D
det där funkar. du kan köra extra reglar eller en bit osb som någon nämnde. om du gör ett så rakt "snitt" som du bara kan, blir det enklare att spackla skarven sen. Fasa kanterna på gipset och sätt glasfiberremsa eller pappersremsa och spackla över, så inte skarven spricker upp i framtiden, eftersom du har träreglar.

men ska du göra så mycket, skulle jag nog nästan sätta nytt gips. en skiva kostar typ 80 spänn :P

• Gilla
bhenke
  • Laddar…
danpih skrev:
men ska du göra så mycket, skulle jag nog nästan sätta nytt gips. en skiva kostar typ 80 spänn :P
Alltså, nu har jag rivit och slipat bort 5 lager tapet från dessa gipsväggar. Tänker f*n inte byta gipsskivor nu helt pötsligt ;) Vill gärna bli klar innan sommarens slut ..phew

• Gilla
danpih
  • Laddar…
Mikael_L
bhenke skrev:
Ursäkta min ritning men är det så här ni tänker?
Dvs kapa lite till och sen skjuta in t.ex. extra reglar så här? Och dra fast extra regeln snett mot nedre befintlig och sen snygga till samt dra på kompletterande gipsskiva? Eller hur fäster man de annars?

Ursäkta på förhand för frågeställningarna :)

[bild]
Nästan rätt.
Ta bort 10 cm till av befintlig gips.
(eller vadå, valfri mängd typ, allt mellan 5 och 50 cm är säkert vettigt ;))
Pillra in en vågrät regel, men bäst med en 22mm planka eller remsor av OSB/plyfa som är lika långa som utrymmet mellan befintliga reglar. (någon enstaka cm kortare spelar ingen roll.)
Skruva genom befintlig gips med gipsskruv, ca 25 cm mellan skruvarna, så halva plankan/OSB-remsan är bakom befintlig gips, andra hälften synlig i öppningen.

Kapa till gips som passar att täcka hålet nedtill, skruva fast. Remsa med pappersremsa och spackla igen allt snyggt.

Och alternativet till allt detta är att ifall golvsockeln helt kommer täcka det nu bortskurna så kan du faktiskt skita i allt merjobb och bara skära till gips så noga som möjligt, sätta dit och sen spackla igen och fortsätta.

• Gilla
bhenke
  • Laddar…
Hej.

Tackar för svaren. Det är mellan 5 cm till 6,5 cm från ett olagt laminatgolv upp till den beskurna gipset idag. Jag tror jag tar det enkla och helt enkelt försöker dölja det bakom en rejäl list. Skall dock försöka snygga till linjen efter torktekniks utskärning så jag kan lägga stödjande bitar nertill.

Tackar för inputen.

• Gilla
danpih
  • Laddar…
D
5-6 cm är inte ens rejält ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.