Hej.
Huset är från 1922 och innerväggarna i källaren är riktigt risiga.
I de trådar jag hittat om källarväggar (det finns många) handlar de flesta om att putsa, men här känns det som att jag borde göra något innan jag dammar på med puts, det blir ett himla tjockt lager puts i såna fall. Själva betongen under putser är kass.
Om jag skulle knacka ner allt löst skulle väggarna försvinna.
Det är någon lös betong med stora stenar inblandade och någon färg som jag gissar är tät, den känns lite gummiaktig. I vissa källarrum låg det linoleummattor på golvet så all fukt vandrade väl upp i väggarna.
Så min plan är att knacka ner tillräckligt för att få bort eventuellt tät färg och sen laga dem med, ja vadå, innan jag putsar med något kalkbruk, men det är en senare fråga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Det har inte blivit nämnvärt värre under de 13 år vi bott här.
Jag ordnade takavrinning när vi flyttade in vilket säkert hjälpt, men plattan suger ju fortfarande upp fukt även mitt i huset som den andra bilden (pelarliknande) visar.
Ytterväggarna är i tegel och de ser prima ut. Där tänkte jag bara knacka bort den puts som är lös och lämna resten.
Logga in
Skapa konto
Den närmaste tråden jag har hittat är den här men den är död sen länge.
https://www.byggahus.se/forum/threa...-i-betong-pa-gammalt-hus.262332/#post-5994650
Av vad jag läst mig till verkar det vara någon typ av C-bruk eller D-bruk som föreslås. Men D-bruk verkar å andra sidan egentligen vara tänkt för fasader, och C-bruk kanske är för starkt?
Hjälp mig ni visa internetmänniskor, ni är mitt enda hopp.