Vi fick nyligen vårat ekparkettgolv slipat-och behandlat med hårdvaxolja av en professionell firma. Gick upp ikväll nu när man kan gå på golvet och inspekterade det närmare, och märkte då att hela golvet är täckt av små slipmärken. Ska även tillägga att golvet känns något grovt när man rör vid det, inte alls lika slätt som innan (kan lätt jämföra med nedervåningen som inte har slipats).
Är detta verkligen normalt? Inga sådanna repor fanns sedan tidigare.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tackar!Alfredo skrev:
Vi har kontaktat firman och ägaren skulle höra med de som gjorde jobbet och återkomma med åtgärd / eventuellt besök. Har för vana att betala fakturor omgående men har lite strategiskt skjutit upp den tills vidare till förfallodatumet (17onde), hade helst velat att jobbet var gjort rätt innan jag betalar.
Du får väl se vad de återkommer med för förslag på åtgärd.
Har de inte återkommit när det närmar sig den 17:e så hör av dig till dem och säg att du bara för formalians skull kommer bestrida fakturan men att du naturligtvis kommer betala när arbetet är korrekt utfört.
Har de inte återkommit när det närmar sig den 17:e så hör av dig till dem och säg att du bara för formalians skull kommer bestrida fakturan men att du naturligtvis kommer betala när arbetet är korrekt utfört.
Uppdatering:J jonlj95 skrev:Vi fick nyligen vårat ekparkettgolv slipat-och behandlat med hårdvaxolja av en professionell firma. Gick upp ikväll nu när man kan gå på golvet och inspekterade det närmare, och märkte då att hela golvet är täckt av små slipmärken. Ska även tillägga att golvet känns något grovt när man rör vid det, inte alls lika slätt som innan (kan lätt jämföra med nedervåningen som inte har slipats).
[bild]
Firman kom tillbaka och inspekterade golvet, och erkände på plats att de skulle ha kört en tredje vända med finare slippapper.
Eftersom den grova känslan på golvet var det största problemet föreslog de att man skulle polera golvet och sedan lägga ett nytt tunt lager hårdvaxolja. Dem erbjöd sig även att slipa om hela golvet om vi ville det, men då fanns det bara en slipning kvar i golvet innan det var för tunt.
Så efter lite diskussioner med sambon valde vi poleringen, har mycket annat som pågår i livet just nu och vi kände inte för att ha hantverkare hemma i ytterligare 3 dagar och ha den extremt starka doften i huset igen.
Tiden får väl avgöra om vi valde rätt, under andra omständigheter kanske vi hade bett de att slipa om allt. Golvet är nu slätt och fint. Märkena efter slipmaskinerna syns lite mindre, men de är fortfarande där. De är som tur inte över hela golvet utan bitvis längs kanterna.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Här har jag tagit två 50 megapixel bilder från knähöjd med 1x och 3x zoom. Jag kan inte se märkena om jag står upp, utan bara om man lägger sig ner på golvet.
Hade nog anlitat samma firma igen, men bett om att få inspektera golvet innan de lägger på oljan.
För den som är intresserad har vi ekparkett och den är behandlad först med Osmo 3040 hårdvaxolja och sedan Osmo 3041.
Firman heter Skandinav Golvslipning & Måleri AB.yonna skrev:
Vi anlitade de främst för att de hade gjort våra släktingars golv förra året och det blev helt fantastiskt bra. Fick betala 280kr per kvm för golvslipning med hårdvaxolja inklusive allt (arbete, transport, material, och efter ROT-avdrag), 200kr per tröskel och 500kr per trappsteg i trappor. Tror att det är ett ganska bra pris men det här är första gången jag har tagit in en firma för golvslipning.
Både prover på hårdvaxoljor och åtgärden med poleringen gjorde de kostnadsfritt.
Jag skulle inte god känt detta arbete😮J jonlj95 skrev:Vi fick nyligen vårat ekparkettgolv slipat-och behandlat med hårdvaxolja av en professionell firma. Gick upp ikväll nu när man kan gå på golvet och inspekterade det närmare, och märkte då att hela golvet är täckt av små slipmärken. Ska även tillägga att golvet känns något grovt när man rör vid det, inte alls lika slätt som innan (kan lätt jämföra med nedervåningen som inte har slipats).
[bild]
Vet du med vilket korn dom slipade?
Som kuriosa så la jag fiskbensparkett för ett par år sedan som jag slipade upp till 240 och sedan behandlade med Osmo och det blev super halt, så pass att det inte gick att gå på. Jag fick bita i det sura äpplet och slipa "ner" det till 120 korn. Det va fortfarande lite halt men funkade.
Som kuriosa så la jag fiskbensparkett för ett par år sedan som jag slipade upp till 240 och sedan behandlade med Osmo och det blev super halt, så pass att det inte gick att gå på. Jag fick bita i det sura äpplet och slipa "ner" det till 120 korn. Det va fortfarande lite halt men funkade.
Ronny Johansson6 skrev:
Tyvärr så vet jag inte det - inte tillräckligt, uppenbarligen!M McCarl skrev:Vet du med vilket korn dom slipade?
Som kuriosa så la jag fiskbensparkett för ett par år sedan som jag slipade upp till 240 och sedan behandlade med Osmo och det blev super halt, så pass att det inte gick att gå på. Jag fick bita i det sura äpplet och slipa "ner" det till 120 korn. Det va fortfarande lite halt men funkade
Kan säga att efter poleringen så går vi långsamt på golvet för att det är så halt - så jag förstår precis vad du menar.
Jag blir också lite orolig här, om de bara polerat golvet och sedan lagt på hårdvaxolja, det borde bli orimligt halt.J jonlj95 skrev:
Klicka här för att svara