Hej! Jag har efter ett par år i huset tänkt att jag skall ta tag i det här med solfångarna jag har på garaget.

Jag har en tank på 750-1000 liter(ser bara en hög med isolering) i pannrummet. Solfångarna (ca 14m2)" sitter på ett fristående garage via kort kuvert till pannrum.

Cirkulationspumpen som pumpar från taket till plattcärmeväxlaren pumpar i ca 2L/min och trycket ligger runt 0.3 bar när det är kallt. Och idag när jag hade 53 grader på taket så låg den på strax under 4 bar.

Temperaturen in i växlaren från taket har inprincip samma temp som på taket(50 från ex. Ovan) och tempen ut från växlaren är låg (ca 35 från ex. Ovan)

Problemet jag har är att jag får ingen temp. Farsan ligger över 100 grader på sitt system medans jag nog aldrig kommit över 70 ens på en varm sommardag.

Kan det vara luft i systemet?(Har jämt flöde enligt mätaren)
Kan det vara expansionskärlet som är trasigt? Hur påverkar det? Om glykolen stod still så borde väl tempen bli ännu högre?

Hoppas ni förstod mitt problem och att nån har nåt förslag. Tack för hjälpen!

Hej
Att trycket varierar så där mycket känns inte riktigt rätt (men det borde inte påverka temperaturen i solfångarna), så expansionskärlet bör kanske ses över, det kan bero på att det inte finns luft i blåsan, att den läcker eller att den klibbat fast, här finns lite skrivet om rätt tryck mm.
(Jag har ca 4 meter upp till översta punkten på solfångarna, 1 bar förtryck i expansionskärlet, ca 1,3 bar systemtryck och 3 bar öppningstryck på säkerhetsventilen, om det kan vara till någon hjälp)

Tempen borde stiga om inte cirkulationen fungerade, om nu inte givaren sitter på något tokigt ställe och inte mäter rätt.

Har du någon styrning på pumparna? Det är egentligen effektivare att få ut en större mängd vatten med låg temperatur än mindre mängd med hög temp som din pappa har. Dessutom brukar 100 grader inte vara så bra för varken glykol eller övriga delar i systemet. Så det kan ju vara någon inställning i din styrning? Solfångare är ofta bäst tillsammans med lågtempsystem typ golvvärme eller stora radiatorer.

Vad står det i instruktionsboken över solfångaranläggningen om vilka tryck det ska vara här och där och skötselanvisning. Där står säkert också hur anläggningen ska styras. Världens minst lästa böcker, bruksanvisningar och instruktionsböcker. Börja där.

Redigerat:
Tack för era svar! Jag har avvaktat att rörmokaren skulle komma hit och hjälpa mig lufta systemet och byta expansionskärlet vilket gjordes häromdagen.
Expansionskärl var trasigt konstatera vi så det var skönt att få bytt det.

Jag har tyvärr ingen instruktion för någon del i mitt system.

Igår vid skinande sol hade jag 82 grader på taket vilket är en klar förbättring. Glykol ner från taket ca 78 grader och upp ca 30 grader.

Förstår att det beror på hur stort system och så man har men finns det en bra nivå att ligga på vad gäller flöde genom solfångarsystemet? Jag brukar köra cirkulationspumpen på 1an och det ger ca 2l/min.
Sen har jag en värmeväxlare med en cirkulationspump som tar vatten från botten på en ackumulatortank och sen in i toppen. Ut från VV får jag inte upp tempen mer än till ca 45 grader.

Om man kollar på temperaturerna ovan så verkar ju värmeväxlaren fungera för bra eftersom jag får ner tempen på glykolen från 75 till 30, eller?

Några funderingar till jag har:
Om jag sänker flödet med vatten genom värmeväxlaren så borde ju glykolen som går upp på taket bli varmare och på så sätt höjs temperaturen även på vattnet som går in i tanken. En nackdel då är väl att jag aldrig hinner värma upp hela tanken som är ca 1000liter.

Glykolen jag har heter Tyfocor LS. När vi lufta systemet så blanda rörmokaren det ca 1/3 glykol och 2/3 vatten. Men när jag idag googla på glykogen står det att den är färdigblandad.

Just nu i skrivande stund så har jag följande temperaturer

61 på tak
44 botten tank
47 topp tank
58 glykol ner från tak
40 glykol upp till tak
44 vatten in till tank från VV
40 vatten ut från tank till VV

Tack för hjälpen

• Förpackning med glykol TYFOCOR LS för solvärmesystem, användarinformation synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På ditt foto av dunken med Tyfocor LS, står det uttryckligen att den är bruksfärdig och att den ska endast användas oförtunnad. Din rörmokare hur kunde han missat det?

För övrigt är det bra du har valt ofarlig propylenglykol som Tyfocor LS är.
Det som händer nu när din rörmokare har förtunnat Tyfocor LS med vatten är att fryspunkten ökar, och värmebäraren fryser vid högre temperatur än minus 28 grader. Det finns nog en tabell där du kan se vid vilken temperatur din utspädda Tyfocor LS fryser vid.

Skaffa en drifts- och skötselinstruktion för liknande solfångaranläggning. Då lär du dig en hel del. Det kan du nog få av din far(som du säger har en anläggningen) eller från solfångartillverkaren.

Om värmebärarflödet genom solfångrana är 2 L/min och varmt ut från solfångran är 78 oC och temperaturen på returen till solfångrana är 30 oC, då tar du endast ut:
Q= flöde x Cpvärmebärare x tempdiff = 2/60 x 4,18 x (78 - 30 ) = 6,7 kW
där
flöde = kg/s
Cpvärmebärare= 4,18 kJ/(kg oC)
TempDiff = tempUt - tempIn oC

Bra att du fått igång anläggningen. Vad är det för fabrikat på solfångarna och typ?
Det finns svenska solfångare Lesol och där kanske du kan få en bruksanvisning?
Nila Energi i Köping kanske har?

Tänk på att ett expansionskärl för värmebärare från solfångare är helt annat än ett avsett för vattenburen värme till radiatorer. Membranet i expansionkärlet för värmebäraren från solfångarna måste tåla Tyfocor LS.

Redigerat:
  • Gilla
PSol
  • Laddar…
Expansionskärlet för värmebärare för solfångarna ska dessutom tåla ganska högt tryck, ha ett konstruktionstryck på ca 10 bar. Ett expansionskärl för radiatorvatten för värme brukar däremot ha betydligt lägre konstruktionstryck, på ca 4 bar, tror jag det är. Din rökmokare kanske vill komma nästa år och byta ut expansionskärlet igen? Du får kolla vad du fick för expansionskärl.

• Gilla
PSol
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
På ditt foto av dunken med Tyfocor LS, står det uttryckligen att den är bruksfärdig och att den ska endast användas oförtunnad. Din rörmokare hur kunde han missat det?

För övrigt är det bra du har valt ofarlig propylenglykol som Tyfocor LS är.
Det som händer nu när din rörmokare har förtunnat Tyfocor LS med vatten är att fryspunkten ökar, och värmebäraren fryser vid högre temperatur än minus 28 grader. Det finns nog en tabell där du kan se vid vilken temperatur din utspädda Tyfocor LS fryser vid.

Skaffa en drifts- och skötselinstruktion för liknande solfångaranläggning. Då lär du dig en hel del. Det kan du nog få av din far(som du säger har en anläggningen) eller från solfångartillverkaren.

Om värmebärarflödet genom solfångrana är 2 L/min och varmt ut från solfångran är 78 oC och temperaturen på returen till solfångrana är 30 oC, då tar du endast ut:
Q= flöde x Cpvärmebärare x tempdiff = 2/60 x 4,18 x (78 - 30 ) = 6,7 kW
där
flöde = kg/s
Cpvärmebärare= 4,18 kJ/(kg oC)
TempDiff = tempUt - tempIn oC

Bra att du fått igång anläggningen. Vad är det för fabrikat på solfångarna och typ?
Det finns svenska solfångare Lesol och där kanske du kan få en bruksanvisning?
Nila Energi i Köping kanske har?

Tänk på att ett expansionskärl för värmebärare från solfångare är helt annat än ett avsett för vattenburen värme till radiatorer. Membranet i expansionkärlet för värmebäraren från solfångarna måste tåla Tyfocor LS.
A Arnodt skrev:
Expansionskärlet för värmebärare för solfångarna ska dessutom tåla ganska högt tryck, ha ett konstruktionstryck på ca 10 bar. Ett expansionskärl för radiatorvatten för värme brukar däremot ha betydligt lägre konstruktionstryck, på ca 4 bar, tror jag det är. Din rökmokare kanske vill komma nästa år och byta ut expansionskärlet igen? Du får kolla vad du fick för expansionskärl.
A Arnodt skrev:
Expansionskärlet heter CIMM ACS Litres 2. Fluid group 2 står det på den. Försökte hitta Tyfocor men vet inte vad det är för grupp. Max tryck är 10 bar. Vid kallt, avstängt system ligger det runt 3 bar. Vid 89 grader låg det på 4.2 bar.

Den uträkningen du hade där, vart hittar du cp värmebärare, eller är det något du räknat ut?

Jag har fått betydligt bättre resultat nu sedan dom var här iaf. Igår gick det upp till 91 grader på taket och i slutet på dagen när jag experimenterat klart så hade jag 57 grader i pannan och 61 grader i toppen på ack. Tanken.

Är ju 1260 liter som skall värmas upp så tar väl en stund :-). Jag hade 44 grader i pannan nu på morgonen och 47 i tanken. Sen nu när jag börjar få lite temperaturer så måste jag försöka hitta en bra styrning av pumpar åt höger och vänster.

Jag vet tyvärr inte vad det är för fabrikat på grejerna men får försöka hitta någon information eller typiskt någonstans. Kan det heta plattsolfångare? Skickar med en bild

Skall absolut försöka hitta någon sorts instruktion. Men verkar som sagt börja bli fart på grejerna.

Men att värma upp så mycket vatten med så lite solfångare blir väl svårt.

• Solfångare på ett hustak ovanför en röd trävägg, med ett rött hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det brukar finnas datablad för värmebärarvätska t.ex. för Tyfocor LS där dess densitet, värmekapacitet, viskositet, fryspunkt m.m. visas för olika blandningsförhållanden med vatten och vid olika temperatur. Om du är intresserad att utföra beräkningar, tittar du på sådant.t.ex. här:
https://tyfo.de/downloads/TYFOCOR-LS_en_TI.pdf

Värmekapaciteten för rent vatten är ca 4,18 kJ/(kg oC).
För ren 100-%-värmebärarvätska är den lägre, kring ca 2,7 kJ/( kg oC).
Men eftersom ni har spätt ut en redan utspädd bruksfärdig värmebärare, tog jag värmekapaciteten för rent vatten, dvs 4,18 kJ/(kg oC). Du har säkert så mycket annat osäkra uppgifter och som överslagsberäkning duger det.

Snygg installation på solfångarna i alla fall du har där på taket. Ser ut som om nytt, inte väderbitet och inte flammiga täckglas. Det är platt-kollektorer. Det finns ju också vakuumrör-solfångare, men det är inte sådana du har.

Det är ju bra att konstruktionstrycket är 10 bar för ditt nya expansionskärl. Du får kolla med tillverkaren vad kärlet är avsett att användas för.

Den italienska tillverkaren CIMM har kärl för värmebärare för solfångare, se här, men det kärlet du fått verkar vara för färskvatten, kanske inte är korrekt kärl?
https://www.cimmspa.com/en-us/Produ...for-heating/category/for-solar-energy-systems

Redigerat:
A Arnodt skrev:
Det brukar finnas datablad för värmebärarvätska t.ex. för Tyfocor LS där dess densitet, värmekapacitet, viskositet, fryspunkt m.m. visas för olika blandningsförhållanden med vatten och vid olika temperatur. Om du är intresserad att utföra beräkningar, tittar du på sådant.t.ex. här:
[länk]

Värmekapaciteten för rent vatten är ca 4,18 kJ/(kg oC).
För ren 100-%-värmebärarvätska är den lägre, kring ca 2,7 kJ/( kg oC).
Men eftersom ni har spätt ut en redan utspädd bruksfärdig värmebärare, tog jag värmekapaciteten för rent vatten, dvs 4,18 kJ/(kg oC). Du har säkert så mycket annat osäkra uppgifter och som överslagsberäkning duger det.

Snygg installation på solfångarna i alla fall du har där på taket. Det är platt-kollektorer. Det finns ju också vakuumrör-solfångare, men det är inte sådana du har.

Det är ju bra att konstruktionstrycket är 10 bar för ditt nya expansionskärl. Du får kolla med tillverkaren vad kärlet är avsett att användas för.
Tack! Jag skall testa lite över helgen och invänta fakturan från firman som var här. Sen när jag fått den så skall jag höra av mig angående att dom spädde ut felaktigt. Hör jag av mig nu är väl risk att dom lägger på något på fakturan :-)

Tyvärr får du troligen en rejäl faktura av rörmokarfirman på kanske kring 4000 kr.
Ett normalt varmvattenbehov är 30 till 60 Liter 45-gradigt varmvatten, per dygn och per person.
För ett 4-personers hushåll blir det ca 8 kWh/dygn.
Ström för att bereda varmvattnet i en el-varmvattenbererade kostar då ca 1,5 kr/kWh x 8 kWh/dygn = 12 kr/dygn.
Per månad är det 360 kr för varmvattnet. På ett år 4320 kr, inte mycket.
Med en solfångaranläggning kan man täcka ca 60 % av års-varmvattenförbrukningen.
Du kan alltså spara 0,6 x 4320 = 2592 kr/år tack vare solfångaranläggningen.
Får du nu en fet faktura av rörmokaren har du förlorat 2 års besparing.

Det är kanske därför inga privatpersoner som längre monterar solfångaranläggningar.

Men i och med att du redan har en anläggning, ska du givetvis använda den.

Med 14 m2 solfångaryta. Och en bestrålning nu i juni vid soligt väder, kl. 12 på ca 800 W/m2, då träffas solfångaranläggningen av 14 x 800 = 11 200 Watt, dvs 11,2 kW. Men du kan inte få ut all den effekten, pga solfångarna har en verkningsgrad på kanske 70%, dvs bör kunna få ut ca 7,8 kW. Det är givetvis bara då timmar kring lunchtid, på kväll och morgon betydligt lägre. På natten är det 0. Kör du genom värmebäraren genom solfångarna på natten, kyls värmebäraren av. Precis, tvärt om vad du vill.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.