Hej!
Har börjat demontera en utreglad trävägg i en källare/garage som tidigare fungerade som gillestuga. Lättbetongen släpper ganska rejält på vissa ställen. Hur går jag vidare utan att få taket över mig och hur reparerar jag detta?
Har börjat demontera en utreglad trävägg i en källare/garage som tidigare fungerade som gillestuga. Lättbetongen släpper ganska rejält på vissa ställen. Hur går jag vidare utan att få taket över mig och hur reparerar jag detta?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det gör den. Håller på att ta bort den utreglade väggen. Lättbetongbitarna som ramlat av är kanske 6-8 cm djupa. Använda reparationsbetong? Laga Vägg Finja?
Lättbetong ogillar konstant fuktbelastning så om detta avslöjar sig när du tar bort den reglade väggen gör du nog huset en tjänst när du tar bort denna. Innan du lagar eller fyller igen det som ramlar bort kolla på om du har tillskjutande fukt utifrån och om du kan minska denna.
Ska du sedan bara fylla igen hålen fungerar många produkter men det du bör kolla på att de fungerar med lättbetong. Ofta krävs lågalkaliska produkter. Gillar själv att jobba med gipsputs då den är väldigt enkel att jobba med
Hur tjock är väggen? Är du seriöst orolig att få taket över dig? Om så är fallet är det väl kanske andra rekommendationer som måste till.
Ska du sedan bara fylla igen hålen fungerar många produkter men det du bör kolla på att de fungerar med lättbetong. Ofta krävs lågalkaliska produkter. Gillar själv att jobba med gipsputs då den är väldigt enkel att jobba med
Hur tjock är väggen? Är du seriöst orolig att få taket över dig? Om så är fallet är det väl kanske andra rekommendationer som måste till.
Gipsputs är direkt olämplig när du har tillskjutande fukt.
Laga upp väggen med cementbaserat spackel eller betong/puts.
Jag har med fördel lagat med Ardex A46 och Kiiltos våtrumsspackel.
Glöm inte primer först bara
Laga upp väggen med cementbaserat spackel eller betong/puts.
Jag har med fördel lagat med Ardex A46 och Kiiltos våtrumsspackel.
Glöm inte primer först bara
Tack! Jag ska låta dränera garaget nu här i början av hösten. Ska jag vänta med att laga innerväggen här eller spelar det ingen roll?
Bygg absolut inte in fukt om du har möjlighet att undvika. All puts på din lättbetong är olämplig om orsaken till att dina blocker faller sönder är tillskjutande fukt utifrån. Fredrik har en poäng med att man ska undvika gipsputs med tillskjutande fukt även om mängderna som tillverkare tolererar varierar. Ardex A46 ska likaså undvikas på lättbetong som får fukttillskott. Köper du saker av en vettig tillverkare har de ofta en kundtjänst där även privatpersoner kan ringa och ställa frågor om vad som fungerar
Ordna din dränering och vänta in den. Tänk på att om din lättbetong sugit så tar det tid för den att torka ut
Ordna din dränering och vänta in den. Tänk på att om din lättbetong sugit så tar det tid för den att torka ut
Det kommer ju kontinuerligt ny fukt misstänker jag men det är alltså läge att ställa källaren på vid gavel nu och vädra järnet så att lättbetongen torkar? På ytan verkar den dock vara torr. All isolering under den utreglade träväggen, förutom en vägg, var dock blöt/fuktig i midjehöjd på ytan mot rummet, alltså inte mot lättbetongen. Väggen/lättbetongen/putsen var torr bakom isoleringen. Nu är snart hela den utreglade väggen i källaren demonterad.
Skulle absolut ha vädrat ut så mycket som möjligt och inväntat dräneringen. Antar att fukten du nämner kommer genom grundmuren även om den råkar hamna i midjehöjd inåt? Motsvarar det markhöjd ute?
Tack! Skulle säga att isoleringen är blöt i motsvarande markhöjd. Hur kommer det sig?
Redigerat:
Jag tror jag överlåter teorin åt någon annan men det har att göra med fuktvandringen och faktorer av ute/innetemperatur, luftfuktighet, hur dräneringen ser ut osv.
http://www.alltombostad.se/byggabodialogen-23404/nyhet-files/23_Fuktvandring.pdf
http://www.alltombostad.se/byggabodialogen-23404/nyhet-files/23_Fuktvandring.pdf
A46 är inte olämplig .
Jag kollade med Ardex support och det fungerar utmärkt.
Enligt supporten går det utmärkt att tom laga lättbetong utomhus så länge man ser till att förvattna
Just förvattningen ser inte ut att behövas i det här fallet
Jag kollade med Ardex support och det fungerar utmärkt.
Enligt supporten går det utmärkt att tom laga lättbetong utomhus så länge man ser till att förvattna
Just förvattningen ser inte ut att behövas i det här fallet
Tack Fredrik, suveränt!!
Klicka här för att svara