Är i full gång och renoverar ovanvåningen i ett hus som är byggt 79/80. Vi började med att riva ut parkettgolvet. Under parketten låg där heltäckningsmatta i vissa rum och plastmatta i andra rum. Vi tog bort alla mattor vilket gick bra. Undertill var det dock spånskiva. Vi har nu lagt vanligt foam och nytt laminat. Min upplevelse är att det är mkt mer lyhört. Finns det ngt
man kan göra i efterhand? Brukar man låta 40 år gamla mattor ligga kvar när man lägger nya golv?

I efterhand är det bara mattor ovanpå som kan påverka.
Före läggning ska man fundera på vilket underläggsmaterial som behövs och här finns det olika varianter, foam, underläggsskivor,etc. Jag använder oftast lite tjockare underläggsskivor med bra stegdämpning.
Gamla golv med plastmattor, oftast limmade, har jag lämnat några gånger men heltäckningsmattor har åkt bort,

• Gilla
Aleksandra Aleksandersson och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
I efterhand är det bara mattor ovanpå som kan påverka.
Före läggning ska man fundera på vilket underläggsmaterial som behövs och här finns det olika varianter, foam, underläggsskivor,etc. Jag använder oftast lite tjockare underläggsskivor med bra stegdämpning.
Gamla golv med plastmattor, oftast limmade, har jag lämnat några gånger men heltäckningsmattor har åkt bort,

Tack för ditt svar, förhastade mig tyvärr med att dra mattan. När jag var i mattaffären berättade jag om vår heltäckningsmatta som de tyckte jag skulle dra direkt, menade på att det var sunkig och behålla 40 åriga mattor under ett nytt golv, och den andra bara följde med av farten då jag tänkte att den måste vara lika sunkig ....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.