Hej

Jag skulle behöva hjälp med val av betong-/bruk-sort för att laga insidan på mina källarväggar.

Huset är byggt 1926 och grundmuren består av stamp- eller gjutbetong, stora stenar iblandade i vart fall. Huset byggdes och beboddes av en av Malmös senare större byggingenjörer. På insidan av dessa väggar har det suttit ett tunt lager med bruk ser det ut som, det har dock sedan 60-talet varit inklätt med asbestskivor och gipsskivor. När jag nu sanerar bort detta faller mer än putsen av och jag får alltså även gropar in i väggen som behöver fyllas upp.

Väggarna har jag tänkt måla med silikatfärg och/eller kläs med kakel. Lite olika i de olika rummen i källaren. Jag har alltså tänkt försöka återskapa den naturliga fuktvandring/uttorkning som källaren hade från början. Källaren hålls uppvärmd till runt 18-grader när det inte är sommar. Ibland kan man se att det vid mycket regn kommer in lite fukt vid plattan. Men det har nästan helt slutat sedan jag byggde om avrinningen från värmepumpen så att det inte rann ner i jorden på utsidan.
Huset är inte dränerat sedan sent 60-tal, om ens då. Det grävdes i alla fall ner nya betongrör till stuprännor och dagvattenbrunn och dessa verkar fylla sin funktion. Jag har heller inte några stora planer på att dränera så vida det inte skulle visa sig verkligen behövas. Under förra årets översvämning kom det in någon centimeter vatten som låg kvar i ett av rummen där det inte finns golvbrunn, här kommer jag troligen att gjuta en ny brunn senare. Så huset står ju emot även extrema mängder regn ganska bra.

Längst ner på väggen är det pålagt någon ganska hård betong ungefär 15cm upp, den sitter mycket bra. Den har heller inte varit inbyggd av eternitskivorna och således luftats bra.

Jag tänker mig att laga upp väggarna med en sorts cement och har inte så jättestora krav på ytstrukturen. Om än kanske i flera omgångar pga tjockleken. Övriga väggar i källaren är tegel och dessa tänker jag laga med kalkbruk.

Tacksam för hjälp!

Tre ganska suddiga bilder.
IMG_8313.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_8315.jpg
Skapa konto

IMG_8316.jpg
Skapa konto

Här är en enkel byggnadsbeskrivning av huset, den enda som finns kvar. Där specifierar man det som cementbeton och framför allt skiljer man på cementbeton, kalkputs och cement. Kan det funka med putsbruk B ( http://www.weber.se/fasad-puts-och-...murbruk/weberbase-222-mur-och-putsbruk-b.html ) eller bör man gå upp eller ned i klass. Med tanke på att man skiljer på cementbeton och kalkputs borde det inte finnas speciellt mycket kalk i cementen i yttermuren.
Byggnadsbeskrifning_Brand.jpg
Skapa konto

• Gilla
Zorn
  • Laddar…
Absolut inte starkare än C-bruk. Är väggarna väldigt lösa så kan även det bli för starkt men om du är noga med att ta bort allt som är löst så borde C-bruk fungera. Om du vill putsa på riktigt svagt underlag så bör du välja D-bruk. Dvs kalkbruk. men då blir det inte så bra att måla med silikatfärg.

Jag prövar att återuppliva den här gamla rackaren till tråd.

Vad valde du, och fungerade det bra?
I vårt hus från 1920 ser innerväggarna i källaren liknande ut. Iblandade stenar och det känns som att jag med lite vilja skulle kunna knacka ner hela innerväggarna innan jag hittar något riktigt fast material.

Ytterväggarna är murade med tegel däremot så de verkar prima.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.