Vår Nibe Fighter 600p har börjat krångla. Tempgivaren visade 25 grader när det var 5 grader. Tekniker bytte ut den i dag och upptäckte då att styrkortet inte mådde bra och det var 3st komponenter som gett upp.
(Just nu står den i reservläget så att vi får värme)

Frågan är nu om det är lika bra att byta ut hela värmepumpen istället för att laga? Fick ingen offert men känns ju som att livslängden inte är så mycket längre än 20-25år.

Har någon tips på en bra värmepump att byta till?

byt till en S735 av nibe, deras senaste frånluftspump

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
H
Köp en luft vatten eller bergvärme.

Ventilationen löser du med ett fristånde aggregat. eller om det bara är en frånluft du har med en fläkt och filter.

Vanligaste felet på kretskort som ger upp är dåliga kondensatorer, kan kosta alltifrån några tior om man är lite händig eller har en kunnig vän.

• Gilla
Okunnig45
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Vanligaste felet på kretskort som ger upp är dåliga kondensatorer, kan kosta alltifrån några tior om man är lite händig eller har en kunnig vän.
Det låter ju positivt med några tior. Har tyvärr ingen kunnig i vänskapskretsen men hoppas att offerten på lagning inte blir allt för hög.

Jag har lagat min frånluftsvärmepump, NIBE 750, två gånger. Första gången var läckande tank, andra gången trasig kompressor. 44’ första gången och 38’ andra gången.

Så förbered dig för det värsta och hoppas på det bästa…

• Gilla
Okunnig45
  • Laddar…
Hemingway Hemingway skrev:
Jag har lagat min frånluftsvärmepump, NIBE 750, två gånger. Första gången var läckande tank, andra gången trasig kompressor. 44’ första gången och 38’ andra gången.

Så förbered dig för det värsta och hoppas på det bästa…
Man ska leva på hoppet…
Med tanke på att den är 20år så känns det inte rimligt att göra några dyrare lagningar utan bättre att lägga de pengarna på en ny.

• Gilla
Hemingway och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.