Jag har en gammal grundmur under huset som har vittrat sönder helt på nedre delen. Man kan gräva ur med kniven och även med fingrarna om man tar i. Det har runnit vatten längs med den muren men det ska det inte gör längre. Däremot är marken det fuktigt vilket kommer från marken.
Framsidan, alltså den sida närmast denna mur är dränerad så gott det går. Berg till stor del så där är det utsågat rännor i berget som går till en pumpgrop. Extremt mycket vatten i marken då det rinner till vatten i gropen även om det inte regnat på länge.
Jag funderar på om man kan ta upp ett hål där det är som sämst, som ni ser på bild, och lägga in ett murarblock. Man får väl försöka gräva sig lite ner i marken för att få något stabilt att sätta murarblocket på.
Utrymmet är så pass trångt så jag måste ligga på mage där nere. Hur få in murblocket mot den torra och hela delen av muren? Det behöver ju bli tight upp mot muren tänker jag. Jag tänker också att jag sätter pallbockar, sådana för bil, på vardera sida. Över bockarna lägger jag en 145 regel så jag får stöd på 2-3 st bjälklag.
Vad för typ av bruk ska jag använda? Betong? Vet ej vad det är för material idag, det är ett gammalt timmerhus, iaf den delen som vittrar sönder. Det är ju väldigt poröst och sandigt när man gräver i det, Den torra delen på bild är dock fast och hård. Det är även längre bort som det är ungefär lika illa.
Hur hade ni gjort?