Hej! Har rivit ut en gammal inbyggd garderob i vår bostadsrätt i Stockholm och bakom den dök en rappad trävägg upp, alltså kalkputs på spjälor. Ytan är ca 150 x 200 cm. Tapeten har jag fått bort men det sitter kvar lite tapetlim här och där.
Skadorna: några mindre hål högre upp efter garderobens infästningar, där man ser rakt in till spjälorna, och ett större parti nere till höger som lossnat. Det går också en diagonal spricka över väggen.
Planen är att laga hålen med grovt kalkbruk i flera påslag, sen ett lager fin kalkbruk över hela väggen och sedan kalkfärg.
Frågor:
1. Hur får man bort de sista tapetlimsresterna från en kalkputsyta, och hur avgör man när ytan är tillräckligt ren?
2. Hur gör ni när ni fyller hål ner till spjälorna? Jag är osäker på i stort sett allt kring det, konsistens på bruket, hur man jobbar in det, hur många lager, väntetider.
3. Behöver jag göra något innan jag lägger på det tunna lagret, förstått att jag behöver fukta underliggande ytan men finns det något annat?
4. Något ni önskar att ni vetat innan ni gav er på en sån här vägg första gången?
Bifogar bilder. Tacksam för alla tips!
Skadorna: några mindre hål högre upp efter garderobens infästningar, där man ser rakt in till spjälorna, och ett större parti nere till höger som lossnat. Det går också en diagonal spricka över väggen.
Planen är att laga hålen med grovt kalkbruk i flera påslag, sen ett lager fin kalkbruk över hela väggen och sedan kalkfärg.
Frågor:
1. Hur får man bort de sista tapetlimsresterna från en kalkputsyta, och hur avgör man när ytan är tillräckligt ren?
2. Hur gör ni när ni fyller hål ner till spjälorna? Jag är osäker på i stort sett allt kring det, konsistens på bruket, hur man jobbar in det, hur många lager, väntetider.
3. Behöver jag göra något innan jag lägger på det tunna lagret, förstått att jag behöver fukta underliggande ytan men finns det något annat?
4. Något ni önskar att ni vetat innan ni gav er på en sån här vägg första gången?
Bifogar bilder. Tacksam för alla tips!
Vattenspruta och skrapa. Och ett enormt tålamod.axelwiks skrev:
Du blandar bruket krämigt men inte så att det rinner. Har du vispat äggvita till maräng? Lite åt det hållet, det ska inte rinna när du arbetar med det men vara klistrigt och inte fast. Sen slänger du på det med mursleven. Akta ögonen!axelwiks skrev:
Fukta är bra, murare använder murarkvast men för hobbyprojekt går blomspruta bra.axelwiks skrev:
Jag undrar om du inte har cementhaltig puts på delar av den där väggen.axelwiks skrev:
De flesta kör gipsbruk och målar med vanlig väggfärg. Men kanske känns B?
Glöm inte att peta bort allt löst först och skrapa upp alla sprickor så att du kan bottna dem med bruk.
Tycker också att det ser ut som ett cementhaltigt bruk. Hur är hårdheten på bruket om du petar loss en bit?
Går det att krossa mellan fingrarna eller behöver man en hammare?
Tycker också att det ser ut som ett cementhaltigt bruk. Hur är hårdheten på bruket om du petar loss en bit?
Går det att krossa mellan fingrarna eller behöver man en hammare?
Det är nog vass… om du är osäker, välj kalkbruk, kalk på cement är ok. Cement på kalk funkar sämre.
Jag har fuskat och blandat kalk bruk och gipsbruk. Det blir lite mer lättjobbat än rent kalk, men lite mer likt kalkbruket i sin hårdhet och utseende. Om det är koscher att göra så vet jag inte, men det har hållit bra i många år.
Jag har fuskat och blandat kalk bruk och gipsbruk. Det blir lite mer lättjobbat än rent kalk, men lite mer likt kalkbruket i sin hårdhet och utseende. Om det är koscher att göra så vet jag inte, men det har hållit bra i många år.
Tack för alla tips! Jag kan smula sönder en bit mellan fingrarna. Gäller det att skrapa upp alla hål eller tror du att man måste skrapa upp den större spricklinjen som går ut från det större hålet som man ser på bilden. Ska inte montera något på denna vägg, tänkte endast lägga en bordskiva och ha som skrivbordsplats.C cpalm skrev:
Inressant, vilket proportion blandar du gipsbruk och kalkbruk med?J JohanLun skrev:Det är nog vass… om du är osäker, välj kalkbruk, kalk på cement är ok. Cement på kalk funkar sämre.
Köpte faktist gipsbruk först men sen så kände jag att de större hålen speciellt nere i hörnet kanske var lite för stort för att endast köra gipsbruk med? Sen så tyckte jag ju också att det skulle kunna va snyggt med en industriell finish.Claes Sörmland skrev:
Du behöver bara skrapa upp där det behövs för att komma ner på djupet och bottna hela sprickan/hålet med bruk, vilket behövs för att undvika att det spricker igen. Vilket det i och för sig oftast gör ändå om det är en spricka i underlaget och inte bara putsen som spruckit. Kratsa lämpligtvis med spetsen på en morakniv.axelwiks skrev:
Men allt löst skall bort.
Gipsbruk funkar tvärtom bättre att lägga på tjockt än kalkputsen så det är inget problem. Men vill du få en så homogen ytstruktur som möjligt så kör med kalkputs du. Du får dela upp det i ett par påslag bara.axelwiks skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden