Är det enklast att ta allt underifrån? Ganska trångt från sidan.

P
ja underifrån är absolut enklast men det är bra att ha sidan tillgänglig oxå

electroluxaren skrev:
ja underifrån är absolut enklast men det är bra att ha sidan tillgänglig oxå
Tack för hjälpen.

En uppdatering:

Diskmaskinen larmade alltså med 11 blinkningar.

FA. 11 Flashes. OWI failure. Dirty OWI lens. OWI defect or control board defect. Check cabling.

Vid kontroll av givaren såg den ren ut och visade inge tecken på att behöva rengöras. Jag såg vid lite letande på nätet att vissa även hade haft fel på läckage vid detta fel. När jag skruvade bort den nedre frontplåten stod det mycket riktigt vatten där och när jag torkade upp det såg jag att det bara fylldes på vid användning.

Jag såg direkt att den var bälgen/slangkoppling mellan uppsamlingshus och cirkulationspumpen som läckte. Det var ett hål mitt på gummit.

Monterade bort pumpen för att komma åt bättre. Jag lagade slangkopplingen både invändigt och utvändikt med gummilagning.

Gummilagning:
https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/ovriga-kemikalier/gummilagning-2000019046

På utsidan drog jag ett par varv med bulktejp. Mest för att förebygga fler skador.

Bulktejp:
https://www.biltema.se/bygg/tejp/vulktejp/vulktejp-2000021444

Efter montering fungerar nu maskinen utan läckage. Skulle det ändå läcka i framtiden behöver jag förmodligen byta slangkopplingen.

Tack för tips och råd här i forumet.

• Reparerad slangkoppling på diskmaskin, täckt med svart bulktejp för att förhindra läckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diskmaskinens slangkoppling lagad med gummilagning och säkrad med bulktejp.
    Skapa konto
  • Uppvänt diskmaskinshölje visar inre komponenter och vattenläckage på golv.
    Skapa konto
  • Reparerad slangkoppling på diskmaskin med gummilagning och bulktejp.
    Skapa konto
  • Gilla
Picky och 1 till
  • Laddar…
K
Klipp av lämplig längd på en cykelslang o trä över gummit. Om du är riktigt noggrann så tätar du först själva hålet med Sikaflex . Sedan vulktejp över där du sätter slangklämmorna.

Oops såg nu att du redan fixar.

Uppdatering:
Lagningen höll 6 månader. Ny läcka.
Beställde först https://www.reservex.se/artiklar.asp?id=32355 för 329 kr + frakt.
På vägen hem från jobbet åkte jag förbi slangfirman och köpte en 5 cm lång vanlig slang med rätt innermått samt 2 slangklämmor. Slang plus 2 st klämmor kostade 25 kr.
Ersatt avloppsslang med klämmor kopplad till rörsystem, visar en budgetreparation.
Skapa konto

Lösningen fungerar efter test.

• Gilla
Picky och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.