12 266 läst ·
93 svar
12k läst
93 svar
Laga en Morten VF30 vertikalfräs - Svarva gängstång, övriga mekaniska frågor
Ok! Tack för snabbt svar här!!
Det var spännande att följa renoveringen av gängstängerna. Jag har ännu inte kommit dit men tror att jag har samma problem-dock ser själva gängorna på stången ganska bra ut så förhoppningen är att det bara är smörjning som behövs.
Vad jag tyckte mig se var att den där övre plattan som spindeln löper igenom är i vägen för att "leda" ut remmen. Vad tror du?
/H
Det var spännande att följa renoveringen av gängstängerna. Jag har ännu inte kommit dit men tror att jag har samma problem-dock ser själva gängorna på stången ganska bra ut så förhoppningen är att det bara är smörjning som behövs.
Vad jag tyckte mig se var att den där övre plattan som spindeln löper igenom är i vägen för att "leda" ut remmen. Vad tror du?
/H
Jag kikade på dina bilder och funderar på om det kanske går att hissa/veva ned hela paketet, men först lossa skruvarna där kullagret sitter såklart. Jag kom precis hem från stugan där maskinen står men ska dit igen om två veckor-kanske kan jag återkomma då. Nu har jag köpt remmen och hoppas att den stämmer i dimension, sen blir det uppsmörjning etc. Känns som att det kan bli en repris på din renoveringshistoria. Fantastiskt att du lagt upp de fina bilderna, nu är man lite tryggare med att börja meka med fräsen.
Om jag hamnar i läget att byta gängstängerna som du gjorde, har du kvar kontaktuppgift till han som svarvade till dina?
Om jag hamnar i läget att byta gängstängerna som du gjorde, har du kvar kontaktuppgift till han som svarvade till dina?
Klicka här för att svara