Hej!
I går var oturen framme och vi lyckades bränna bänkskivan med en gasollåga. Laminatet brändes och gick sönder. Tyvärr ligger hålet 10 cm från diskhon, så det är ett utsatt ställe.
20160416_185007.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För att skydda spånplattan satte jag direkt dit dubbla lager plastfilm som man t.ex. skyddar böcker med.
20160416_190439.jpg
Skapa konto

Min fråga: Går denna skada att laga på något bra sätt?
Eller måste man byta hela skivan?

Bilderna går inte att se, inte för mig iaf

Jag kan inte heller se bilderna, men min åsikt är att det inte går att göra en permanent lagning som kommer hålla i många år och som dessutom ser vettig ut. Mycket beror på färgen på skivan.

Hej
Här är bilderna.
20160416_185005.jpg
Skapa konto

20160416_190439.jpg
Skapa konto

Hoppas att det går att se.

Att det är en vit skiva underlättar ju lagningen rent estetiskt. Jag hade nog lagat med gelcoat eller liknande som används till båtskrov. Finns att köpa på Biltema eller liknande.

• Gilla
Elinsv77
  • Laddar…
Är nog bättre att byta bänkskiva, skivorna är ju inte så dyra.

Det är lite surt att köpa ny skiva eftetsom köket är knappt 2 år gammalt. Skall ringa IKEA och höra om de har någon idé.

tommib
Det skadar ju inte att ringa men jag skulle bytt skivan. Hur ser det ut i övrigt? Är det någon komplicerande faktor för ett byte av skivan? Om det bara är en rak skiva så är det ju bara att skära bort fogen och lyfta ut.....

tommib skrev:
Det skadar ju inte att ringa men jag skulle bytt skivan. Hur ser det ut i övrigt? Är det någon komplicerande faktor för ett byte av skivan? Om det bara är en rak skiva så är det ju bara att skära bort fogen och lyfta ut.....
Hej! Hur gick det? Jag fick precis ett rejält hack i vår laminat skiva när min fru tappade en degskål. Hur ska man nu laga detta? Jag funderar på att fylla med epoxy.

Tror ni hemförsäkringen kan ta detta?

/lödarn

Har du drulle-tillägg?

Måste kolla. Är det kört annars?

Byt skivan. Drulleförsäkringen täcker en del av nya skivan, kolla med ditt försäkrignsbolag.

Jag ringde IKEA idag och sa att de inte kunde hjälpa mig. Fick dock en ledtråd som jag följde upp. Det finns en produkt som heter ColorFill som kan användas till lagning av laminat.

http://www.lgcoll.se/sortiment/laminat/tillbehor/colorfill-cfxxx/

Jag ringde kundtjänsten och de sa att jag skulle stryka klarlack på träytan för att göra den vattentät och sedan lägga på den produkten.

Jag ringde även mitt försäkringsbolag och skall skicka in bilderna och beskrivning av händelseförloppet för bedömning. Vi har ju drulleförsäkring.
Så jag avvaktar försäkringsbolagets beslut. Om det är negativt, så provar jag nog ColorFill.
Fortsättning följer....

• Gilla
hehu
  • Laddar…
Jag har ritat ny bänkskiva till en kund som förstört den tre!!! ggr och försäkringsbolaget har tagit kostnaden varje gång, så hoppas det blir lika för dig.

Hej igen, en uppdatering sedan i april.

Jag ringde försäkringsbolaget och de gick med på att ersätta mig. Jag fick välja mellan att låta en snickarfirma byta ut hela bänkskivan eller pengar i näven (cirka 6000).
Efter mycket funderande beslöt vi oss för att ta pengarna, eftersom det dels är jobbigt att ha hantverkare hemma i köket, dels för att vi tänker nog byta ut bänkskivan mot en diskbänk inom några år.

Därför försökte jag laga bänkskivan så gott det går.

Införskaffade lämplig redskap och material:
Material och verktyg för reparation av bänkskiva: aceton, spackel, trälack, ColorFill, pensel och skrapa.
Skapa konto

Skrapade rent såret och lackade med trälack. Lacken är för att stoppa eventuell fukt som kan gå genom lagningen.
Skadad laminatbänkskiva med lossade bitar och en skrapa för reparation.
Skapa konto

En borste applicerar trälack på en skada på en laminatbänkskiva för reparation.
Skapa konto

Tvättade rent laminatkanten med aceton och applicerade sedan Colorfill.
Första försöket blev ju inte så snyggt...
Reparation av laminatbänkskiva med synlig lagning och applicerad fyllnadsmassa.
Skapa konto

En observation är att Colorfill är lösligt i aceton, medan IKEA laminatet är inte det. Därför går det bra att göra rent med aceton.

La på fler lager och använde spakeln till att dra massan över hålet för att få det så slätt som möjligt.
Reparation av en skada på en laminatbänkskiva med lager av Colorfill synliga.
Skapa konto

Efter några timmar går det som ligger ovanpå laminatet lätt att skrapa bort.

Efter några dagar ser man tyvärr att lagningen verkar krympa en aning och har inte fäst mot IKEA-laminatet. Det blir en glipa mellan lagningen och laminatet.
Reparerad skada på vit laminatbänkskiva med synlig lagning och omgivande slitage.
Skapa konto

Jag lägger på ytterligare Colorfill i glipan och använder aceton för att smeta ner massan i glipan:
Reparerad skada på vit laminatbänkskiva med synlig lagning och glipa.
Skapa konto

Det ser ju tätt ut, men efter ett tag så ser man tendenser till glipa igen.
Jag lägger därför på en skyddsplast (bokplast) i två lager ovanpå och låter det vara som det är.
Reparationsförsök av en vit laminatbänkskiva med en synlig skada och applicerat reparationsmaterial.
Skapa konto

Några lärdomar:
1. Colorfill är nog till för mindre skador.
2. Colorfill verkar krympa lite när det torkar.
3. Colorfill fäster inte ordentligt mot IKEA-laminatet.
4. Osäker om lagningen verkligen blir vattentät.
5. Skall skaffa rostfri diskbänk istället för laminatskiva.

• Gilla
  • Haha
Mmmmmm och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.