Jag har haft goda erfarenheter med gipsputs för liknande djup på lagningar, även uppåt. Kass på att spackla och putsa för övrigt, så det kanske är ett tecken på att det är ganska lättarbetat för en amatör. Möjligen att det är en sämre idé med gips på ytterväggen ifall det skjuter lite fukt genom den.