Grundproblemet med grunden är på väg att fixas. Nu gäller det liksom kosmetik..Viktor.J skrev:
Tolkade din kommentar om "natursten" som att det var större stenar, 15-20cm och uppåt. Det ser ut som en stor "natursten" på din bild. Det kanske också är krigsbetong, men så har inte den krigsbetongen som jag sett innan sett utF FDT skrev:
Är det betong (om än dålig) så hade jag nog...
1: Skurit skåror vertikalt mot sprickorna och gjutit in armeringsjärn med lagningsbruk.
2: borrat in armeringsjärn i befintlig betong och sedan gjort en enkel form genom att trycka en träskiva mot väggen. Prima skiten ur befintlig betong och sedan gjuta nytt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 805 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 805 inlägg
Har liknande uppbyggnad av källarväggarna.
Det är gjutna väggar men där man fyllt ut med stenar som är som knytnävar (10-20cm diameter). Gissningsvis för att spara på cement, men helt värdelöst för hos mig hade det lixom inte bundit till stenarna.
Naturstensgrund för mig är noga staplade stenar som är sammanfogade med bruk, men har är det lixom bara islänngda mitt i och sen ingjutet.
Jag har hackat bort lösa bitar och sen putsat på med tjockt blandad expanderbetong, går att bygga på rätt många cm om man först slammar med lite blaskigt utblandat och sen lägger på några lager med 1-2 timmars mellanrum. Sen putsat hela väggen med B-bruk.
Såhär såg det ut när jag skulle borra hål för 110-avlopp, för att få ett hum om vad för skit de faktiskt slängt i.
Det är gjutna väggar men där man fyllt ut med stenar som är som knytnävar (10-20cm diameter). Gissningsvis för att spara på cement, men helt värdelöst för hos mig hade det lixom inte bundit till stenarna.
Naturstensgrund för mig är noga staplade stenar som är sammanfogade med bruk, men har är det lixom bara islänngda mitt i och sen ingjutet.
Jag har hackat bort lösa bitar och sen putsat på med tjockt blandad expanderbetong, går att bygga på rätt många cm om man först slammar med lite blaskigt utblandat och sen lägger på några lager med 1-2 timmars mellanrum. Sen putsat hela väggen med B-bruk.
Såhär såg det ut när jag skulle borra hål för 110-avlopp, för att få ett hum om vad för skit de faktiskt slängt i.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Söndervittrad ”betong”…C cpalm skrev:
Men onekligen har huset stått utan tillstymmelse till sättning (imponerad)
Den konstruktionen av mur känns mycket bekant 😊U Utsliten och utdömd skrev:Har liknande uppbyggnad av källarväggarna.
Såhär såg det ut när jag skulle borra hål för 110-avlopp, för att få ett hum om vad för skit de faktiskt slängt i. [bild]
Lite knepigt är ju att muren under fönstret tar ju ingen last uppifrån och troligen har det sett ut så där läääängeViktor.J skrev:
Tolkade din kommentar om "natursten" som att det var större stenar, 15-20cm och uppåt. Det ser ut som en stor "natursten" på din bild. Det kanske också är krigsbetong, men så har inte den krigsbetongen som jag sett innan sett utNågonstans går väl skiljelinjen mellan "Naturstensgrund med bruk" och "Gjutengrund som är väldigt procentad".
Är det betong (om än dålig) så hade jag nog...
1: Skurit skåror vertikalt mot sprickorna och gjutit in armeringsjärn med lagningsbruk.
2: borrat in armeringsjärn i befintlig betong och sedan gjort en enkel form genom att trycka en träskiva mot väggen. Prima skiten ur befintlig betong och sedan gjuta nytt.
[bild]
Att det är just där som muren gett efter, där den inte har belastning från huset.Viktor.J skrev:
Det tycker jag är lite ”knepigt”.
Men ett tryck uppifrån kanske gör den stabilare för kraft utifrån.
Men tack för ditt förslag.
Redigerat: