Hej alla experter och hemmafixare! Relativt nybliven ägare till ett hus byggt -43. Många småprojekt senare har nu turen kommit till fasaden.
Har konstaterat ”bom”, mindre sprickor och putssläp på flera ställen.
Fasaden är ”torr”, takutsprånget gör att det väldigt sällan regnar på den, vattenavledningen är korrekt och inga växter i närheten (längre). Flera av ställena med skador är på grund av att man haft rosor, murgröna och andra växter mot fasaden, dessa är nu borta. Sen har det varit spaljéer och blomlådor monterade på fasaden som man använt skruv och plugg för att hänga upp, detta är nu borttaget. Övriga ställen med ”bom” tror jag är mest åldersrelaterat.
Trästomme, vass, ett lager av något och ytterst kalkputs. Putsen är troligtvis gammal, men kan den vara original och så gammal som 80år? Troligtvis kalkputs (av något slag) och målad med kalkfärg eller silikatfärg, den kritar men enl besiktningsman så är det silikat (svårt att avgöra själv). Kan vara både och, där man en gång i tiden målade över kalkfärgen.
bilden visar en del av fasaden och mötet mot sockeln.
skada efter att något tippade mot fasade
Alternativen jag ställs inför är;
1. Knacka bort runt skador och laga med någon form av kalkputs och sen måla med silikatfärg.
Funderingar;
-blir detta tillräckligt bra eller är det bara en tillfällig lösning?
-klarar jag som normalhändiga att göra det själv? Många förstå-sig-påare har avrått.
-om jag vill leja bort det, har någon tips på duktigt proffs i Stockholms området (hört och läs många skräckhistorier, så helst rekommendation före Google)
2. Göra om hela fasaden med ny puts och sedan måla med silikatfärg. Ingen tilläggsisolering eller annat tillägg.
Fundering;
-Genomsnittlig kostnad per kvadrat?
3. Sätta träpanel (inga problem med bygglov då liknande hus gjort detta i området). Ingen tilläggsisolering eller annat tillägg.
Fundering:
- genomsnittlig kostnad per kvadrat?
- har inget emot att måla om var 5:e år eller så, men finns det annat som man bör ha koll på?
Långt inlägg men den som orkar spåna med mig är välkommen.
Tips på företag i Stockholmstrakten vore också uppskattat.
Har konstaterat ”bom”, mindre sprickor och putssläp på flera ställen.
Fasaden är ”torr”, takutsprånget gör att det väldigt sällan regnar på den, vattenavledningen är korrekt och inga växter i närheten (längre). Flera av ställena med skador är på grund av att man haft rosor, murgröna och andra växter mot fasaden, dessa är nu borta. Sen har det varit spaljéer och blomlådor monterade på fasaden som man använt skruv och plugg för att hänga upp, detta är nu borttaget. Övriga ställen med ”bom” tror jag är mest åldersrelaterat.
Trästomme, vass, ett lager av något och ytterst kalkputs. Putsen är troligtvis gammal, men kan den vara original och så gammal som 80år? Troligtvis kalkputs (av något slag) och målad med kalkfärg eller silikatfärg, den kritar men enl besiktningsman så är det silikat (svårt att avgöra själv). Kan vara både och, där man en gång i tiden målade över kalkfärgen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bilden visar en del av fasaden och mötet mot sockeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
skada efter att något tippade mot fasade
Alternativen jag ställs inför är;
1. Knacka bort runt skador och laga med någon form av kalkputs och sen måla med silikatfärg.
Funderingar;
-blir detta tillräckligt bra eller är det bara en tillfällig lösning?
-klarar jag som normalhändiga att göra det själv? Många förstå-sig-påare har avrått.
-om jag vill leja bort det, har någon tips på duktigt proffs i Stockholms området (hört och läs många skräckhistorier, så helst rekommendation före Google)
2. Göra om hela fasaden med ny puts och sedan måla med silikatfärg. Ingen tilläggsisolering eller annat tillägg.
Fundering;
-Genomsnittlig kostnad per kvadrat?
3. Sätta träpanel (inga problem med bygglov då liknande hus gjort detta i området). Ingen tilläggsisolering eller annat tillägg.
Fundering:
- genomsnittlig kostnad per kvadrat?
- har inget emot att måla om var 5:e år eller så, men finns det annat som man bör ha koll på?
Långt inlägg men den som orkar spåna med mig är välkommen.
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 505 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 505 inlägg
Tror det mycket väl kan vara orginalputs som är 80 år, klarar ibland 100 år med kalkfärg.
Om den kritar tror jag att det är kalkfärg, och ser ut som kalkfärg, varför tror mäklaren annorlunda?
1: Tycker putsen är för gammal för att renovera, och då blir det väldigt svårt för en amatör.
Blir bara tillfälligt och tror inte det kommer se bra ut efteråt.
2: Allt bör huggas ner och nyputsas, och målas med kalkfärg, inte silikat.
Såvida du inte bor väldigt sjönära eller utsatt fasad.
Kan inte svara på m2 pris, har mycket att göra med storlek, balkonger, etc.
Och ofta kostar ju bara byggställningen minst 100k idag, på våran senaste villa kostade ställningen 240k.
Vissa firmor har egen ställning och bygger själv, så lite att beakta.
Dalens mur och puts är bra.
MCKH GIPSPUTS verkar också göra bra jobb vad jag sett och verkar ha billig arbetskraft, har dock ingen personlig erfarenhet av dom.
Om den kritar tror jag att det är kalkfärg, och ser ut som kalkfärg, varför tror mäklaren annorlunda?
1: Tycker putsen är för gammal för att renovera, och då blir det väldigt svårt för en amatör.
Och ofta kostar ju bara byggställningen minst 100k idag, på våran senaste villa kostade ställningen 240k.
MCKH GIPSPUTS verkar också göra bra jobb vad jag sett och verkar ha billig arbetskraft, har dock ingen personlig erfarenhet av dom.
Redigerat:
Tack för input och tips på företag!N neo11 skrev:Tror det mycket väl kan vara orginalputs som är 80 år, klarar ibland 100 år med kalkfärg.
Häftigt tanke att fasaden eventuellt hållit i 80år.
Ja, det finns lite att fundera kring.
Ang besiktningsmannens bedömning att det är silikatfärg, den tar jag med en nypa salt. Besiktningsmannen kom från Anticimex och samtidigt som han sa vad det var för typ av färg så tipsade han oss att fixa skadorna på putsen med ”Husfix”
Kan även tillägga att det handlar om ett 1-plans hus men platt trädgård runt om, så priset för ställning kanske kan hållas nere något. Inga balkonger eller krångligheter, endast 6 fönster och en dörröppning.
Borde väl inte vara problem att få det att fästa om man först rengör, sen grundar och till sist använder sig av en kalkputs. Problemet eller riskerna jag ser att laga själv är att för lite/för mycket knackas bort och att lagningen antingen inte fixar all ”bom” eller blir så stor att den blir svår att få att smälta in och inte synas. Känns som mest kostnadseffektivt att gå till botten med alt.1 och se om det är görbart.
Alt.2 känns som en väldigt dyr väg att gå och ligger eg på plats 3 på listan över alternativ. Jag har en något begränsad budget för Hus-projektet och ju mer jag funderar desto mer känns det som att det kommer springa iväg.
Om det visar sig vara övermäktigt så blir det nog till att utforska alt.3 och en stående panel med lockläkt. Då kan man rent krasst, någon gång i framtiden, ta bort panelen och ersätta putsen. Eller så kanske nästa generation ”upptäcker” putsen på samma sätt som vi upptäckte fiskbensparketten under linoleummattan i köket.
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 505 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 505 inlägg
Hur gammal är du? Och hur länge ska du bo i huset?
Ska du bo i mer än 10 år, så alternativ 2.
Alternativ 1 om du dör snart, men kan hjälpa dig med det om känner att du vill spara pengar i några år.
Ska du bo i mer än 10 år, så alternativ 2.
Alternativ 1 om du dör snart, men kan hjälpa dig med det om känner att du vill spara pengar i några år.
Haha, är i 40 års åldern, så planerar att leva ett tag till men känner inte att jag vill tömma renoveringskontot på fasaden. Sen är det inte alls självklart att vi, trots åldern, bor kvar i 10 år eller mer. Förutsättningarna kan ändras, andra spännande hus kan dyka upp, man kan få ett infall o s v.N neo11 skrev:
Hej, står lite i samma frågeställningar så fann denna tråd väldigt intressant.
Hur gick det vilket alternativ gick ni på? Några erfarenheter, kostnadsuppgifter och rekommendationer?
Hur gick det vilket alternativ gick ni på? Några erfarenheter, kostnadsuppgifter och rekommendationer?
Står inför liknande situation som trådskaparen beskriver i sitt första inlägg varför jag är nyfiken på hur det gick för TS, vilka val som togs samt generell erfarenhetsåterföring kring frågor ovan.
Klicka här för att svara