Oisolerad platta på mark från 1956.
Tidigare ägare hade en vattenslang hängandes ovan och gissningsvis har munstycket slagit mot sockeln en gång för mycket.

Jag köpte lite husfix och tänkte fästa bitarna, men när jag väl tog bort dem insåg jag att det var väl tomt bakom.

Det verkar antingen vara sönderfallande träullit, alternativt träull nedvispad i betongen.
Yttersta lagret är slätt men har grus på insidan för att få en hård yta.
Gullfibern är gissningsvis från en tidigare lagning.
Skapar man en fuktbrygga om man fyller upp med bruk ända in?

Skadad sockel och fasadbrädor på oisolerad platta, exponerad mineralull och spruckna material, troligen träullit och tjärpapp synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av en trähusfasad med synligt skadat material och ett hålrum vid betongsockeln. Solbelyst yta med skugga i förgrunden.
Skapa konto

I hörnet är det ett rejält hålrum på ca 5 cm.

Underifrån sedd fasad och sockel med synlig träull och hålrum; visar spår av nedbrytning och exponerad isolering samt förfallande tjärpapp.
Skapa konto

Bild underifrån visar fasadbrädor samt sockeln innanför. Den senare verkar glädjande nog ha någon form av tjärpapp under sig (som iof faller isär bara man tittar på den...) Behöver den exponerade sockelytan skyddas mot fukt eller är det en piss i nilen?

Det blir ju så klart alltid mer än tänkt när allt löst bös avlägsnats så man har något att fästa i…
Glipa mellan betong och utsida av husgrund, med avloppsrör i förgrunden och gräsmatta runtom.
Skapa konto

Sisådär 4-5 cm glipa mellan betong och utsida.

Vad kan funka?
  1. Passa in cellplast och putsa på det?
  2. Köra någon slags mineritskiva med distanser och ha luftspalt?
  3. Putsa direkt på bara?

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.