Att putsa upp mindre skador är väl Putsbruk C lämpligt, eller?
Större och djupare skador som på bilden - vad anser ni då jag skall använda och hur skall jag göra??
Grov källarmiljö med betongväggar, smutsigt fönster, utsikt mot trähus och träd utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Verkar vara en del sätningar som genererat en hel del sprickor. Har du åtgärdat grundproblemet ?

Viktor.J Viktor.J skrev:
Verkar vara en del sätningar som genererat en hel del sprickor. Har du åtgärdat grundproblemet?
Viktor.J Viktor.J skrev:
Viktor.J Viktor.J skrev:
Verkar vara en del sätningar som genererat en hel del sprickor. Har du åtgärdat grundproblemet
Grundproblemet med grunden är på väg att fixas. Nu gäller det liksom kosmetik..

Är muren helgjuten ? eller hur är den konstruerad? Mitt hus från 45 (också krigsbetong) har t.ex. betonghålsten.

Viktor.J Viktor.J skrev:
Är muren helgjuten ? eller hur är den konstruerad? Mitt hus från 45 (också krigsbetong) har t.ex. betonghålsten.
Ser inte spår av mursten någonstans. Bara naturstenar blandat med dålig ”betong”.

F FDT skrev:
Ser inte spår av mursten någonstans. Bara naturstenar blandat med dålig ”betong”.
Då är det väl inte krigsbetong? Låter väl mer som någon typ av bruk?
Eller har dom procentat ut betong med väldigt mycket sten? När är huset byggt?

F FDT skrev:
1942
[länk]
Tolkade din kommentar om "natursten" som att det var större stenar, 15-20cm och uppåt. Det ser ut som en stor "natursten" på din bild. Det kanske också är krigsbetong, men så har inte den krigsbetongen som jag sett innan sett ut :) Någonstans går väl skiljelinjen mellan "Naturstensgrund med bruk" och "Gjutengrund som är väldigt procentad".

Är det betong (om än dålig) så hade jag nog...
1: Skurit skåror vertikalt mot sprickorna och gjutit in armeringsjärn med lagningsbruk.
2: borrat in armeringsjärn i befintlig betong och sedan gjort en enkel form genom att trycka en träskiva mot väggen. Prima skiten ur befintlig betong och sedan gjuta nytt.

Ett hörn av ett rum med anmärkningar ritade på bilden.
Skapa konto

C
F FDT skrev:
Nu gäller det liksom kosmetik..
Av tillfällig eller mer permanent slag?

Nu gissar jag bara, men spontant ser det, inte minst upptill, ut att vara stora fickor med jord/sand i betongen?
Eller är det bara söndervittrad betong?

U
Har liknande uppbyggnad av källarväggarna.
Det är gjutna väggar men där man fyllt ut med stenar som är som knytnävar (10-20cm diameter). Gissningsvis för att spara på cement, men helt värdelöst för hos mig hade det lixom inte bundit till stenarna.
Naturstensgrund för mig är noga staplade stenar som är sammanfogade med bruk, men har är det lixom bara islänngda mitt i och sen ingjutet.

Jag har hackat bort lösa bitar och sen putsat på med tjockt blandad expanderbetong, går att bygga på rätt många cm om man först slammar med lite blaskigt utblandat och sen lägger på några lager med 1-2 timmars mellanrum. Sen putsat hela väggen med B-bruk.

Såhär såg det ut när jag skulle borra hål för 110-avlopp, för att få ett hum om vad för skit de faktiskt slängt i. Ett hål i en vägg med synlig rörledning och spruckna betongfragment.
Skapa konto

C cpalm skrev:
Av tillfällig eller mer permanent slag?

Nu gissar jag bara, men spontant ser det, inte minst upptill, ut att vara stora fickor med jord/sand i betongen?
Eller är det bara söndervittrad betong?
Söndervittrad ”betong”…
Men onekligen har huset stått utan tillstymmelse till sättning (imponerad)

U Utsliten och utdömd skrev:
Har liknande uppbyggnad av källarväggarna.
Det är gjutna väggar men där man fyllt ut med stenar som är som knytnävar (10-20cm diameter). Gissningsvis för att spara på cement, men helt värdelöst för hos mig hade det lixom inte bundit till stenarna.
Naturstensgrund för mig är noga staplade stenar som är sammanfogade med bruk, men har är det lixom bara islänngda mitt i och sen ingjutet.

Jag har hackat bort lösa bitar och sen putsat på med tjockt blandad expanderbetong, går att bygga på rätt många cm om man först slammar med lite blaskigt utblandat och sen lägger på några lager med 1-2 timmars mellanrum. Sen putsat hela väggen med B-bruk.

Såhär såg det ut när jag skulle borra hål för 110-avlopp, för att få ett hum om vad för skit de faktiskt slängt i. [bild]
Den konstruktionen av mur känns mycket bekant 😊

• Gilla
oxxen
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Tolkade din kommentar om "natursten" som att det var större stenar, 15-20cm och uppåt. Det ser ut som en stor "natursten" på din bild. Det kanske också är krigsbetong, men så har inte den krigsbetongen som jag sett innan sett ut :) Någonstans går väl skiljelinjen mellan "Naturstensgrund med bruk" och "Gjutengrund som är väldigt procentad".

Är det betong (om än dålig) så hade jag nog...
1: Skurit skåror vertikalt mot sprickorna och gjutit in armeringsjärn med lagningsbruk.
2: borrat in armeringsjärn i befintlig betong och sedan gjort en enkel form genom att trycka en träskiva mot väggen. Prima skiten ur befintlig betong och sedan gjuta nytt.

[bild]
Lite knepigt är ju att muren under fönstret tar ju ingen last uppifrån och troligen har det sett ut så där läääänge

F FDT skrev:
Lite knepigt är ju att muren under fönstret tar ju ingen last uppifrån och troligen har det sett ut så där läääänge
Vad är det som gör det knepigt ? Jag förstår nog inte din kommentar riktigt

Viktor.J Viktor.J skrev:
Vad är det som gör det knepigt ? Jag förstår nog inte din kommentar riktigt
Att det är just där som muren gett efter, där den inte har belastning från huset.
Det tycker jag är lite ”knepigt”.
Men ett tryck uppifrån kanske gör den stabilare för kraft utifrån.
Men tack för ditt förslag.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.