Vi har ett hus byggt 1976. Huset har tegelfasad och längst ner mot marken har sockeln börjat vittra sönder. Det är på sina ställen djupa hål rakt in under nedersta raden av tegel. Ytterst på sockeln är det som en puts och innanför är det lättbetong. Både putsen och bitar av lättbetongen har lossnat.
Om jag tittar på ritningar så ser det ut som att teglet står på lättbetong och under lättbetongen är det en betongklack.
Hur lagar jag sockeln och riskerar tegelfasaden att rasa om den bärande lättbetongen vittrar sönder helt?
Se bilder på sockeln och även ritningen.
Om jag tittar på ritningar så ser det ut som att teglet står på lättbetong och under lättbetongen är det en betongklack.
Hur lagar jag sockeln och riskerar tegelfasaden att rasa om den bärande lättbetongen vittrar sönder helt?
Se bilder på sockeln och även ritningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 472 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 472 inlägg
Köp en fogslev som är ca 20mm bred, eller inte bredare än minsta glipan mellan mark och tegel.
Sopa lite rent på marken och lägg styft vispat Cementbruk A på marken och tryck in det under teglet med fogsleven, ett par ggr tills du kommer ut.
Men kladda inte upp på tegelstenen, det får du inte bort. Tejpa teglet annars.
Stötfogen mellan vissa tegel är en luftning, foga inte igen den.
Du ska bara foga liggfogen under teglet.
Det ska vara plusgrader ute dygnet runt när du gör det.
Sopa lite rent på marken och lägg styft vispat Cementbruk A på marken och tryck in det under teglet med fogsleven, ett par ggr tills du kommer ut.
Men kladda inte upp på tegelstenen, det får du inte bort. Tejpa teglet annars.
Stötfogen mellan vissa tegel är en luftning, foga inte igen den.
Du ska bara foga liggfogen under teglet.
Det ska vara plusgrader ute dygnet runt när du gör det.
Klicka här för att svara