Ne de får bli 1 platta/mutter/insats/hylsa. Precis som du säger så känns två bara onödigt krångligt och kräver mer noggrannhet.

Ska ta ner hela plattan och åka in till en mekverkstad och ha med lite bilder osv så får vi se vad de säger. Vill helst ha igång maskinen nu pga jobb som står och väntar.

Men de löser sig säkert på nåt sätt :)

• Gilla
Magnus Larsson
  • Laddar…
Behövde lite motivation och good vibe så det blev en vända till Uddevalla. Kom hem med en Ayen Centrumtappborrmaskin. 23 spindlar och 100st välslipade borr ingick. I gott skick. Priset var dessutom fördelaktigt.

Nu ska jag gå ut och skruva fräs igen :)(y)

• Ayen Centrumtappborrmaskin täckt med presenning på en släpvagn parkerad bredvid en personbil och en barnvagn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Jag tänker en sån här lösning i nuläget.

De yttre hålen bultas genom befintliga plattan och dras fast. M16 i mitten såklart.

Några synpunkter? :)

Är den 24mm bred så finns nån mm tillgodo i sidled till närsittande skruvar utan att det blir för ”klent”

• Ritad skiss av en metallplatta med mått och hål för bultning, M16 i mitten, 24mm bredd.
    Skapa konto
Det rör sig sakta framåt. Idag låg 4st nya gängstänger på lådan från @Campar
Tackar och bockar återigen :geek:

Fyra gängstänger ligger parallellt på ett ljust underlag.
Skapa konto

Nu återstår att pilla ihop nån form av instats/bussning för dem att löpa i.

Har även haft kontakt med en maskinve rkstad här i stan och rådfrågat lite och de föreslog en bussning i mässing att fälla ner i hålen som tidigare föreslagits här. De sa också ”kom in med maskinen så ska vi väl kunna fixa det”. Det är en lockande tanke i nuläget. De är erfarna och har mycket gott rykte. Har tidigare sålt och lagat andra maskiner från Moretens. Lagade dessutom ”armen” som håller anhållet på min rikt/plan för 80kr plus moms (y)

Men vi får se.. fortsatta inputs välkomnas :)

• Gilla
Björn Melander och 2 till
  • Laddar…
De går sakta framåt.

Tog loss nedre plattan idag för att ha åtkomst till gängplattan.

Metallplatta med hål och gängor ovanför motor i maskin, eventuell förstärkning diskuteras.
Skapa konto

Min tanke är i nuläget (för att slippa ta ner motorpaketet) att få tillverkat plattor som bilderna nedan, och bulta fast under befintlig platta, gängat M16 i mitthålet. Får isf borra upp befintliga hål så att de inte påverkar gängstångens gång. Tror ni godset blir för klent i kanten på dessa plattor? (Emot skruvarna på var sida)
Alternativet är såklart att fälla ner en insats i befintligt hål efter uppborrning men ser egentligen inte varför det skulle vara bättre/sämre med något tillvägagångssätt. Så kom gärna med tankar kring det om ni har några :)
Handritade skisser av anpassade metallplattor med dimensioner för ett byggprojekt.
Skapa konto

Metallkomponent med märkning för modifikation, visar hål och fästen, potentiellt för maskinreparation.
Skapa konto

Ingen som har några invändningar åtminstone då? :D

E ___EM skrev:
Ingen som har några invändningar åtminstone då? :D
Det betyder att du måste borra två små hål, och borra upp det stora i plattan? De små är ju enkla, men att borra 18-20 mm med en handborr i trångt utrymme låter spännande .... Alternativet är väl nån roterande fil ...

Hade du kunnat göra plattorna själv, och det var nån form av tidpress inblandad, hade det nog låtit som en rimlig plan, men ska du ändå få någon att göra plattorna så kan du lika gärna få någon att göra en bussning i mässing som den mekaniska verkstaden föreslog .. Att döma av bilderna ser det ut som det hade varit värt att montera ner motorpaketet för att slippa jobba i det trånga utrymmet ...

Tidspressen har jag helt enkelt valt att bortse ifrån nu. Det hinns ändå inte ordnas under den tiden i alla fall. Tänker att det ska bli bra också.

Medans jag svarade dig kom ett sms från mek.verkstan som löd ”skruva ner och kom in med plattan så ordnar vi det för 600kr”.

Därmed var saken biff :)

Återkommer senare med resultat och slutsatser.

• Gilla
OverAndOut och 2 till
  • Laddar…
Lite update (jag tänker att tråden kan va nyttig för framtida läsare, även om intresset nu må va milt:rofl:)

Jag stötte på lite patrull i mitten på veckan eftersom lagret satt sig så i plattan. Fick avsluta då och gick åter på det ikväll. Låste fast spindeln i högsta läget med tre tvingar för att inte fresta på övre lagret för mycket och brukade sen ett kryddmått, gammalt hederligt våld, det nedre lagret var redan lite lite skrap ifrån så det är ändå tänkt att bytas. Fick loss plattan och ska imorgon ta loss spindeln så får de byta båda lagren också. Passar på när det ändå är nere.

Allt för idag. Som sagt, återkommer när jag hämtat grejerna på verkstan. :)

• Mekanisk utrustning fixerad med tvingar och omgivande verktyg och maskindelar på ett arbetsbord.
    Skapa konto
  • Maskindelar fastspända med tvingar under underhåll med synliga verktyg och komponenter.
    Skapa konto
  • Monteringsplatta med två lager infällda, en med synliga slitagespår, ligger på ett bord.
    Skapa konto
  • Gilla
Björn Melander och 2 till
  • Laddar…
Idag har jag hämtat lite grejer på verkstan. Blev nån form av Helicoil-gänga och nya lager för 800kr.

Ikväll påbörjas ihopsättningen..

• Metallstång med Helicoil-gänga och maskinaxel med nya lager på verkstadsbord.
    Skapa konto
Då var fräsen ihopskruvad igen.
Ska se över det sista och resa den och provköra lite imorgon.

Slutsats:

Det kommer gnaga i mig, denna idiotiska lösning av höj/sänk, det är ett som är säkert. Men eftersom jag nu lagat upp det en gång och hoppas det fungerar ett par år hyfsat smärtfritt med lite smörjning och justering efter tid, så räds jag egentligen inte att genomföra en liknande operation i framtiden. Jag hoppas dock att det dröjer, och det länge.

Så är du spekulant på en VF30. Kolla skicket på detta extra noga och påpeka. Har du tur så hittar du ett tidigt ex med trapets. Osäker men enligt vissa källor byttes detta runt -85/-86 för att kapa produktionskostnader. I övrigt är det en mycket välbyggd och stadig maskin med bra komponenter.

Detta kostade inga enorma summor i slutändan, drygt en 1000-lapp när jag väl betalat @Campar för sin insats. Dock dyrbar tid för en tvåbarnsfar som hellre lägger sin tid på att bygga och inte skruva (även om jag gillar det också emellanåt) :crysmile:

Återigen, tack för all hjälp.
Över och ut..

• Återmonterad höj- och sänkmechanism för en fräs med kedja och kugghjul på en grön maskin.
    Skapa konto
  • Gilla
Campar och 5 till
  • Laddar…
haha, blir inte billigt det här, hade vi något avtal? :rofl:
Kul att det funkade och bra för min svarv att få snurra några varv. (y)

• Gilla
kioskdavid
  • Laddar…
Jag tror mig minnas ett prisförslag men allt är såklart öppet ;):D

E ___EM skrev:
Då var fräsen ihopskruvad igen.
Ska se över det sista och resa den och provköra lite imorgon.

Slutsats:

Det kommer gnaga i mig, denna idiotiska lösning av höj/sänk, det är ett som är säkert. Men eftersom jag nu lagat upp det en gång och hoppas det fungerar ett par år hyfsat smärtfritt med lite smörjning och justering efter tid, så räds jag egentligen inte att genomföra en liknande operation i framtiden. Jag hoppas dock att det dröjer, och det länge.

Så är du spekulant på en VF30. Kolla skicket på detta extra noga och påpeka. Har du tur så hittar du ett tidigt ex med trapets. Osäker men enligt vissa källor byttes detta runt -85/-86 för att kapa produktionskostnader. I övrigt är det en mycket välbyggd och stadig maskin med bra komponenter.

Detta kostade inga enorma summor i slutändan, drygt en 1000-lapp när jag väl betalat @Campar för sin insats. Dock dyrbar tid för en tvåbarnsfar som hellre lägger sin tid på att bygga och inte skruva (även om jag gillar det också emellanåt) :crysmile:

Återigen, tack för all hjälp.
Över och ut..

Hej!
Jag har precis köpt en VF30, som den ovan!
Undrar om du vet hur man byter remmen-finns det ett lätt sätt eller måste man riva hela paketet?

Hej.
Jag vet att jag bytte remmen men troligtvis gjorde jag detta medans spindeln var nedmonterad. Vill minnas att det fanns remspänning på min (?). I så fall släpper du bara på den och kränger av remmen. Men jag kan minnas fel eller blanda ihop den med annan maskin jag skruvar med.

Men remmar behöver ju bytas ibland så det ska säkert inte va några problem. Skicka lite bilder så kanske mitt minne blir uppfriskat :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.