-2 års mellanrum.
Kan nog skjuta på bänkbyte några år till...

Din idé om klarlack kanske fungerar. Det viktiga är att inte spånskivan under laminatet blir fuktigt.

• Gilla
Monosi
  • Laddar…
Har du också behövt fortsätta med nya ColorFill-skikt?

Nej.
Jag har bara bytt plast.
Bytte faktiskt i går eftermiddag.
Ser ut så här nu:
Nyskuren plast på laminatbordsskiva med synliga skavanker och reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte så snyggt, men det har hållt. Men vi får väl byta skivan någon gång. Det blir en hel del skavanker på en laminatskiva.

R Rolle314 skrev:
Nej.
Jag har bara bytt plast.
Bytte faktiskt i går eftermiddag.
Ser ut så här nu:
[bild]
Inte så snyggt, men det har hållt. Men vi får väl byta skivan någon gång. Det blir en hel del skavanker på en laminatskiva.
Ja, bara det håller så! Och alla lösningar är ju bra – utom de dåliga... ;)

Fast den där mörka linjen, vad kommer det ifrån? För ColorFill:en var väl anpassad efter färgen?

Den mörka linjen är glipan som bildades mellan ColorFill och laminat.
ColorFill krympte lite.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.