Hej,

Tyckte badrumslampan i taket var lite svag så tänkte passa på att byta till en stark LED-lampa. Denna började dock bara stå och blinka, och när jag provade en halogen stod den och flimrade. Kändes märkligt så plockade fram min gamla multimeter för att försöka förstå vad som står på.

Det är en kronkopplare som styr en väggmonterade ljusrörsarmaturer samt en äldre taklampsarmatur.
Spänning över polerna i brytaren är 150V för den brytare som går till ljusrörsarmaturerna, medan den till taklampan visar på 70V.
Mäter jag i ljusrörsarmatur får jag dock 235V och i taklampan 120V.

Vad är det som inte stämmer? :thinking:

• Multimeter visar olika spänningsvärden på en ljusrörsarmatur och taklampa i elproblem-diagnos.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Din mätning över strömbrytarens poler är gjord med strömbrytaren öppen antar jag, och med en ljuskälla ansluten? Mätvärdet man får beror då på ljuskällan och säger ändå inte så mycket. Då kan det vara mer värdefullt att mäta över strömbrytarens poler med strömbrytaren sluten för att bekräfta att den inte glappar (man ska mäta 0 V där).

Mätningen i lamputtaget visar ju på ett fel. Det är avbrott eller dålig kontakt någonstans. Man får följa detta bakåt och hitta orsaken. Det bör finnas en kopplingsdosa någonstans.

Började med att lossa lamputtaget och hittade nog problemet direkt. Ärgade och brända (!?) sladdar.

• Öppnat lamputtag med ärgade och brända elektriska sladdar och ojämnt målad vägg runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.