Försöker läsa mig på lite vad som kräver bygglov och inte och det lutar väl åt att jag behöver ansöka för att få till det jag vill göra men tänkte höra här vad ni tror.
Ursäkta dassiga kvalitén, jag snodde en bild från google maps och ritade dit min tilltänkta påbyggnad. Jag vill alltså sätta upp ett enkelt tak för en till bil utanför garaget. Inga väggar utan ett tak räcker långt. Tänkte följa samma lutning på garagetaget.
Bygglov eller ej? Det hamnar ju närmare än 2.5m till grannen så där är ju ett litet problem kanske?
Tack på förhand!
Ursäkta dassiga kvalitén, jag snodde en bild från google maps och ritade dit min tilltänkta påbyggnad. Jag vill alltså sätta upp ett enkelt tak för en till bil utanför garaget. Inga väggar utan ett tak räcker långt. Tänkte följa samma lutning på garagetaget.
Bygglov eller ej? Det hamnar ju närmare än 2.5m till grannen så där är ju ett litet problem kanske?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack på förhand!
Moderator
· Stockholm
· 52 070 inlägg
Du behöver bygglov. Man skulle kunna tänka sig Attefallsregler. Då får man antingen bygga 25 kvm fristående eller 15 kvm tillbyggnad, på huvudbyggnaden. Om det är närmare en gräns en 4,5m så krävs att grannen ger tillstånd. Men en påbyggnad på garaget kvalar inte in.
Om du söker bygglov, så innebär placeringen med stor sannolikhet att du bryter mot detaljplanebestämmelser om avstånd till tomtgräns, men kolla det. planen, det förekommer att just garage får placeras nära gränsen.
Detta skulle kanske kunna gå som liten avvikelse mot detaljplanen, men det är tveksamt, om hela byggnaden ligger för nära gränsen.
I detaljplanen framgår även andra regler du måste hålla dig inom, som hur stor yta du får ha bebyggd på tomten. Vid bedömning om du kan få detta som en mindre avvikelse, tittar man även på om det redan finns andra avvikelser från detaljplanen, summan av avvikelser måste totalt kunna anses vara en mindre avvikelse.
Om du vill göra något som är en avvikelse, så måste bygglovsmyndigheten fråga dina grannar i ett grannehörande (inte bara den du vill bygga ut mot), innan de fattar beslut. Grannarnas synpunkter vägs in i bedömningen, men en granne har inte vetorätt.
Om du söker bygglov, så innebär placeringen med stor sannolikhet att du bryter mot detaljplanebestämmelser om avstånd till tomtgräns, men kolla det. planen, det förekommer att just garage får placeras nära gränsen.
Detta skulle kanske kunna gå som liten avvikelse mot detaljplanen, men det är tveksamt, om hela byggnaden ligger för nära gränsen.
I detaljplanen framgår även andra regler du måste hålla dig inom, som hur stor yta du får ha bebyggd på tomten. Vid bedömning om du kan få detta som en mindre avvikelse, tittar man även på om det redan finns andra avvikelser från detaljplanen, summan av avvikelser måste totalt kunna anses vara en mindre avvikelse.
Om du vill göra något som är en avvikelse, så måste bygglovsmyndigheten fråga dina grannar i ett grannehörande (inte bara den du vill bygga ut mot), innan de fattar beslut. Grannarnas synpunkter vägs in i bedömningen, men en granne har inte vetorätt.
Tack för svar! Hittar ingen detaljplan för mitt område men jag har mailat kommunen så jag får se vad dom säger.H hempularen skrev:Du behöver bygglov. Man skulle kunna tänka sig Attefallsregler. Då får man antingen bygga 25 kvm fristående eller 15 kvm tillbyggnad, på huvudbyggnaden. Om det är närmare en gräns en 4,5m så krävs att grannen ger tillstånd. Men en påbyggnad på garaget kvalar inte in.
Det var ju ganska ordenligt mycket mer krångligt än vad jag trodde. Ganska nybliven husägare så allt sånt här är rätt nytt. Att tro att man bara kan bygga ett enklare tak på sin egen garageplats var tydligen att tro lite för mycket..
Liknande trådar
-
Fråga till alla golvläggare! - undergolv i trä på betongbjälklag??
Golv -
Går det att lägga på en våning till på en "sportstuga" från 60-talet?
Lösvirke & Timmerhus -
Hur placerar man plintar till carport med förråd?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hur byta snäckväxel markis och lägga till elmotor?
Altan & Uteplats -
Kan man lägga vindpapp UNDER golvreglar till uterum?
Byggmaterial & Byggteknik