Min granne har ett solcellsparti på ett plåttak och han fick en elstöt när han jobbade via stege vid hängrännan mot plåttaket. Han kontaktade leverantören och en elektriker var på plats under gårdagen. Och han mätte upp krypström men sa att det var låga effekter. Men att dom skulle åtgärda detta med jordning senare. Vad min granne undrar, är det verkligen OK att ha krypström som blir mer markant vid blöt väderlek?

Borde det inte vara någon kabel i serieslingan som är skadad och leder ström? Vad säger ni?

L LJN1954 skrev:
Min granne har ett solcellsparti på ett plåttak och han fick en elstöt när han jobbade via stege vid hängrännan mot plåttaket. Han kontaktade leverantören och en elektriker var på plats under gårdagen. Och han mätte upp krypström men sa att det var låga effekter. Men att dom skulle åtgärda detta med jordning senare. Vad min granne undrar, är det verkligen OK att ha krypström som blir mer markant vid blöt väderlek?

Borde det inte vara någon kabel i serieslingan som är skadad och leder ström? Vad säger ni?
Hej LJN1954

Läckström kan delas upp i två typer. Resistiv läckström främst beroende på dålig isolation och åldrande materiel och kapacitiv läckström, främst beroende på att ledare ligger nära varandra (strökapacitans, parasitkapacitans) och på kondensatorer mot jord i tex EMC-filter.

Sedan länge känner man till att solcellsinstallationer, där själva solcellerna kan ses som stora ledande ytor kan fungera som ena plattan i en kondensator och ledande föremål i närheten (t.ex. ett plåttak) kan fungera som andra plattan i en kondensator.

Eftersom en kondensator leder bättre vid högre frekvenser så kan switchbrusets höga frekvenser underlätta uppkomsten av läckström.

Här finns ett (av flera) artiklar som handlar om detta; “Common-Ground Photovoltaic Inverters for Leakage Current Mitigation: Comparative Review”
https://www.mdpi.com/2076-3417/11/23/11266

Här är; “Technical Information Leading Leakage Currents” från SMA
https://files.sma.de/downloads/Ableitstrom-TI-en-26.pdf

Det är viktigt att man är medveten om EMC-problematiken då man arbetar med kraftelektronikbaserade (switchade) utrustningar.

Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
Jag tror din granne skulle ha fått stöten även om DC-brytarna på solcellssträngarna skulle ha varit öppna.
Solcellspanelena har väldigt stor yta, kan vara 100 m2, så blir som en jättekondensator, ena polen är solcellspanlerna och andra plåttaket. Kondensatorn laddas med likström. Spänningen mellan panel och plåttaket är olika i början på strängen och i slutet av strängen. Denna kondensators kapacitans ändras med fuktiga/blöta paneler. Detta står i SMA tekniskt dokument, och är väl det Lundmark hänvisar till. Jag har själv inte gjort några mätningar.

Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Tack för dessa tekniska förklaringar ! Frågan är då, är kompletterande jordning en lösning på problemet? Och jag vill peka på att den uppmätta läckströmmen är kontinuerlig och fullt mätbar med en multimeter.

LNJ1954,
Hur hög läckström uppmätte din elektriker då? 1A, 0,1 mA eller kanske 0,1 mikroAmpère eller vad?
Det kanske var spänningen han mätte och inte ström? Vad fick han för spänning?

Grannen fick uppgift från elektrikern att läckströmmen låg på runt 40W. Jag gick över till grannen med min multimeter av industrikvalitet och mätte upp runt 8 mA. Mätt mellan plåttak och mot fristående stege mot gräsmatta. Solcellssektionen över plåttak består av 12 st solcellspaneler vilket bör ge en teoretisk systemspänning på max 480V.

O
L LJN1954 skrev:
Tack för dessa tekniska förklaringar ! Frågan är då, är kompletterande jordning en lösning på problemet? Och jag vill peka på att den uppmätta läckströmmen är kontinuerlig och fullt mätbar med en multimeter.
Jag har alltid svårt att förstå svårigheten att skilja mellan ström och spänning. Det är en sak att det finns en spänning på taket, och en helt annan att det skapas en sluten krets och att en ström uppstår. Om det finns en kapacitiv spänning eller ett isolationsfel i anläggningen så är det just en spänning och inget annat. Du får inte en läckström förrän du sluter kretsen. Så att kortsluta taket mot jord skulle vara vad som ger en läckström, inte vad som "löser problemet". Grundproblemet är den dåliga isoleringen eller den kapacitiva spänning. Att lösa isolationsproblemet borde alla elektriker klara. Att hantera EMC-problematiken och komma till rätta med de kapacitiva spänningarna är däremot betydligt svårare.

LNJ1954,
Är det en elnätsansluten solcellsanläggning eller ödrift?
vad är det för solcellsanläggning grannen har, det har du inte nämnt?
Om det är SolalEdgeanläggning då kan man i SolarEdgeportalen se isolationsmotståndet, tror jag, eller var det annat fabrikat. Nej, det var nog på en Fronius Symo på Displayen jag såg att isolationsmotståndet visas, dvs mellan DC-sidans plus eller minussolarkabel och jord(gröngul). Är det för lågt, då varning.

Har ni mätt spänningen också? Mätt också på kvällen och natten, då mörkt?

• Svensk text om Fronius Symo inverter, felkoder, isolationsfel, instruktionsmanual.
Redigerat:
  • Skärmbild av en användargränssnitt med tekniska parametrar och instruktion för musanvändning på en ikon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L LJN1954 skrev:

Krypström låter spännande. När man kopplar in land ström till båtar måste strömmen gå igenom en transformator för att det inte ska uppstå krypström mellan båtens undervattens del och något annat i vattnet. Vi fick problem med en veteranbåt som låg förtöjd och där man missade att koppla in en skydds transformator. Krypströmmen resulterade aatt det blev frätskador på dkrovet och en massa små hål i plåten..

• Gilla
  • Wow
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
N nallepu skrev:
Krypström låter spännande. När man kopplar in land ström till båtar måste strömmen gå igenom en transformator för att det inte ska uppstå krypström mellan båtens undervattens del och något annat i vattnet. Vi fick problem med en veteranbåt som låg förtöjd och där man missade att koppla in en skydds transformator. Krypströmmen resulterade aatt det blev frätskador på dkrovet och en massa små hål i plåten
Hej nallepu

När solcellerna introducerades, så var det vanligt att ”PV-invertern” innehöll en transformator som bl.a. anpassade spänningsnivån, men även utgjorde en ”isolation mot krypströmmar”.

Den senare teknikutvecklingen införde begreppet ”Transformerless Inverters” eftersom man bl.a. ville undvika effektförlusterna i transformatorn.

Det innebar att man istället måste lära sig att hantera läckström; “Transformerless Inverters and RCD: What's the Problem?” https://www.photovoltaique.info/media/filer_public/84/48/8448de14-4aa8-4908-ba31-876670176fa0/100901_esprit_transformerless_inverters_and_rcd_what_s_the_problem_hespul.pdf

Tyvärr, så är det nog många som inte förstår för och nackdelar med olika tekniker. Använder man ”Transformerless Inverters” då måste man bygga och installera sin solcellsanläggning på lämpligt sätt för att undvika (att minska) läckström.

Är man omedveten hur man skall bygga eller försöker man gå genvägar, så kan resultatet bli att man har onödiga läckströmmar.

Tyvärr saknar vi fortfarande normer, gällande hur mycket switchfrekvenser i supratonsområdet (2-150 kHz) som utrustning får ”släppa ut” i elnäten. Detta kan generera bekymmer med läckströmmar och bekymmer med jordfelsbrytare.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.